محمد مقیسه در دو دهه اخیر محاکمه بسیاری از بهاییان را برعهده داشته‌ و به دلیل صدور احکام سنگین حبس برای شهروندان بهایی و نقض موازین و استاندارهای محاکمه منصفانه، مرتکب نقض حقوق بشر شده است.

Untitled-7
بر اساس ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد ۱۸ و ۱۹ و ۲۷ میثاق بین‌المللی مدنی و سیاسی که جمهوری اسلامی ایران نیز متعهد به اجرای آن است، مجازات افراد به‌دلیل باورهای مذهبی، از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است و محمد مقیسه باید در رابطه با آن پاسخگو باشد.
علاوه بر صدور احکام سنگین برای شهروندان بهایی، قاضی مقیسه در دو دهه اخیر نقش قابل توجهی نیز در محاکمه روزنامه‌نگاران، اقلیت‌های قومی و فعالان سیاسی، مدنی و کاربران فضای مجازی داشته و شمار زیادی از آنان را به اعدام و حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است. او همچنین بسیاری از معترضان به رخدادهای پس از انتخابات ۱۳۸۸ را به احکام سنگین محکوم کرده است.
براساس شهادت زندانیان سیاسی دهه شصت٬ محمد مقیسه با نام‌های مستعار حاج ناصر و ناصریان٬ نقش مهمی در شکنجه و آزار و اذیت زندانیان سیاسی در سه زندان قزل‌حصار٬‌ گوهردشت و اوین داشته است.[۳۹] او همچنین در هنگام اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ دادیار زندان اوین بوده وبا فعالیت در بخش اجرای احکام[۴۰]در اعدام زندانیان سیاسی نقش داشته است.[۴۱] براساس شهادت زندانیان سیاسی که از اعدام‌های سال ۶۷ جان به دربرده‌اند٬ محمد مقیسه در جلسات هیات سه نفره مرگ برای اعدام زندانیان سیاسی نیز حضور داشته و نقش «کارچاق‌کنی و جوسازی» را بر عهده داشته است.
عدالت برای ایران: پرونده ناقض حقوق بشر: محمد مقیسه
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com