فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در ژاپن ـ مرکز حقوق زندانیان ـ به شدت اعدام هفته‌ی گذشته دو زندانی را محکوم کردند. وزیر دادگستری ژاپن میتسوهیده ایواکی روز جمعه ۲۵ مارس اجازه‌ی اعدام آقای یاسوتوشی کاماتا و خانم جونکو یوشیدا را صادر کرد. این دو تن، نخستین کسانی بودند که از آغاز سال ۲۰۱۶ در ژاپن اعدام شده‌اند. از زمان انتخاب دوباره‌ی نخست وزیر شینزو آبه در ۲۰۱۲، چهارده اعدام دیگر انجام شده است.

6f2bb79711997297f3a07a44021a279c

حکم اعدام آقای کاماتا در سال ۲۰۰۵ تأیید شد و او هفته‌ی گذشته در ۷۵ سالگی اعدام شد. در سال ۲۰۱۵، زمانی که یک گروه حقوق بشر پرسشنامه‌ای را برای او فرستاد، او پاسخ داد که «به علت سالخوردگی مسایل پیچیده را نمی‌فهمد.» اعدام آقای کاماتا به‌ویژه مسأله‌ساز است، زیرا کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ توصیه کرد که ژاپن «رهیافت انسانی‌تری را نسبت به محکومان به اعدام و اعدام اشخاصی در سن بالا یا دارای معلولیت ذهنی در پیش بگیرد.» [۱] از آن پس، ژاپن چند فرد سالخورده و معلول ذهنی را اعدام کرده است.

خانم یوشیدا در سال ۲۰۱۰ به‌خاطر قتل به اعدام محکوم شد و سال گذشته درخواست او برای محاکمه‌ی دوباره رد شد. این شک وجود دارد که وزارت دادگستری به اعدام او سرعت بخشیده تا وی نتواند دوباره درخواست محاکمه کند. در پی اعدام خانم یوشیدا و آقای کاماتا، اکنون، در ژاپن ۱۲۴ تن محکوم به اعدام در زندان به سر می‌برند.

ژاپن در سال ۲۰۲۰ میزبان کنگره‌ی سازمان ملل در مورد پیشگیری از جرم و عدالت کیفری خواهد بود. با در نظر گرفتن رشد جهانی روند الغای مجازات اعدام و رأی‌های متعدد نهادهای حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی نقض حقوق بشر در نتیجه‌ی به‌کارگیری مجازات اعدام، دولت ژاپن بایستی پیش از کنگره‌ی سال ۲۰۲۰ مجازات اعدام را ملغا کند تا قوانین و نظام عدالت کیفری خود را با موازین بین‌المللی حقوق بشر سازگار کند.

سازمان‌های ما به شدت استفاده‌ی ژاپن از مجازات اعدام را محکوم می‌کنند و از دولت ژاپن می‌خواهند با در نظر داشتن الغای نهایی مجازات اعدام، تمام اعدام‌ها را فوری معلق کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی مجازات اعدام در ژاپن، نگاه کنید به گزارش فدراسیون مجازات اعدام در ژاپن: نفی حق زندگی و نقض حقوق بشر (۲۰۱۴)، و قانون سکوت، حرکت بر خلاف روند بین‌المللی (۲۰۰۸).

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر FIDH
مرکز حقوق زندانیان (CPR) ـ ژاپن

 

[۱نگاه کنید به ملاحظات پایانی کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل در مورد ژاپن، ۲۰۰۸: www2.ohchr.org/english/bodies/hrc/d…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com