دادگاهی در گواتمالا، ٢ سرباز سابق این کشور را به ١٢٠ و ٢۴٠ سال زندان، به جرم به برده جنسی گرفتن دست‌کم ١۵ زن بومی و دیگر جنایات طی جنگ داخلی در این کشور محکوم کرد.
سرهنگ دوم، «استیلمن فرانسیسکو ریس گیرون» به ١٢٠ سال زندان و کمیسونر ارتش گواتمالا، «هریبرتو والدز» به ٢۴٠ سال زندان محکوم شد.
این اولین باری است که دادگاهی در گواتمالا برای چنین جرم‌هایی حکم صادر کرده است.
سرهنگ دوم گیرون که فرمانده قرارگاه ارتش «سپورزارکو» بود به جرم برده جنسی گرفتن ١۵ زن بومی و به قتل رساندن یک زن و دو دخترش محکوم شد.
«والدز» که یک افسر شبه‌نظامی بود که برای ارتش کار می‌کرد، به دلیل همان جرم‌ها و همین‌طور دست داشتن در ناپدیدشدن ۷ مرد مجرم شناخته شد.

Untitled-1410
«یاسمین باریوس»، رئیس قضات دادگاه در رای نهایی خود اعلام کرد: «ما قضات، موکدا به شهادت‌نامه زنانی که در «سپورزارکو» مورد تجاوز قرار گرفتند باور داریم. تجاوز یک آلت یا سلاح جنگی است و یکی از روش‌های حمله به یک کشور، کشتن یا تجاوز به قربانیان است. به زن به عنوان یک هدف نظامی نگاه می‌شود.»
«اریکا گوارا روساس» از اعضای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «این محاکمات تاریخی پیامی صریح دارد که خشونت جنسی یک جنایت جدی است و بدون توجه به اینکه چه قدر از زمان وقوع آن گذشته است، مجازاتی را در پی خواهد داشت. این پیروزی بزرگی برای ١١ زنی است که ٣٠ سال برای اجرای عدالت مبارزه کردند.»
در جلسه محاکمه، ١١ زن از بومیان جامعه «ککچی» توضیح دادند که چگونه در هنگام تجاوز از لحاظ جسمی و احساسی تخریب شدند و به مدت ۶ ماه به عنوان برده از آن‌ها استفاده شده است. در طول دادگاه بسیاری از این قربانیان لباس محلی خود را برتن داشتند و صورت‌های خود را پوشانده بودند.
وکیل مدافع سرهنگ دوم گیرون می‌گوید: «دادگاه تصنعی بود و موکلش هرگز در زمان وقوع این جنایات در محل مذکور حضور نداشته است.»
رای ١٢٠ سال و ٢۴٠ سالی که برای این دو مجرم صادر شده، سمبلیک است، زیرا بر اساس قانون گواتمالا هیچ فردی نمی‌تواند بیش از ۵٠ سال در زندان بماند.
در جنگ داخلی گواتمالا که ٣۶ سال به طول انجامید، بیش از ٢٠٠ هزار تن کشته و مفقود شدند. بر اساس آمار سازمان ملل بیش‌تر مسئولیت جنایات جنگی بر عهده نیروهای دولت است.

تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com