untitled

فهرست زیر دگرباشانی هستند که برنده‌ی جایزه اسکار شدند؛ بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنید.

شب گذشته در مراسم اسکار، سام اسمیت حین سخنرانی خود، پس از اعلام نامش به عنوان برنده‌ی جایزه‌‌ی اسکار بهترین آهنگ اصلی، گفت: » جایزه‌ی اسکار خودم را به جامعه‌ی‪ LGBT ‬تقدیم می‌کنم. او پس از به دست آوردن جایزه اسکار برای آهنگ اصلی فیلم جیمز باند‪ Specter ‬به نام‪ Writing’s on the Wall ‬به نقل قولی از‪ Ian McKellen ‬ در مصاحبه با روزنامه گاردین اشاره نمود. سم گفت: من چند ماه بیش مقاله ای از‪ Sir Ian McKellen ‬خواندم که گفته بود «هیچ مرد آشکاراهمجنسگرایی تا کنون جایزه اسکار نبرده است». به همین خاطر،‌ این اسکار را به جامعه‌ی‪ LGBT ‬سراسر جهان تقدیم می‌کنم. من امشب به عنوان یک مرد همجنسگرا، با افتخار ایستاده‌ام و امیدوارم که روزی همه ما بتوانیم به عنوان انسان‌های برابر در کنار هم بایستیم»‪.‬
ولی اما سام اسمیت ممکن است اکنون کمی شرمنده شود. نه تنها از مقاله‌ی ایان مک‌کالن که بطور خاص از افراد آشکارا همجنسگرایی که برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر در اسکار شده‌اند سخن می‌گفت، نقل قول ناقص کرد، بلکه فهرست قابل توجهی از افراد‪ LGBT ‬را که در گذشته موفق به دریافت جایزه اسکار شده‌ بودند را نادیده گرفت. وقتی به او گفتند که او اولین همجنسگرایی نیست که جایزه را برده، گفت:‌»من یه چیزی شنیده بودم … مطمئن نبودم. فکر می‌کنم دومین نفر آشکاراهمجنسگرا هستم که جایزه را گرفتم‪.‬
ولی باز هم اشتباه کرد. این هم لیستی که به آن اشاره کردیم‪:‬

الک گینس (Alec Guinnessبرنده جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۵۷برای فیلم The Bridge on The River Kwai

در سال ۱۹۴۶ به داشتن روابط همجنسگرایانه محکوم شد. گرایش دوجنسگرایانه‌ خود را برای باقی عمر مخفی نگاه‌ داشت. پس از مرگش دوجنسگرا بودنش توسط دوستان و همکارانش آشکار گردید‪.

alec-guinness-1950s

جرج کوکُر (George Cukor) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی در سال ۱۹۶۴ برای فیلم My Fair Lady

همجنسگرایی جرج کوکر یک راز برملا بود. او برای مدتی طولانی سردسته‌ی خرد‌ه‌فرهنگ همجنسگرایی در هالیوود بوده و خانه‌اش پاتوق مهمانی‌های همجنسگرایان در دهه ‪۱۹۳۰، ‪۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ بود. وقتی که به همین جرم دستگیر شد، مدیران شبکه‌ی‪ ام‌جی‌ام سوابق و مستندات را از بین بردند و هرگز منتشر نشد‪.

George Cukor

جان شلزینجر (John Schlesinger ) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی در سال ۱۹۶۹ برای فیلم Midnight Cowboy

قصه‌ی پسر روستایی که به شهر نیویورک می‌رود و به ناچار کارگر جنسی می‌شود، با تِم همجنسگرایی، هنوز تنها فیلمی است که با برچسب X (مخصوص بزرگسالان) طبقه‌بندی شده و در عین حال برنده جایزه بهترین فیلم هم شده است.

John Schlesinger

جول گری (Joel Grey) برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال ۱۹۷۲ برای فیلم Cabaret

گری در سال ۲۰۱۵ برون‌آیی کرد و گفت: «من از برچسب‌ها خوشم نمی‌آید اما اگر حتمن باید برچسبی رویم بگذارید،‌من گی‌ام»

Joel Grey

جان گیل‌گود (John Gielgud) برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال ۱۹۸۱ برای فیلم Arthur

او در سال ۱۹۵۳ در لندن به جرم دوست‌یابی در توالت عمومی دستگیر شد. در حالی که زندگی شخصی‌اش را خیلی مخفی نگاه می‌داشت و در پستو زندگی می‌کرد، بطور خصوصی به کمپین‌های همجنسگرایان کمک مالی اهدا می‌کرد و بطور آشکار در ستایش بازیگران آشکارا همجنسگرا مثل سیمون کالو و ایان مک‌کالن سخن می‌گفت.

ARTHUR 2: ON THE ROCKS, John Gielgud, 1988. ©Warner Bros

لیندا هانت (Linda Huntبرنده‌ی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سال ۱۹۸۳ برای فیلم The Year Of Living Dangerously

هانت از سال ۱۹۸۷ با همسرش کارن کلین زندگی می‌کرد و در سال ۲۰۰۸ بطور رسمی با او ازدواج کرد.

2

بیل کوندون (Bill Condon) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه اقتباسی در سال ۱۹۸۸ برای فیلم Gods & Monsters

فیلم خداها و هیولاها درباره زندگی یک مرد همجنسگرا که کارگردانی بازنشسته است و نقش آن را ایان مک‌کالن بازی می‌کند و مسحور باغبان جوان دگرجنسگرایی می‌شود که نقشش را برندن فریزر بازی کرده است.

Bill Condon

جودی فاستر برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ برای فیلم‌های The Accused and Silence of the Lambs

جودی فاستر به شکلی در سخنرانی خود در مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۳ آشکارسازی کرد. گرچه بطور دقیق از کلمه‌ی گی یا لزبین استفاده نکرد.

Jodie Foster

هوارد آشمن (Howard Ashman) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ اصلی در سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ برای فیلم‌های Beauty And The Beast and Under The Sea

هوارد آشمن ترانه‌سرا و نویسنده‌ی مشترک بسیاری از ترانه‌های دیزنی از جمله Beauty and The Beast ، The Little Mermaid و Aladdin بوده است. ترانه‌ی Beauty and The Beast به هوارد اشمن که در اثر بیماری ایدز در سال ۱۹۹۱ درگذشت تقدیم شده است.

Howard Ashman

استفان سوندهایم (Stephen Sondheim) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ اصلی در سال ۱۹۹۰ برای فیلم Sooner Or Later I Always Get My Man

این آهنگساز افسانه‌ای در زندگی‌نامه خود در سال ۱۹۹۸ گفت: « همجنسگرا بودن هیچ وقتآسان نبوده است، همه می دانند که تئاتر پر از پهمجنسگرا است ولی هیچکس حاضر نیست آن را اعلام کند»

StephenSondheim

التون جان (Elton John) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ اصلی در سالهای ۱۹۹۴ برای فیلم Can You Feel The Love Tonight

Elton John

جان کوریگلیانو (John Coriglianoبرنده‌ی جایزه‌ی بهترین موسیقی متن در سال ۱۹۹۹ برای فیلم The Red Violin

در سال ۱۹۸۷ جان کوریگلیانو اولین سمفونی خود را با الهام از همه‌گیری ایدز و دوستانی که از دست داد ساخت.

John Corigliano

پدرو آلمودوار(Pedro Almodóvar) برنده جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در سال ۱۹۹ برای فیلم  All About My Mother و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در سال ۲۰۰۲ برای فیلم Talk To Her

پدرو آلمودوار با فیلم‌هایی که به سیالیت جنسیت، مثلث عشقی همجنسگرایی با طنز هتاک بی محابا می‌پردازد، شناخته شده است.

Writer Pedro Almodovar holds up his Oscar after the 75th annual Academy Awards at the Kodak Theatre in Hollywood, California, March 23, 2003. Almodovar won the Academy Award for best original screenplay for his work on the film "Talk To Her." REUTERS/Lucy Nicholson

آلن بال‌(Alan Ball) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه در سال ۲۰۰۰ برای فیلم American Beauty

فیلم‌های True Blood و Six Feet Under creator ممکن است به خاطر بازی کوین اسپیسی که فیلم American Beauty را بازی کرده باشند معروف باشند. او همچنین یک فعال حقوق دگرباشان و حامی ازدواج زوج‌های همجنس است.

Alan Ball

ملیسا ادریج (Melissa Etheridge) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ اصلی در سال ۲۰۰۶ برای فیلم I Need To Wake Up

ملیسا ادریج برای اجرای آهنگ An Inconvenient Truth جایزه اسکار گرفت. او وقتی جایزه را به دست آورد گفت: «این تنها مرد برهنه‌ای است که به اتاق خواب من خواهد آمد».

 

داستین لنس بلک (Dustin Lance Black) برنده‌ی جایزه‌ی بهتین فیلمنامه در سال ۲۰۰۸ برای فیلم میلک

فعال حقوق همجنسگرایان و نامزد تام دالی (to Tom Daley) که با عقاید مورمون بزرگ شده است، زندگی خود را وقف مباره برای برابری حقوق افراد دگرباش کرده است.

Dustin Lance Black

سم اسمیت (Sam Smith) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ اصلی در سال ۲۰۱۵ برای فیلم Writing’s On The Wall

Sam Smith

کسی را از قلم نیانداختیم؟‌ افرادی که برنده‌ی جوایز تکنیکی شدند را لحاظ نکردیم چون لیست کمی طولانی می‌شد. اکر کسی از قلم افتاده در کامنت‌ها به ما اطلاع دهید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com