وبلاگ ولیعصر : این پست بر اساس گزارشی است که وب سایت کانون مدافعان حقوق کارگر درباره ی تولیدی های پوشاک در خیابان ولی عصر خصوصا تقاطع جمهوری تهیه کرده است. حتما شما هم به این قسمت خیابان ولی عصر رفته اید که پر از مغازه های پوشاک مختلف است. این گزارش به ما نشان می دهد که این لباس ها چه طور تهیه می شود در چه فضایی و چرا خانم ها هستند که کارگر این صنعت کوچک تولیدی هستند. این گزارش به ما نشان می دهد که شلوغی و رفت و آمد خیابان ولی عصر ناشی از وجود اقتصاد تولیدی در این خیابان است که با استثمار زنان کارگر می چرخد.

در بخشی از متن این یادداشت می خوانیم: یکی از این کارگاه‌های تولیدی پوشاک در طبقه ی پنجم یک ساختمان مسکونی است که همه ی واحدهای آن در اجاره‌ی تولیدی‌های لباس  قراردارد. با گذر از راهرویی تاریک و سیاه به آپارتمان کوچکی، حدوداً ۷۰ متر می‌رسیم.  کیسه‌هایی پراز لباس‌های آماده دوخت در گوشه و کناراین کارگاه به چشم می‌خورد و فضا آکنده از غبار نخ و پارچه بود و نفس سنگینی می‌کرد.
فضای سنگین، دلگیرو تیره اجازه‌ی دیدن نور را نمی‌داد، هر چند که اتاق پنجره‌های بزرگی داشت.
در این تولیدی زنان و مردان با هم کار می‌کردند. حدود ۷ الی ۸ کارگر داشت. کارگاه برش جای دیگری بود . تی شرت‌های برش خورده برای دوخت به این کارگاه می‌آمد وسپس برای بسته بندی و اتو کاری به کارگاهی دیگرفرستاده می‌شد.
اینکه چرا زحمت این همه حمل و انتقال را به خود می‌دهند و تازه مجبورند سه تا مکان هم اجاره کنند؟ پاسخ ساده‌ای دارد. علت اصلی می‌تواند فرار از مالیات باشد. دلیل دیگر و شاید اصلی‌تر این است که تعداد کارگران مشغول به کار در هر کارگاه حداکثر ۷ الی ۸ نفر باشد زیرا هم کنترل این تعداد کارگر راحت‌تر است و هم شامل قانون کارگاه‌های زیر ده نفر شده و از درگیری‌ کارفرما با بیمه و تأمین اجتماعی کاسته می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com