بازجویی‌ بهاییان بازداشت شده در استان گلستان همراه با شکنجه و توهین به متهمان و عقاید مذهبی آن‌ها بود. گروه اولی که به صورت موقت و با قید وثیقه‌های سنگین آزاد شدند در نامه‌ای مفصل به ریاست دادگستری گلستان، گزارش شکنجه‌های خود را داده‌اند:

Untitled-2
«یک بازجو تهدید می‌کرد که از سمنان آمده و با بهاییان آن دیار چنین و چنان کرده است. یکی دیگر فریاد می‌کشید و خود را بازجوی دهه شصت از تهران معرفی می‌کرد که هیچ قانونی او را منع نخواهد کرد. دیگری خود را بازجوی ساری معرفی می‌کرد و خط و نشان می‌کشید که با بهایی‌های ساری چه کرده است. بازجوی دیگر یک‌سره هتاکی می‌کرد و ناسزا می‌گفت و تهدید به مرگ می‌کرد: «رنگ آفتاب را دیگر نخواهید دید.»
برخلاف قوانین ایران، هیچ کدام از بازداشت‌شدگان برای تفهیم اتهام به دادسرا منتقل نشدند و تمامی آن‌ها در بازداشتگاه تفهیم اتهام شدند. برخی از بازداشت‌شدگان بعد از گذشت ۲۴ ساعت مقرر در قانون تفهیم اتهام شدند و برخی از آن‌ها پیش از تفهیم اتهام مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفتند.
در نامه آزادشدگان موقت آمده است: «بازجویان می‌گفتند که اینجا قانون معنا ندارد و حقوق بشر و حقوق متهم بی‌معنا است، باید هر آنچه می‌خواهیم انجام دهید. پاسخ اعتراض و اصرار به رعایت حقوق متهم، ضرب و شتم و شکنجه بوده است.»
بخشی از گزارش عدالت برای ایران درباره بازداشت، شکنجه و محاکمه بهاییان گلستان
برای دریافت متن کامل گزارش بر روی لینک زیر کلیک کنید:
عدالت برای ایران: حتی اگر آب بخورید، براندازی نظام است
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com