1gasht ershad-namasusبیش از هفت هزار »مامور نامحسوس پلیس امنیت» در راستای طرح به اصطلاح » امنیت اخلاقی » از هفته گذشته ( ۳۰ فروردین ) در تهران آغاز به کار کرد. حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران، در مراسم آغاز به کار این ماموران نامحسوس گفت : » این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند.» اجرای این طرح در همان آغاز، واکنش های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت؛ و کاربران به درستی آن را مخل آسایش و امنیت مردم و جاسوسی سازمان یافته علیه مردم دانستند. به قول معروف آش آنقدر شور شده که حتی با مخالفت رئیس قوه مجریه، حسن روحانی،( که قاعدتا ً وزیر کشورش مسئول و متولی این نیروها می بایست باشد که نیست) مواجه شده و از سوی برخی نیروهای اصلاح طلب حکومتی هم موفقیت اجرای آن مورد تردید قرار گرفته است.

سازماندهی بیش از هفت هزار مامور پلیس در قالب » گشت ارشاد نامحسوس» بی تردید پیش از هر چیز بیانگر شکست کامل سیاست های رژیم درعرصه اجتماعی و فرهنگی است. عرصه ای که رژیم با مقاومت مدنی مردم به خصوص زنان در مقیاس عظیم میلیونی روبرو بوده و هست که به انحاء مختلف سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی را به چالش کشیده اند. اینکه جمهوری اسلامی در این عرصه قافیه را به تمامی باخته است چنان اظهر من الشمس است که دیگر نیاز به ارائه هیچ ادله ای نیست. حال سوال اصلی این است که اجرای این طرح جدید سرکوب چه هدفی را دنبال می کند؟ بی تردید اجرای این طرح از سوی حاکمیت در واقع ادامه طرح اسید پاشی به روی زنان است و همان اهداف را دنبال می کند. یعنی هدفش ارعاب جامعه، به هم ریختن امنیت روانی مردم و خانه نشین کردن زنان است. اما از آنجا که طرح اسید پاشی به روی زنان با واکنش گسترده ای در جامعه روبرو گردید و به سرعت کنار گذاشته شد، به یقین این طرح نیز در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. ولی با وجود شکست محتوم این طرح نیز رویاروئی حاکمان با مردم در اشکال دیگر ادامه خواهد یافت. یادمان نرفته است که علی رغم خواست افکار عمومی جامعه، هنوزعاملین اسید پاشی های اصفهان دستگیر نشده اند ( آمران که جای خود دارند). واقعیت این است که اگر رژیم از برخوردهای سلبی تاکنونی اش با زنان از جمله شلاق و زنجیر و جریمه و… طرفی بسته بود دیگر نیاز به اجرای طرح » گشت ارشاد نامحسوس » نبود. گرچه به قول معروف » آزموده را آزمودن خطاست » ولی از آنجا که همواره زنان آتشفشانی زیر پای حکومت اسلامی است، رژیم برای بقای خود راه هزار بار رفته را باز هم خواهد رفت ولی حتما ً باز هم سرش به سنگ خواهد خورد.

نتیجه عملی تقابل حاکمان تاریک اندیش متکی به قوانین عصر شترچرانی و مجهز به زنجیر و شلاق و اسید با جامعه جوان و روشن اندیش قرن بیست و یکمی ایران چنان بر همگان عیان است که نمی توان در آن کوچکترین تردیدی داشت. اما با این وجود، رژیم باز هم طرحی دیگر به کار بسته است تا با ایجاد جوّ روانی و بی اعتمادی در جامعه از آن طرفی بربندد. واکنش های تاکنونی مردم به این طرح جدید سرکوب هم، نشانگر آن است که حکومت اسلامی شاید در کوتاه مدت بتواند سیاست های خود را در جامعه دیکته کند ولی به یقین محکوم به شکست است. اما برای به شکست کشاندن هر چه زودتر این طرح، مقاومت گسترده عمومی لازم است. باید خود را در محیط کار و زیست و محلات سازمان داد و متشکل شد. اکنون که شبکه های ارتباطی چون تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک،– که کاربران چند ده میلیونی آنها موجب هراس و وحشت رژیم شده – امکانات ارتباطی سهل تر و گسترده تری را فراهم کرده اند، باید شبکه سازی کرد؛ آن را گسترش داد و از همدیگر حمایت نمود. اگر رژیم جمهوری اسلامی در مقابله با مردم و خواست های برحق آنها برای دست یابی به عدالت و آزادی، با اتکاء به قوای قهریه سرکوبگرش، شمشیر را از رو بسته، ولی ما بسیاریم و برتری عددی با ماست. یک حکومت سرکوبگر از جمله جمهوری اسلامی نه می تواند همه را بکشد و نه می تواند همه زندانی کند. فردا از آن ماست!

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ برابر با ۲۵ آوریل ۲۰۱۶

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com