یکی از کسانی که در دفتر سایت رسمی رهبری جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار است در پاسخ به تماس تلفنی مسیح علی نژاد می گوید: رسمیت داشتن صفحه تازه تاسیس آیت الله خامنه ای در فیسبوک را نه تایید و نه تکذیب کرد.

صفحه فیس‌بوک رهبر جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۲۳ آذر ایجاد شده اما اطلاع ‌رسانی در مورد این صفحه سه روز بعد از طریق صفحه توییتر آقای خامنه‌ای صورت گرفته است.

در همین زمینه فردی که در دفتر وب سایت رسمی رهبری جمهوری اسلامی پاسخگوی این تماس تلفنی بود در مورد صفحه فیسبوک رهبری جمهوری اسلامی می گوید «ما تایید نمی کنیم» و از طرفی دیگر می گوید «در مورد صفحه فیسبوک ما نمی دانیم از خود فیسبوک بپرسید، من در مورد سایت «خامنه ای دات آیر» می توانم پاسخ دهم.»

او در عین حال می گوید اگر سوالی دارید مکاتبه کنید اگر صلاح بود ما پاسخ می دهیم.

یکی از وب سایت های نزدیک به جریان محافظه کاران در ایران به نام « جهان نیوز» در اردیبهشت ماه سال ۹۱ متن استفتاء شماره ۱۶۰۲۷۵ و پاسخ مقام معظم رهبری درباره فعالیت در سایت “فیس ‌بوک” را منتشر کرده بود.

بر اساس این خبر از رهبری جمهوری اسلامی ایران سوال شده بود که « با توجه به اینکه وب‌سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟»

آیت الله خامنه ای به این استفتاء اینگونه پاسخ داده است: «به ‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد.

جهان نیوز در توضیح این پرسش و پاسخ نوشته است که «حکم رهبری در شکل فتوا بیان شده است، به نظر می آید این حکم نه حرام بودن مطلق فعالیت در این سایت را می رساند و نه جایز بودن آن را اثبات می کند بلکه به نوعی فیمابین است.»

این سایت همچنین سوال دوم و سوال تکمیلی را نیز منتشر کرده که طی آن فردی پرسیده است : « آیا جواب این استفتاء را می توان به تمامی سایت های فیلتر شده تعمیم داد؟ ۲. آیا می توان این استفتاء را به سایر امور و قوانین تعمیم داد. توضیح آن که اگر رعایت نکردن یک قانون ضرری به جامعه نزند و هیچ اتفاقی با رعایت نکردن یک قانون نیافتد آیا می توان آن قانون را اجرا نکرد؟ یا این که رعایت قانون در همه حال واجب است؟

بر اساس این گزارش آیت الله خامنه ای پاسخ داده است: «استفاده از شبکه‌هاى اجتماعى (نظیر فیسبوک، فریندفید، اورکات و مانند آن) به ‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جایز نیست. استفاده از فیلترشکن، تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامى جایز نیست، رعایت قوانین و مقرّرات نظام اسلامى واجب و تخلف از آن جایز نیست.

اما این روزها شمار زیادی از کاربران اینترنتی با عبور از فیلتر شکن ها به صفحه ای که به نام رهبری جمهوری اسلامی در فیسبوک ایجاد شده است پیوسته و از آیت الله خامنه ای تمجید می کنند.

از سوی دیگر کامنت‌های انتقادی نیز در این صفحه به چشم می‌خورد که البته بسیاری از این کامنت ها دقایقی بعد از صفحه پاک می شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com