abort
السالوادور یکی‌ از محدودکننده‌ترین قوانین سقط جنین را دارد. حتی اگر جان زنی‌ در خطر باشد، حتی اگر حاملگی بر اثر تجاوز شکل گرفته باشد و حتی اگر جنین به دلایلی قادر به زنده ماندن نباشد، سقط جنین برای زن مجاز نیست. زنانی که ناخواسته سقط جنین میکنند، احتمال دارد که به قتل محکوم شوند و برای سالیان دراز در زندان بمانند.

«دختر ۹ ساله ای‌ در اینجا به ما رجوع کرد که در ۱۰ سالگی کودکی بدنیا آورد. او از همان دوران شیرخوارگی مورد آزار جنسی‌ قرار گرفته بود. او حامله بود و هنوز این موضوع را درک نمی‌‌کرد. او خود هنوز کودکی بود و از ما تقاضای مدادرنگی می‌‌کرد تا نقاشی کند. این از دلخراش‌ترین ماجراهای بود که من شاهدش بودم.» این گفته‌های پزشکی‌ بود در السالوادور که سازمان عفو بین‌الملل مصاحبه ای‌ با او انجام داده است. این مصاحبه در گزارشی آمده است تحت عنوان:« در آستانه‌ی مرگ: خشونت علیه زنان و نفرین سقط جنین در السالوادور.» این گزارش انتقادی است به قوانین سقط جنین السالوادور که برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده است، جایگاهی‌ والاتر از سلامتی‌ و زندگی‌ مادر در نظر دارد.
این قانون حقوق اولیه زنان را در تصمیم گیری به روی بدن خود را نادیده می‌‌گیرد و باعث مرگ صدها زن و دختر در سال است. حتی این قانون مانع سقط جنین قربانیان تجاوز و زنان و دخترانی است که جانشان در خطر است. زنانی که قانون را نادیده انگارند و پزشکانی که دست یاری به سوی چنین زنایی گشوده اند، به سالها زندان محکوم می‌‌شوند. عاقبت آن‌ دخترک ده ساله مجبور به زاییدن از طریق سزارین شد.
«۴۰ سال زندان برای سقط جنین»
گزارش سازمان عفو بین‌الملل مستندی است که چگونه زنانی که ناخوسته مجبور به سقط جنین شده اند، به جرم قتل کوک زاده نشده، به زندان محکوم می‌‌شوند. مجازات این کار تا ۵۰ سال زندان است.
«ماری ترزا ریورا» زنی‌ که صاحب پسری است ۱۰ ساله، نمی‌دانست که حامله است. روزی که در کارخانه نساجی که در آن‌ کار می‌‌کند بیهوش به زمین افتاد و او را غرق خون پیدا کردند، به بیمارستان منتقل شد. یکی‌ از کارکنان بیمارستان به جرم قتل کودکش او را لؤ داد و ماری به ۴۰ سال زندان محکوم شد. زمانی‌ که او از زندان آزاد شود، پسری ۴۵ ساله خواهد داشت. ماریا یکی‌ از ۱۷ زنی‌ است که به جرم قتل زندانی است. همه این زنان از قشر محروم جامعه هستند.
“شبیه شکنجه”
قوانین سقط جنین السالوادر هر ساله جان زنان و دخترانی را می‌‌گیرد. نزدیک به ۱۱ درصد از زنانی که مخفیانه دست به سقط جنین میزنند، به خاطر عواقب غیر بهداشتی این کار، می‌‌میرند. سلیل شتی، نماینده سازمان عفو بین‌الملل می‌‌گوید: «این سرکوبی که زنان و دختران السالوادوری تجربه می‌‌کنند، چیزی کمتر از شکنجه نیست. آنان از حقوق اولیه خود مبنی بر حق تصمیم‌گیری بر بدن خود، باز نگه داشته و شدیدا مجازات می‌‌شوند، اگر که خلاف قانون عمل کنند.»
«.السالوادور می‌بایست قانون جرائم سقط جنین را تغییر دهد»
سازمان عفو بین‌الملل شدیدا از دولت السالوادور می‌‌خواهد که این قوانین را تغییر دهد. مقامات می‌بایست حداقل زنان و دخترانی را که به خاطر حاملگی‌ جانشان در خطر است و یا کودکانی معلول به دنیا می‌‌آورند و یا بر اثر تجاوز حامله شده‌اند را از این قانون معاف بدارد. السالوادور نمونه ای‌ از کشورهای آمریکای لاتین است که قوانین سخت ممنوعیت علیه سقط جنین را دارد.
.جمهوری دومینیکن، هاییتی، هندوراس، نیکاراگوئه و سورینام از دیگر کشورها با چنین قوانینی هستند.

۱۲ «فکت» در مورد ممنوعیت سقط جنین در السلودور به این شرح است: ۱- زنان و دخترانی که در سقط جنین مقصر شناخته شوند، بین ۲ تا ۸ سال زندانی دارند. پزشک و دیگر افراد دست اندرکار تا ۱۲ سال زندانی می‌‌شوند. ۲- زنانی که عمداً سقط جنین کرده اند، مجازاتی تا ۵۰ سال را باید انتظار بکشند. سازمان عفو بین‌الملل شواهدی دارد از زنانی که به دلیل سقط جنین، ده‌ها سال است که پشت میله‌های زندان بسر می‌‌برند. ۳- این قوانین در سال ۱۹۹۸ جاری شد. ۴- بنا به گزارش پلیس، سال گذشته ۱۶ زن و دختر به خاطر سقط جنین، به زندان محکوم شدند. ۶ نفر از آنان زیر ۱۷ سال داشت. ۵- به خاطر این قوانین، سقط جنین غیر قانونی‌ خیلی‌ اتفاق می‌‌افتد. بنا به گفته‌های سازمان بهداشت کشور، در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، ۱۹۲۹۰ سقط جنین در السالوادور انجام شده است. نزدیک به یک چهارم این تعداد، دخترانی زیر ۱۸ سال بودند. رقم واقعی‌ خیلی بالاتر از اینهاست. ۶- شیوه‌های معمول سقط جنین مخفیانه، یا خوردن “مرگ موش” است، یا استفاده از اشیائ تیز مانند میل بافتنی است و یا داروهای ضدّ زخم معده هستند. ۷- بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی‌ WHO ، یازده درصد از زنان و دختران مخفیانه سقط می‌‌کنند و این رقم در واقع خیلی‌ بیشتر از این است. ۸- خودکشی‌ بین زنان و دختران ۱۰ تا ۱۸ ساله بسیار رایج است. ۹- یک نظر خواهی انجام شده روزنامه ای‌ در السالوادور حاکی‌ از این است که ۷۴ درصد مردم خواهان سقط جنین هستند، در صورتی‌ که جان مادر در خطر باشد. ۱۰- السالوادور بالاترین میزان حاملگی‌ بین دختران نوجوان را دارد. یک چهارم این دختران بیش از یک بار حامله شده اند و در ۵۰ درصد مواقع، حاملگی‌ اتفاقی – «برنامه‌ریزی نشده»- بوده است. ۱۱- در سال ۲۰۱۳، قریب به ۱۳۴۶ تجاوز صورت گرفته است. دو سوم این تعداد دخترانی زیر ۱۵ سال بوده‌اند که عقب ماندگی ذهنی‌ داشته اند و یا بیهوش شده بودند. ۱۲- در تمام کشور فقط یک مرکز یاری رسانی به زنان آسیب دیده وجود دارد که فقط گنجایش ۳۵ زن و کودک را دارد.
بر گرفته از وبسایت«سازمان عفو بین‌الملل»- شاخه دانمارک‌.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com