امیر حکمتی، تفنگدار پیشین ایرانی‌تبار ارتش آمریکا که ۴ سال در ایران زندانی بود، قصد دارد از جمهوری اسلامی شکایت کند و ایران را به دلیل شکنجه‌هایی که در دوران حبس به او روا داشتند، مجبور به پرداخت خسارت کند. ‌

13183018_807380392729757_1184231827_n
به گزارش مجله پولتیکو، وکیل حکمتی اعلام کرده است که دادخواستی به دادگاه منطقه‌ای کلمبیا در ایالات متحده ارائه داده است. در این دادخواست، امیر حکمتی خواهان پرداخت خسارت اقتصادی جبرانی و تنبیهی توسط ایران شده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران رابطه دیپلماتیک با ایالات متحده ندارد و بعید به نظر می‌رسد که هیچ نوع حکم دادگاهی علیه خود را که در دادگاه‌های آمریکا صادر شود، به رسمیت بشناسد.
امیر حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی ایالت می‌شیگان است که زمانی که به ایران سفر کرده بود به زندان افتاد. او و سه شهروند ایرانی‌تبار آمریکایی دیگر، اوایل سال جاری میلادی در پیوند با توافق بین مقاامات ایرانی و دولت اوباما برای تبادل زندانیان آزاد شدند.
در بخشی از دادخواست حکمتی آمده است: «رفتار شنیع ایران خارج از حوزه مصونیت اتباع خارجی در ماده مصونیت حاکمیت خارجی بوده است و در نتیجه ایران را مشمول پیگرد قانونی در ایالات متحده می‌کند.» در دادخواست همچنین نوشته شده است که حکمتی مورد ضرب وشتم، محرومیت از خواب قرار گرفته و به او به زور دارو خورانده شده و مورد سوء‌استفاده‌های روانی قرار گرفته است.
اسکات گیلبرت، وکیل حکمتی در بیانیه‌ای نوشت: «رفتار جمهوری اسلامی با امیر حکمتی کاملا تحقیرآمیز بوده است. رنج‌هایی که امیر برده است هرگز نمی‌تواند به اندازه مناسب جبران شود. قصد ما از این طرح دعوی تلاش برای آن است که تا حدی عدالت را برای امیر و خانواده‌اش برقرار کنیم.»
حکمتی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان یک تفنگدار پیاده‌نظام و مترجم تفنگداران آمریکایی در عراق خدمت کرده است. او در تابستان ۲۰۱۱ برای دیدن مادربزرگش به ایران رفت و چند روز پیش از ترک ایران به مقصد آمریکا، بازداشت و روانه زندان شد.
ایران، قانون ملیت دوگانه را نپذیرفته است و در نتیجه با امیر حکمتی به عنوان یک شهروند ایرانی برخورد کرد. به دلیل اینکه روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا وجود ندارد، مقامات آمریکایی هیچ نوع دسترسی به امیر حکمتی در طول دوران بازداشت نداشتند.
منبع: مجله پولتیکو

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com