یک موزه جدید آثاری درباره تجربه کودکانی جنگ دهه ۹۰ که در بوسنی اتفاق افتاد را جمع‌آوری می‌کند و برای این کار از مردم خواسته است تا وسایل شخصی خود را که مربوط به آن دوران از کودکی‌شان هست به موزه هدیه کنند.

Untitled-6
موزه دوران کودکی متعلق به زمان جنگ امسال در سارایوو باز خواهد شد و وسایل کسانی را به نمایش خواهد گذاشت که دوران کودکی خود را بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در دوران جنگ گذرانده‌اند. از جمله وسایلی که تاکنون جمع‌آوری شده است، می‌توان به مجموعه‌ای از بسته‌های کمک‌های غذایی بشردوستانه را نام برد که یک کودک اهل سارایوو آن‌ها را در دوران جنگ جمع‌آوری کرده و به مدت دو دهه نگهداری کرده است.
همچنین یک کودک دوران چنگ بوسنی کتابی سوخته را که از زیر آوار کتابخانه ملی شهر سارایوو پیدا شده به این موزه هدیه داده است. رونوشتی به کتاب الصاق شده است که در آن نوشته شده “من در آن روزها نمی‌دانستم که چه قدر جنگ طول خواهد کشید و بعد چه خواهد شد؟ اما به نظرم می‌رسید که نگه داشتن این کتاب کار عاقلانه‌‌ای است”.
این موزه در صفحه فیس‌بوکی خود نوشته است: « این وسایل ممکن است در نگاه یک «کم اهمیت» و «بی‌رابط» به نظر آیند، اما هر کدام از آن‌ها نشانگر یک تجربه‌ای از دوران کودکی است. این داستان‌ها فقط غم‌انگیز نیستند، بلکه نشانگر لذت، غرور، نوستالوژی و دیگر احساسات رقیق‌اند.»
مسولان موزه همچنان دنبال مکانی دائم برای آن هستند اما به تازگی نمایشگاهی موقتی در سارایوو برگزار کردند و هم اکنون در حال برنامه ریزی برای توری در سراسر بوسنی و هرزگوین هستند.
میلا سوفتیچ، اولین کفش‌های باله خود را به موزه تقدیم کرده است. او می‌گوید این موزه برای او فرصتی است که داستانش را بدون سیطره‌های سیاسی با دیگران در میان بگذارد. او می‌گوید: « ما آنقدر کوچیک بودیم که هیچ چیزی درباره وضعیت سیاسی آن زمان نمی‌دانستیم، بنابراین ما تنها می‌توانیم حقیقت جنگ و تجربیات شخصی‌مان را به اشتراک بگذاریم.»
در جنگ بوسنی که در بین‌ سال‌های ١۹۹٢ تا ١۹۹۵ اتفاق افتاد، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت.
این جنگ و نسل‌کشی منجر به کشته شدن بیش از ١٠٠ هزار نفر و قتل‌عام گسترده مسلمانان ساکن بوسنی و آواره شدن هزاران تن دیگر گردید.
منبع:
http://goo.gl/z0WA0j
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید:
https://telegram.me/Justice4iran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com