خودارضایی به‌طور معمول یک پیشروی طبیعی رفتار جنسی معطوف به یک موضوع جنسی است. هیچ گونه‌‌ی فعالیت جنسی بیش از خودارضایی مورد بحث قرار نگرفته است و صریح‌تر و آشکارتر محکوم نشده و جهانگیرتر انجام نگرفته است. تحقیقات آلفرد کینزی در مورد شیوع خودارضایی نشان داده است که تقریبن همه‌ی مردان و سه‌چهارم همه‌ی زنان در برهه‌ای از زندگی خود به این کار مبادرت می‌ورزند.

خودارضایی در کودکی

مطالعات طولی رشد نشان می‌دهد که خودانگیزی جنسی در دوران شیرخواری و کودکی شایع است. کودک همان‌طور که درباره‌ی عملکرد انگشتان و دهان خود کاوش می‌کند یاد می‌گیرد که در مورد دستگاه تناسلی خود نیز چونین کند. بنابراین در شیرخواران بازی با اعضای تناسلی بخشی از رشد طبیعی است. در حدود پانزده تا نوزده‌ماهگی هر دوجنس خودانگیزی جنسی را آغاز می‌کنند. احساس لذت، از تماس ملایم ناحیه‌ی تناسلی حاصل می‌شود. این احساسات به‌همراه میل عادی برای کاوش بدن، سبب علاقه‌ای طبیعی و در عین حال، غیرجنسی به لمس‌کردن ناحیه‌ی تناسلی در کودکان می‌شود. کودکان به‌دلیل کنجکاوی‌شان علاقه‌ی فزاینده‌ای به دستگاه تناسلی والدین، کودکان و افراد دیگر و حتا حیوانات پیدا می‌کنند. وقتی کودک هم‌بازی پیدا می‌کند، کنجکاوی او در مورد دستگاه تناسلی خود و دیگران محرکی برای عورت‌نمایی یا تفتیش ناحیه‌ی تناسلی می‌شود. چونین تجربه‌هایی اگر با ترس گناه‌آلود مهار نشوند، به لذت مداوم ناشی از تحریک جنسی کمک می‌کنند.

خودارضایی در نوجوانی:

با نزدیک‌شدن به سن بلوغ، صعود ناگهانی هورمون‌های جنسی و رشد صفات جنسی ثانویه، کنجکاوی جنسی تشدید می‌شود و در پی آن، خودارضایی افزایش می‌یابد. نوجوانان از لحاظ جسمی توانایی نزدیکی و رسیدن به ارگاسم را دارا هستند ولی به‌طور معمول با مهارهای اجتماعی کنترل می‌شوند. نوجوان تحت فشارهای دوگانه هستند. آن‌ها از سویی به‌دلیل افزایش ترشح هورمون‌های جنسی، میل جنسی او افزایش می‌یابد و نیاز به تخلیه دارد، ولی از سوی دیگر، جهت کنترل میل جنسی از سوی اجتماع تحت فشار قرار می‌گیرد. در این شرایط است که خودارضایی راهی طبیعی برای کاهش این تنش است.
به‌طور کلی پسران زودتر از دختران خودارضایی را برای رسیدن به ارگاسم یاد می‌گیرند و بیشتر از دختران این کار را انجام می‌دهند. یک تفاوت مهم میان یک نوجوان و یک کودک پیش از بلوغ، این است که نوجوان خیال‌پردازی‌های مربوط به رابطه‌ی جنسی را همراه با خودارضایی دارد که این خیال‌پردازی‌ها یک جزء کمکی مهم در رشد هویت جنسی هستند. چون نوجوان در ایمنی نسبی تصورهای خود، نقش جنسی بالغ را می‌آموزد. این فعالیت خودانگیزی جنسی به‌طور معمول، تا ایام بزرگسالی باقی می‌ماند و در آن سن و سال به‌طور طبیعی جای خود را به رابطه‌ی ‌جنسی می‌دهند.

1460358092
برای مطالعه در مورد خودارضایی در بزرگسالی در ادامه مطلب به وب‌سایت کارگاه خبر ژوپی‌آ در این لینک مراجعه نمایید.

ادامه مطلب

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com