آیا اسلام با حقوق بشر سازگار است؟ آیت الله بهجت به این شبهه‌‌ پاسخ گفته است که گویا می‌توان از یک ادراک حقوق بشری در اسلام حرف زد.

Velayat

حقوق بشر دو بنیاد دارد: انسا‌نها برابرند، و انسان‌ها می‌توانند و شایسته است که خود هنجارهای زندگی خود را تعیین کنند. اسلام در مقابل این دو اصل این دو اصل را می‌گذارد که انسان‌ها برابر نیستند، و آنها که پیغمبر و امام و خلیفه و نظرکرده هستند، باید بر دیگران اعمال ولایت کنند. یک آیت الله که پس از مرگش او را در زمره نظرکردگان درآورده‌اند، این موضوع را به روشنی تشریح کرده است.

عین روایتی که درباره او نقل شده چنین است:

پاسخ آیت الله بهجت به یک شبهه

مرحوم حضرت آیت الله بهجت به این سوال که چرا خداوند متعال افراد بسیاری را آفرید که مستحق آتش جهنم گردند، پاسخ گفتند.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: سوال: چرا خداوند متعال افراد بسیاری را آفرید که مستحق آتش جهنم گردند؟
جواب: در حدیث قدسی آمده است: «کنت کنزا مخفیا فاحببت أن أُعرف، فخلقتُ الخلقَ لکی أُعرَف»( بحار الانوار، ج۸۴، ص ۱۹۸ و ۳۴۴): من گنج نهان بودم، خواستم که شناخته شوم، لذا مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم. خداوند عده‌ای را برگزید و در جوار خود، اهل انس و هم نشین و مظهر اسما و صفات خود قرار داد، که هر کدام از آن‌ها در یک کفّه‌ ترازو و بقیه‌ مردم در کفه دیگر هستند. اگر ارزش افراد با ترازو سنجیده شود، ارزش یک مومن کامل از هزاران افراد غیر مومن برتر و سنگین‌تر خواهد بود. در روایت آمده است: «اگر یک امام و یک ماموم در جهان وجود داشته باشد، غرض از خلقت حاصل است.»

(به نقل از سایت جهان امروز، منبع اصلی: کتاب در محضر حضرت آیت ا…. العظمی بهجت – ص ۵۱)

 

آپارتاید اسلامی

گفته آیت الله بر پایه «حدیث قدسی» بیان یک آپارتاید آشکار است. عده‌ای انسان کامل هستند، بقیه اضافه تولید. آن اضافه تولید را می‌توان مثل آشغال سوزاند. و وقتی خدا چنین مقرر کرده است، نظرکردگانش طبعا بایستی در زمین یک نظم آپارتاید ایجاد کنند. کامل‌ها (مثلا خامنه‌ای، جنتی، علم الهدی، مصباح، لاریجانی، مکارم و بقیه) می‌توانند بر ناقص‌ها اعمال ولایت کنند.

شبهه برطرف شد؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com