تجمع اعتراضی مردم یارسان در استان کرمانشاه
در پی‌ تعرض به یک جم خانه و هتک حرمت آیین یارسان، عده‌ای از پیرون این آیین واکنش نشان داده‌اند.e
به دنبال تعرض به یک جم خانه یارسان و مزاحمت و توهین به پیروان این آیین،در شهرستان شاه آباد غرب (اسلام آباد )کرمانشاه، عده یی از شهروندان کورد آیین یارسان در روز یکشنبه‌ ۹ اسفند ۱۳۹۴، در جلوی بخشداری گهواره شاه آباد غرب کرمانشاه تجمعی اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع که با حضور و همراهی یکی‌ از فرزندان نصرالدّین حیدری،یکی‌ از بزرگان با نفوذ آیین یارسان در غرب کشور همراه بود، تعرض و هتک حرمت به آیین یارسان محکوم شده و از مراجع قانونی و قضایی خواسته شد تا مسائل ایجاد شده به طور شفافی بررسی گردد و با عوامل ایجاد آشوب‌های اخیر بر علیه مردم کورد یارسان ،برخورد شود.

در همین رابطه گفته میشود، پرویز رزمدیده و حیدر مرادی ،به عنوان سخنگوی سید نصرالدّین حیدری، از بزرگان کورد آیین یارسان، از مردم خواستند ضمن نشان دادن خویشتن داری و عدم ایجاد برخورد‌های تنش آمیز، از طریق شماره تلفن ۰۹۱۸۸۳۲۹۷۵۶ با آنها تماس گرفته وهرگونه مستندات و مشاهدات، و هر نوع عکس،فیلم، نوشته توهین آمیز به دین یارسان، را در اختیار آنان قرار دهند تا از طریق مراجع قانونی پیگیری‌های لازم صورت بگیرد. اما سیاوش حیاتی،سخنگوی شورای یارسان کرمانشاه، می‌گوید “ما به مراجع قضایی مراجعه نکرده ایم چون بر اساس تجربه این ۳۷ ساله اگر کسانی‌ هم دستگیر شوند، مجازاتی در انتظارشان نخواهد بود ولی‌ از استانداری کرمانشاه درخواست مجوز ،برای برگزاری یک تجمع در مقابل ساختمان استانداری کرده ایم و قضاوت را به افکار aعمومی می‌‌سپاریم.”

از سوی دیگر منابع یارسانی میگویند، در اکثر جم خانه‌های نواحی یارسان نشین ایران ،به جهت انزجار از حوادث شاه آباد غرب و محکوم کردن توهین و تعرض به پیروان این آیین، به طور خود جوش مردم حضور یافته و اقدام به جمع آوری امضا کرده اند.در فضای‌ مجازی نیز برخی‌ از کاربران، در هر ۴ پارچه کردستان به حوادث اخیر واکنش نشان داده و کمپینی با عنوان ” من کوردم…من یارسانیم” به راه افتاده است و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای همدردی با پیروان آیین یارسان و محکوم کردن مسائل پیش آمده، تصویر پروفایل خود را به “من یارسانیم” تغییر داده اند.

مجمع مشورتی یارسان کرمانشاه نیز با صدور بیانیه یی، حوادث اخیر را محکوم کرده است. در این بیانیه حمله به مردم پیرو آیین یارسان در خیابان‌های قصر شیرین و شاه آباد غرب کرمانشاه، شکستن شیشه‌های منازل آنها، تحقیر و توهین به رهگذران یارسانی ، و مورد ضرب و شتم قرار دادن آنها، و ایجاد فضای‌ رعب و وحشت را اوج بی‌ فرهنگی‌ دانسته و آن را محکوم کرده است همچنین سازمان دمکراتیک یارسان دbر سوئد نیز ،با صدور بیانیه یی، تعرض به جم خانه یارسان را محکوم کرده و خواهان توقف هرگونه تبعیض و توهینی بر علیه پیروان این آیین شده است..

حوادث اخیر از آنجا شروع شد که عده‌ای به طور سیستماتیک و هماهنگ در شب جمعه ۷ اسفند و روز شنبه ۸ اسفند ، به منازل شهروندان کورد آیین یارسان ،در شهرستان قصر شیرین و شاه آباد غرب حمله ور شده،شیشه‌ها و درب بعضی‌ از آنها را شکستند، به یک جم خانه تعرض و هتک حرمت کردند و رهگذران یارسانی در خیابان‌ها را به خاطر داشتن سبیل ،مورد ضرب وشتم و اذیت و آزار قرار داده و مورد بی‌ احترامی و توهین قرار دادند . این عده چند صد نفره که خود را “شیعه یان ولایت” می‌خواندند، عکس‌هایی‌ از یکی‌ ازبزرگان یارسان را با درج الفاظی رکیک بر روی آن حمل میکردند و عربده کشان بر علیه آیین یارسان شعار داده ،با توهین کردن و مورد تمسخر قرار دادن یکی‌ از بزرگان یارسان،و فریاد “ملا نصرالدّین،ملا نصرالدّین”، به شهروندان پیرو این آیین تعرض و بی‌ حرمتی به عمل می‌‌آوردند.

در ادامه همین حوادث، دیروز اعلامیه‌هایی‌ از طرف حشمت فلاحت پیشه نماینده منتخب شاه آباد و دالاهو به جهت دلجویی از مردم یارسان، در سطح شهر‌های شاه آباد غر12804626_1261484873864901_1358489698752669575_nب، قصر شیرین و منطقه دالاهو کرمانشاه پخش شد که ، خود را مدیون سید نصرالدّین حیدری دانسته و هرگونه توهین به مردم یارسان را توهین به خود تلقی‌ کرده است.

 

آیین یارسان یا اهل حق ،آئینی است با خاستگاه کوردی و پیروان این آیین که جمعیتی در حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر تخمین زده میشوند ، از اکثر حقوق شهروندی خود در ایران محروم هستند.

1a 1b 12376311_1075950002461986_1681613074602595920_n

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com