محمد نوری زاد کارگردان و روزنامه نگار معترض مجموعه فیلم‌های کوتاهی با نام «شعبان بی مخ‌ها» تولید می کند. این روزنامه نگار معترض در طی سه سال گذشته بارها توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شده است. بخشی از متنی که نوری زاد به عنوان مقدمه ای بر این ویدیو نگاشته از این قرار است: مجموعه ی “شعبون بی مخ ها” درحقیقت دستی است که بسیار دیر بیرون خزیده و سرپوش سطل زباله ای را که بر سفره ی مردم نهاده اند پس زده است. برای این سطل زباله هم از کیسه ی مردم فراوان برداشته اند و هم بخاطرآن بسیار پُز داده اند. در این سطل مثلاً قرار بوده که فهم باشد عقل باشد ادب باشد انصاف و انسانیت باشد، فداکاری و صبوری و مردم داری و مدارا باشد، اما سال های سال است که بوی تعفن این سطل آنچنان به اشمئزاز گراییده که می بینیم هرچه زشتکاری و دغل بازی و دروغ و فریب و ریاکاری و نفرت و عصبیت و بی سوادی و بی ادبی و فحش و ناسزا از هرکجا یافته اند آورده اند و در این سطل انباشته اند.
من اصرار دارم بر سطلی که خصوصیات جاریِ شعبون بی مخ ها را در خود جای داده، برچسب “زباله” زده شود تا فریبکاران و مدعیان بدانند که بیش از این نمی توانند مردم را بزنند و بفریبند و تحقیر کنند و بابت همه ی اینها دستمزد نیز طلب کنند و طلبکارانه دست به جیب مردم ببرند.
من در این فیلم به زاویه ی دیگری از شکل و شمایل شعبون بی مخ ها پرداخته ام. روی سخن من در این فیلم -نظیر قسمت های پیشین- شخص رهبر است. شعبون بی مخ ها را که از سالهای پس از انقلاب تاکنون با اسم هایی چون: نیروهای خودسر، نیروهای خودجوش، لباس شخصی ها، نیروهای مردمی، گروه های فشار، و بسیجی ها می شناسیم همان هایی هستند که با وجود آسیب های فراوانی که به حیثیت کلی کشور وارد آورده اند، به هیچ دستگاهی نیز پاسخگو نیستند و جز از شخص رهبر، از احدالناسی حرف شنوی ندارند.
بدیهی است مسئولیت همه ی خسارت هایی که اینان بخصوص در این بیست و سه سال اخیر بجای گذارده اند، در درجه ی نخست، با شخص رهبر است و ایشان بجای همه ی آنانی که پاسخگو نیستند، باید به مردم و به تاریخ پاسخ بگویند. این فیلم را ببینید و در تکثیر و انتشار آن ما را یاری فرمایید.
محمد نوری زاد – شهریور ماه سال نود و یک

 

لینک مطلب در سایت رسمی محمد نوری زاد بهمراه لینک های دانلود:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com