la masturbacion en la pubertad y la adolescencia

برای بسیاری از ما خودارضایی موضوع دشواری برای گفتگو است.این دشواری جنبه‌های گوناگونی دارد، اولی شاید انبوهی از جک‌ها و گفته‌های دهان به دهان در مورد خودارضایی است که فرهنگی را حول آن شکل داده است.

دومی افسانه‌های آزاردهنده‌ای است که در مورد خودارضایی وجود دارد، افسانه‌هایی که صحبت کردن و فکر کردن در مورد آن را سخت میکند. این افسانه‌ها می‌تواند در ما شرم، احساس گناه یا ترس ایجاد کند.

سومی مسئله مذهب و فرهنگ رسمی هر جامعه است که ممکن است خودارضایی را به شدت یا به طور رسمی ممنوع اعلام کند.

در این نوشته قصد نداریم برای انتخاب مذهبی یا شخصی شما تصمیم بگیریم، یا شما را تشویق یا منع کنیم.

می‌خواهیم بسیار سرراست و مستقیم در مورد خودارضایی و واقعیت‌های مرتبط با آن صحبت کنیم تا دید روشن‌تری نسبت به این رفتار جنسی داشته باشیم.

اول از همه باید بدانیم که خودارضایی یک فعالیت جنسی بسیار مرسوم و طبیعی برای مردان و زنان است. در ادامه به سوالات رایجی خواهیم پرداخت که معمولا آدمها در مورد خودارضایی می‌پرسند.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی را این طور تعریف می‌کنیم: لمس بدن خود (از جمله اندام‌های جنسی) برای رسیدن به لذت جنسی.

در هرزبانی برای خودارضایی لغات مختلفی وجود دارد در فارسی به علاوه بر خودارضایی به این رفتار جنسی استمناء و جلق‌زدن هم می‌گویند.

خود ارضایی در بیشتر موارد به ارگاسم ختم می‌شود ولی نه همیشه.

خودارضایی چقدر رایج است؟ 

خودارضایی یک رفتار جنسی بسیار رایج است. مطالعات نشان می‌دهد که از هر ده مرد بالغ حداقل هفت نفر و از هر ده زن بالغ بیش از پنج نفر خودارضایی می‌کنند. این رفتار میان نوجوانان نیز شایع است.

البته مطالعات زیادی در این زمینه هست که از آمارهایی نزدیک به صد در صد برای مردان و حدود هفتاد درصد برای زنان صحبت می‌کند.ما ولی  در این نوشته به محافظه‌کارانه‌ترین آمارها اتکا می‌کنیم.

مردم معمولا از چه زمانی آغاز به خودارضایی می‌کنند؟ 

آدمها در هرسنی ممکن است خودارضایی را آغاز کنند. بسیاری از کودکان در جریان رشد و کشف تغییرات بدنشان کشف می‌کنند که حس خوبی در لمس اندام‌های جنسی است. کودکان معمولا پیش از بلوغ خودارضایی را آغاز می‌کنند. بچه‌ها در زمان خودارضایی فانتزی یا رویای جنسی ندارند  اما به مرور با بزرگ شدن و رسیدن به دوران بلوغ خودارضایی نیز در آنها بیشتر حالت جنسی می‌گیرد.

بسیار مهم است که برای بچه‌ها توضیح دهید که خودارضایی رفتاری طبیعی است، صدمه‌زننده نیست و به بدن آنها آسیب نمی‌رساند. بچه‌ها باید بدانند که خودارضایی باید در خلوت اتفاق بیفتد. اگر بچه دارید،  بخوانید و یاد بگیرید که چطور باید در این زمینه‌ با بچه‌ها صحبت کنید، داشتن یک مکالمه راحت در یک فضای امن بسیار مهم است.

چرا آدمها خودارضایی می‌کنند؟

دلایلی که آدم‌ها بالغ برای خودارضایی دارند معمولا اینها هستند:

  1. از بین بردن فشار جنسی
  2. دست یافتن به لذت جنسی
  3. وقتی رابطه جنسی با شریک جنسی امکان‌پذیر نباشد
  4. آرامش پیدا کردن

آدمها فکر می‌کنند که فقط کسانی خودارضایی می‌کنند که شریک جنسی ندارند، اما این درست نیست. در واقع به نظر می‌رسد کسانی که شریک جنسی دارند بیشتر اقدام به خودارضایی می‌کنند تا کسانی که شریک جنسی یا رابطه جنسی منظم ندارند.

آیا خودارضایی سودمند است؟

خودارضایی می‌تواند به سلامت فیزیکی و ذهنی کمک کند. کسانی که در مورد بدن خود، رابطه جنسی و خودارضایی احساس خوبی دارند، احتمال بسیار بیشتری دارد که خود را از عفونت‌های آمیزشی و بارداری‌های ناخواسته محافظت کنند.

علاوه بر این خودارضایی  یکی از بهترین راه‌ها برای آموختن در مورد بدنمان و نیازهای جنسی آن است. خودارضایی به ما کمک می‌کند که انواع لمس و جاهایی از بدنمان را که بیشتر دوست داریم و از آن لذت می‌بریم کشف کنیم، کمک می‌کند یاد بگیریم که بدنمان چطور برانگیخته می‌شود و به ارگاسم می‌رسد.

آموختن در مورد آنچه برای بدنمان لذتبخش است شانس ما را برای اینکه به لذت جنسی با شریک خود برسیم افزایش خواهد داد. زمانیکه شما می‌دانید چه چیزی را دوست دارید در زمان برقراری رابطه جنسی راحتی بیشتری احساس می‌کنید و زمانیکه راحت باشید و اعتماد به نفس داشته باشید راحت‌تر می‌توانید به شریک جنسی خود بگویید که چه می‌خواهید.

اما خودارضایی همه سودمندی‌هایی که رابطه جنسی با شریک جنسی دارد را برای بدن به همراه ندارد. رابطه جنسی منجر به ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به سلامتی بدن کمک می‌کنند، اما خودارضایی همه آن منافع را برای بدن به همراه ندارد.

در دوران بلوغ جایگزینی خودارضایی می‌تواند از آغاز زودهنگام رابطه جنسی جلوگیری کند در حالیکه سرکوب میل جنسی در آن سن اتفاق نمی‌افتد.
خودارضایی نیز مانند هر رفتار جنسی دیگری باید بر اساس انتخاب آزادانه و آگاهانه آدم‌ها باشد. هرکسی باید اطلاعات درست و واقعی داشته باشد و تصمیم بگیرد که آیا علاقمند به این رفتار جنسی خاص هست یا نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com