fasad

همچنین است در خود قوه قضا که از قضا یکی از فاسدترین نهاد هاست که به قول آقای ناطق نوری بدون حق حساب  اصلا کارت جریان نمی یابد و از جمله همین ها می ترسند شتری که بارش اسناد فساد و فیش های حقوقی و اسناد رانت و… است دم خیمه خودش هم زانو بزند .

آغاز) فساد بی سابقه بخصوص در دوره ۸ ساله آقای احمدی نژاد به جای خود، هر پرونده جدید هم در مراحل تایید و هم نهادینه شدنش ازجمله ایجاد زمینه و تصویب تبصره ها و مفاد مغشوش قانونی برای امکان پرداخت های حقوقی فوق تصور ریشه در دوران ۸ ساله آقای احمدی نژاد داشته، اگر چه پیشینه بعضی از آنها تا دولت سازندگی هم می رسد. همچنین جدای از اموری که در ساختار دولت پدید آمده، فساد عظیم تری در مجموعه ها و نهادهای بیرون از دولت، از جمله نهادهای نظامی و غیر نظامی زیر مجموعه رهبری شکل می گیرد بطوری که در ۱۸ تیر ۹۵ آقای اسحاق جهانگیری در گزارشی به آقای حسن روحانی مبتنی بر تحقیقات کمیته ویژه گفت: “پرداخت های غیر متعارف به مدیران دولتی محدود نیست و در دیگر نهادهای عمومی هم وجود دارد” که می تواند پاسخی درخور به  سخنان طلبکارانه رهبری در نماز عید فطر بوده باشد که بدون توجه به انواع آبرو ریزی های گذشته تا اکنونی نظام تحت رهبری ایشان در یک رقابت درون سیستمی سعی در از میدان بدر کردن حریف یعنی روحانی با اطلاق مسئله فیش های حقوقی آبروی نظام را زیر ضرب برده است، باشد. مجموعه های تحت کنترل رهبری که با توجه به نبود نهادهای نظارتی مبتنی بر قانون کاملا در خود عمل کرده و فقط در موارد اندکی پس از آفتابی شدن مسائل و آنهم از طریق روش غیر موثر کنش بعد از وقوع و نه پیشگیرانه، یعنی تحقیق و تفحص مجلس در صورت صلاحدید رهبری، گوشه هایی رو به اذهان عمومی گشوده می شود.

متن) همین موضوع که رسانه ها و نشریات حتی کاملا تحت سانسور در زمینه هایی که امکان طرح سئوال بیشتر است مثلا بازار، مسائل اجتماعی، اوضاع اقتصادی و… نسبت به مسائل سیاسی، موضوع دایره قدرت و تنازع و رقابت بر سر منابع در طیف های حاکمیتی و…، فاکت ها، آمار ها و اسنادی را که البته دور از ملموسات و محسوسات مردم نیست و لیکن ازجزئیات و آمار، بخصوص از منابع حاکمیتی بی اطلاع هستند، وضعیتی را بوجود می اورد که مسئولان ناچار به بیان در این حوزه ها و گاهی فراتر از این حوزه ها مثل “ناکارامدی بعد از ۳۷ سال از زبان آقای ناطق نوری” می شود که در واقع باز انتشار همان ها توسط مخالفین نام “سیاه نمایی” به خود می گیرد و چه بسا دارای عواقب و مجازات می باشد. نمونه های این وضعیت هم تنها از چکامه فقط نزدیکان به اصلاح طلبان تراوش نمی کند، گاهی بیشتر از اصلاح طلبان، نشریات تندرو و اصول گرا در رقابت با دولت روحانی آمارهایی را بروز و ظهور می دهند که اگر چه ابتر، غیر شفاف و گاهی انحرافی است، اما در مجموع آنان که همین نشریات را هم رصد می کنند، فاکت ها و نمونه های زیادی از وضعیت بحرانی تمام عیار در تمام زمینه ها را تداعی که حتی نشان می دهد.

نمونه ها) که سعی شده فقط مشت نمونه خروار، متاخر و نیز در سطوح گوناگون و بیشتر از زبان اصول گرایان باشد:

امیر خجسته – در ۱۸ تیر ۹۵ خبری آمد از قول امیر خجسته، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بجا مانده از مجلس قبلی که اجازه خواندن گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی داده نشد، گفته شد: “در جریان رسیدگی از بنیاد شهید چند نفر بازداشت شدند”. گفته می شود حجم فساد مطرح دراین پرونده بقدری ناروشن است که از ۱۵ تا هزار میلیارد تومان را در بر میگیرد. ” ناکارامدی و سوء مدیریت در بنیاد شهید غوغا کرده و بانک دی و دیگر زیر مجموعه های اقتصادی این بنیاد مشکلات عدیده ای داشته اند”. “با وجود فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس توانستیم ۵۰۰ میلیارد تومان که از صرافی بانک دی به دوبی رفته بود را به همراه یک هتل و بخشی اموال دیگر به مالکیت این بنیاد باز گردانیم”. “اگر رئیس مجلس اجازه دهد ۳۰۰۰۰ سند در خصوص فساد بنیاد شهید را منتشر خواهد کرد”. لازم به دکر است بودجه بنیاد شهید در سال ۹۵ بیش از ۹هزار میلیارد تومان، هم تراز وزارت بهداشت است.

غلامعلی جعفرزاده – آقای غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی نماینده مجلس در ۱۸ تیر ۹۵ در گفتگو با بازتاب گفت: “یکی از تخلفات حمیدرضا بقایی معاون اجرائی احمدی نژاد در پرونده هایش، خروج ۲۰ هزار میلیارد تومان از داخل کشور به صرافی های کشورهای عربی بوده است”. “اگر رسانه ملی زمانی را در اختیار من بگذارد ۵۲۰ تخلف محرز و ثبت شده توسط دستگاه های نظارتی و سیستم قضایی را افشاء خواهم کرد که تا کنون به دلیل شخصیت حقوقی رئیس جمهوری (احمدی نژاد) از سوی هیچ نهادی گفته نشده است”. “عمده تخلفات مربوط به خساراتی است که در ۸ سال به کشور وارد شده، افرادی که غیر قانونی و یک شبه صاحب میلیاردها ثروت شده اند و برخی تخلفات مالی شدید که خود شخص احمدی نژاد و برخی نزدیکان در آن دست داشتند و برخی جنایاتی که در حق مردم شده است، بخش اصلی شامل خروج میلیاردها دلار پول از کشور است”.

محمدرضا رحیمی – در خصوص فساد مفرط در اصول گرایان و تندروها همین بس که در خصوص هزینه کرد بیش از ۷۵۰ میلیار دلار درامدهای سرشار نفتی دوره ۸ ساله آقای احمدی نژاد و نیز برامد اختلاس کنندگان دارایی های ملت به بهانه دور زدن تحریم ها، کسانی از قماش بابک زنجانی ها، خاوری ها، ضراب ها ، آریا ها و… پاسخ درخوری یافته نشد که اگر خرج کرد مطابق قانون و خارج از فساد و رانت می بود، این مهم حتما انجام می شد. جدای از این فقط یک نمونه نامه آقای محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور و دارای پرونده های متعدد از جعل مدرک تحصیلی تا اختلاس بیمه و رشوه به نمایندگان مجلس به تاریخ ۷ دی ۹۳ به آقای احمدی نژاد اعترافی تصریح شده است آنجا که “از معرفی خود به عنوان معاون حقوقی هم زمان با حفظ سمت رئیس دیوان محاسبات را به عنوان عملی غیر قانونی رئیس جمهور نام میبرد”، ضمن گلایه از عدم دفاع لازم از وی توسط احمدی نژاد می گوید: “رحیمی محکوم امروز، چوب لجبازی ها و آبروریزی های گاه و بیگاه شما را میخورد، یادتان می اید در ماجرای یکشنبه سیاه (پخش سخنان ضبط شده پنهانی محمد باقر لاریجانی با محتوی پیشنهاد رشوه در جلسه علنی مجلس) چقدر اصرار کردم که نکنید و آبرو نبرید و بگذارید از مجاری قانونی، ماجرا پیگیری شود” به نظر می رسد همین میزان رسیدگی فسادهای گسترده دوره ۸ ساله احمدی نژاد ریشه در مقابله به مثل و حال گیری لاریجانی قوه قضا نسبت به چنین پرده دری باشد. در جای دیگر: “با معرفی شما، چک بانکی جابر ابدالی به مبلغ ۱٫۲ میلیارد تومان به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلش هشتم پرداخت شد”.

علیرضا جمشیدی – آقای علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ایران در سه شنبه ۱۵ تیر ۹۵ گفت: “گاهی سازمان نمی تواند حتی یک اغذیه فروشی را جریمه و پلمپ کند. این پرونده هایی است که باید به فوریت اقدام شوند. وقتی کارخانه آبلیمو حتی یک قطره آبلیمو ندارد (که تمام تولیداتش با مواد شیمیایی و جوهر نمک صورت میگیرد. س ج) باید با او برخورد شود و جریمه شود و نمی شود ” وی سال گذشته هم گفته بود: ” ۱۷ کارخانه بررسی شد که حتی یک قطره آبلیموی طبیعی در محصولات آنها یافت نشد و جالب اینجاست که تمامی مهر استاندارد داشتند ” (که به نظر میرسد هنوز هم راه حلی برای مشکل پیدا نشده است س ج) . ” ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه انجام شده است اما به قدری اجناس تقلبی و چینی در بازار وجود دارد که مردم نمی توانند تشخیص دهند چه کسی بر این مسائل نظارت دارد ” وی از کشف۲۵ انبار بزرگ لوازم خانگی قاچاق خبر داد. این در حالی است که در ایران کمتر از ۲% موضوعات قاچاق کشف می گردند (طبق گفته مقامات گمرک – تابناک ۱۵ خرداد۸۹ ) بنا بر این، کشف که این باشد، اصل ماجرا بسیار بالاتر است یعنی در بهترین حالت بیش از ۱۲۵۰ انبار بزرگ لوازم خانگی قاچاق وجود دارد که به این میزان آن کشف شده است. وی در ادامه گفت: “وقتی می خواهیم یک داروخانه را که امکان دارد در ماه فروش میلیاردی داشته باشد به دلیل عرضه داروی مصرف گذشته ۵ یا ۱۰ هزار تومان جریمه کنیم جز تمسخر و مضحکه سازمان تعزیرات نیست”. شاید مضحکه به این دلیل باشد که تمام اینها اگر به دقت هم قابلیت اجرا داشته باشد، برخورد با معلول است، نه مبارزه با علت که سراصلی از جمله در قاچاق دارو به از ما بهتران و صاحبان قدرت و سلاح می رسد. آقای جمشیدی در انتها میگوید: “گاهی واقعا هیچ اختیاری نداریم و الان واقعا نمی دانیم باید چه کار کنیم؟” که اوج استیصال و سر در گمی این سازمان عریض و طویل را که تازه خواهان “نیروی انسانی، بودجه و فضای فیزیکی بیشتر” است. سال گذشته رئیس سازمان تعزیرات از حدود ۲۰-۲۵ میلیارد دلار محصولات قاچاق از جمله گوشی موبایل ۳ میلیارد دلار، البسه و پارچه ۲٫۷ میلیارد دلار، لوازم خانگی ۲ میلیار دلار، لوازم آرایشی ۱٫۱ میلیارد دلار، هشتاد هزار قلم کالا و تجهیزات پزشکی و… را نام برده بود. البته نکته ای که باید در نظر گرفت افزایش میزان قاچاق از سال ۸۴ تا ۹۲ و کاهش محسوس آن طی ۳ ساله اخیر است که از دلایل اصلی برخورد جدی نفع بردگان آن سالیان با دولت روحانی می باشد یعنی از حدود ۶ میلیارد دلار در سال ۸۴ و بیش از ۱۹ میلیارد دلار در سال ۸۷ و بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۱ و کاهش آن در این مدت یعنی تا سال ۹۳ به زیر ۱۵ میلیار دلار.

ناطق نوری – در هفته گذشته رئیس قوه قضا سخنان آقای ناطق نوری که چند روز قبل تر از آن ایراد شده بود مبنی بر اینکه “جمهوری اسلامی سیر قهقرایی داشته است و اینکه پس از ۳۷ سال آیا میتوانیم ادعا کنیم که الگوییم؟ آیا با این وضعیت رویمان میشود که بگوییم میخواهیم برای جاهای دیگر دنیا الگو شویم؟” هم آقای ناطق نوری را تلویحا “اپوزیسیون” و هم مرتبط با “سرمایه های مفسد” خوانده بود. وی همچنین در تقابل با سخنان ناطق نوری از جمله ایشان را دخیل در وضعیت فعلی دانسته (که غیر مستقیم قبول وضعیت ناگوار از جانب ایشان است) گفته بود: “پس از ۳۷ سال، کسانی که لسان انتقاد باز کرده اند (ناطق نوری) خودشان در این کشور مسئول بوده اند و حالا یک دفعه نقش عوض کرده اند و اپوزیسیون شده اند، اما یادشان رفته است، یک نگاه به خودشان و آقازاده ها و اطرافشان بیندازند و به سرمایه های مفسدی که با آنها روابطی دارند نگاه کنند”. جالب این جاست که آقای ناطق نوری با وجود اشاره به سیر قهقرایی و نیز بیان اینکه جمهوری اسلامی، الان، الگویی را برای جهان از نقطه نظر وضعیت به شدت منفی و خسارت بارف ندارد، نمیتواند باور کند که هر دو نوع اندیشه حکومت اسلامی توسط جریانی که از جمله توسط خودش پیش برده (میانه رو) و نیز جریانی که به تندروها اعتبار شده اند در این ۳۷ سال آزمون اندیشه ای خود را در عمل گذرانده اند و ایران را به اینجا رسانده اند، آنجا که می گوید: “اگر بخواهیم حکومت اسلامی به معنای واقعی را پیاده کنیم باید فرمان علی (ع) به مالک اشتر را دستورالعمل قرار دهیم و مواضع و اهداف خویش را بر اساس آن تنظیم کنی ” یعنی تکرار مدینه فاضله مطرح در اوان انقلاب.

علیرضا زاکانی – آقای علیرضا زاکانی دبیر کل رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس در نشست انجمن روزنامه نگاران مسلمان که خبرگزاری فارس در ۱۳ تیر ۹۵ آن را مخابره کرد از حسین فریدون برادر ریس جمهور بعنوان شیوه جدید “حلقه فریدون” برای کسب ثروتهای افسانه ای نام برد و اینکه حقوق های نجومی تنها پول خرد “لابی قدرت و ثروت” است و همچنین از محل “پورسانت های نفتی” درامدهای نجومی در همین دولت عاید اینگونه حلقه ها شده که با “مهر محرمانه” جلو آفتابی شدن آنها گرفته شده است (احتمالا عنوان حلقه را در مقابل انواع حلقه هایی مثل حلقه مشایی که در دوران احمدی نژاد بکار برده می شد،  بکار برده تا از تمرکز روی فسادهای ۸ ساله بکاهد). زاکانی ضمن بیان فیش های نجومی و وام های سرسام اور توسط برخی مسئولان کشور گفت: “این مسئله تا جایی بود که داعیه فساد نهادینه شده در بخش هایی از جامعه بصورت سازمان یافته و پیوسته را به اثبات رساند” “فقر اقتصادی، جمع اوری پلاستیک از میان زباله ها را به یک شغل تبدیل کرده است”. وی ضمن اشاره به “وزرای میلیاردی” از مصوبه دولت روحانی برافزایش ضرایب تا ۵ برابر حقوق ها خبر داد. وی ادعا کرد همانها که زمانی کاسبان تحریم بوده و از این حوزه ثروت میلیاردی به جیب زده حالا کاسبان برجام شده اند (باز هم بمنظور در بردن عبای گیر کرده نظامیان و غیر نظامیان بهره برنده از تحریم ها در دوره ۸ ساله احمدی نژاد) گفت: “فرزندان عمده اینها خارج از کشور و برخی ایشان دو تابعیتی هستند و کارشان که تمام شد پشت سرشان را نگاه هم نمی کنند”. وی ضمن اشاره به پرونده کرسنت که پرونده محبوب تندروهاست گفت: “عده ای از قبل کرسنت پورسانت گرفته اند و لابی گری و پورسانت گیری دو مشکل عمده کشور است” “رئیس جمهور اگر می خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند” “عده ای در پشت پرده هزاران میلیارد جمع میکنند و عادت به این فیشها دارند” “یک عده دنبال نمایندگی شرکتهای خارجی و واسطه گری برای آن شرکتها هستند و برایشان مهم نیست که کشور دچار مصرف زدگی میشود” “بنده خدایی ۴۰۰ میلیون درهم از بانک ملت شعبه خارج از کشور با نرخ سود صفر درصد دریافت و سپس همین پول را در بانک ملت داخل کشور با نرخ سود ۲۴% سپرده گزاری کرده است که این قضیه برای بانکهای دیگر نیز مصداق دارد”. “مصوبه ای داشتیم که یک هیئت ۵ نفره برای فروش نفت تعیین شدند و آقایان هدایت زاده و سیدی عضو آن بودند. طبق بررسی های ما این افراد تا ۸ دلار برای فروش هر بشکه نفت تخفیف گرفته بودند”. “برادر آقای جهانگیری در دولت قبل مصوباتی داشت و الان ثروت افسانه ای را از آن خود کرده. این فرد در حالی به این ثروت رسید که برادرش مسئول مقابله با فساد مالی شده است”. “آقای موسوی نامی در دولت قبل با هسته مرکزی آن مراوده داشت و الان مولتی میلیاردر شده است”. “رسانه ها بانک دی را در دوره اخیر بررسی کنند، قطعا هوش از سر شما میرود”. “آقای میر موذن حداقل عضو ۸ هیئت مدیره است که از نزدیکان زنگنه است”.

این مسئله صرفا مربوط به سالهای اخیر هم نیست. در گذشته نیز آدمهایی مثل آقای عباس پالیزدار، عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه که طی سخنرانی در سال ۸۷ در دانشگاه بوعلی همدان جمعی از سران و بلند پایگان جمهوری اسلامی را مستند به یافته هایش متهم به فساد کرده بود، که به جای بررسی یافته ها به زندانی شدن وی منجر شده بود. یا آقای عبداله شهبازی (که خود از عناصر اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده و در بسیاری موارد از جمله در همکاری با نیروهای اطلاعاتی بر علیه حزب توده ایران از جمله در موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی قلم فرسایی نموده و به توطئه بینی افراطی به کنش های سیاسی شهره است  و نیز نسبت به اقلیت های قومی و مذهبی دیدگاهی مبتنی بر توطئه گری دارد، از جمله فراماسونری، یهودی و بهایی دیدن افراطی افراد و موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که البته نظریاتش را آلوده به یک جانبه نگری مذهبی و بنابراین کم ارزش می کند، است. از گردش و وارونه کردن نظراتش همین بس که وی هم از احمدی نژاد و هم میر حسین موسوی با وجود تعلق این دو به دو جریان فکری و سیاسی متفاوت حمایت کرده است.) از مستنداتی در زمینه زمین خواری در فارس که مسئولان شهر شیراز و نیز آیت اله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در فارس و فرزندانش و نیز سردار عبدالعلی نجفی از فرماندهان سپاه فارس را به زمین خواری و فساد مال متهم کرد. همچنین مصطفی پور محمدی را به زمینه سازی تشکیل مافیای نفتی متهم کرد. عبداله شهبازی نیز در ۲۹ خرداد ۸۷ به دلایل افشاگری دستگیر شد بدون آنکه به مدعیات وی رسیدگی شود و یا اذهان عمومی از دغدغه مندی رها شود. شهبازی پس از طی نیمی از محکومیتش ( ۹ ماه) از زندان آزاد شد.

پایان) روشن است که این اتهامات دوجانبه و علیه یکدیگر از اصالت و واقعیت اگر چه نسبی برخوردار است چرا که مثلا اگر حسین فریدون دست پاک بود با اصرار از محاکم قضایی دادخواست علیه افترا می داد و اگر قوه قضا عملیاتی نمی کرد اسناد را به رویت عموم در می آورد و برعکس. یعنی طبیعی ترین کاری که از انسانهای پاک دست و با وجدان آسوده امکان بروز و ظهور دارد.

همچنین است در خود قوه قضا که از قضا یکی از فاسدترین نهاد هاست که به قول آقای ناطق نوری بدون حق حساب  اصلا کارت جریان نمی یابد و از جمله همین ها می ترسند شتری که بارش اسناد فساد و فیش های حقوقی و اسناد رانت و… است دم خیمه خودش هم زانو بزند.

اگر به گفته آقای زاکانی ” فریدون چرا و چه مقدار تا کنون کارسازی کرده است که یک نمونه از کارسازی های جناب فریدون کافی است که هم دستگاه قضا و بالاتر از آن شخص رئیس جمهور با آن برخورد کند. “باید سئوال کرد که به چه دلیل دستگاه قضا که اتفاقا جریان هم سوی دولت هم نیست، محل اعتنا به این موارد ندارد مگر نه این است که به مانند مسیری که در بالا گوشه هایی از آن اشاره شد و آن هم گیر عبای هر طرف در لای در دیگری است، آیا چیز دیگری می تواند باشد؟

( ۱۰ جولای ۲۰۱۶ )

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com