در حالی که ۵۰ سال از اشغال کرانه غربی و غزه توسط اسراییل می‌گذرد، دیده‌بان حقوق بشر از دادستانی دادگاه جزایی بین‌الملل خواست تا تحقیقات رسمی خود را درباره جنایات بین‌المللی اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها که در نوار غزه اتفاق افتاده شروع کند.

Untitled-6
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید بر اساس شواهد قوی موجود که نشان می‌دهد جنایاتی جدی در فلسطین از سال ۲۰۱۴ رخ داده، «فاتو بن سودا»، دادستان دادگاه جزایی بین‌المللی باید تحقیقاتی رسمی را بر اساس اساسنامه رّم این دادگاه آغاز کند. این جنایات شامل انتقال جمعیت جدیدی به مناطق اشغالی نیز می‌شود. به گفته دیده‌بان حقوق بشر پیگیری دادگاه جزایی بین‌المللی به دلیل ماهیت مهم بسیاری از خشونت‌ها و فضای حاکم بر عدم پاسخگویی یا اخفای این جنایات لازم است.
دادگاه جزایی بین‌الملل تحت پیمان‌نامه‌ای به طور رسمی کار خود را درباره فلسطین از اول آوریل ۲۰۱۵ آغاز کرده است و پیگیر قضایی جنایاتی جدی در حیطه نقض قوانین بین‌المللی از جمله جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که در یا از مناطق فلسطینی اتفاق افتاده است.
در اول ژانویه ۲۰۱۵، دولت فلسطین حکم رسیدگی به وقایع بحران غزه در سال ۲۰۱۴ را صادر کرد. دادستان بن سودا در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۵ تحقیقات اولیه را درباره وضعیت فلسطین آغاز کرد. در فاز اولیه این تحقیقات بن سودا تصریح کرد که داده‌های به دست آمده بر اساس استانداردهای رسیدگی رسمی اطلاعاتی است که یا در سطح عمومی در دسترس است و یا به دفتر او فرستاده شده است. دیده بان حقوق بشر نوامبر ۲۰۱۵ در نامه‌ای به بن سودا مدارکی در این باره که این سازمان تحقیق و جمع‌اوری کرده است را ارائه داد.
در درگیری‌های سال ۲۰۱۴ در غزه، دیده بان حقوق بشر و همینطور کمیسیون تحقیقات سازمان ملل و دیگر سازمان‌های محلی و بین‌المللی حقوق بشر مواردی از حملات «بر خلاف قانون» را که از سوی ارتش اسراییل و گروه‌های مسلح فلسطینی انجام شد از جمله جنایت جنگی را ثبت کردند. در پی نبرد دو طرف در این جنگ، بیش از یک هزار و پانصد غیرنظامی در نوار غزه کشته شدند. بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های شهری تخریب شدند و خانه‌های بیش از صدهزار فلسطینی ویران شد.
گروه‌های مسلح فلسطینی با پرتاب راکت به سمت مراکز مسکونی اسراییل ۵ غیرنظامی را کشتند و موجب شدند هزاران اسراییلی به طور موقت خانه‌های خود را ترک کنند. آنها همچنین با پرتاب راکت از مناطق پرجمعیت و اخفای سلاح‌های خود در مدارس سازمان ملل جان فلسطینیان را به خطر انداختند.
از آغاز اشغال کرانه باختری در سال ۱۹۶۷، اسراییل به طور پیاپی انتقال شهروندانش را در شهرک‌های ساخته شده تسهیل کرده است. دولت‌های اسراییل هر یک در تسهیل این انتقال نقش داشتند و این در حالی است که شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی بر اساس قوانین حقوق بشری بین‌الملل غیرقانونی است و از موارد تبعیض و نقض حقوق بشر فلیسطینیان در این کشور است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com