محاکمه دو افسر سابق ارتش گواتمالا به دلیل نقض حقوق بشر زنان بومی در دوران درگیری‌های مسلحانه این کشور آغاز شده است.
این اولین بار است که در این کشور دادگاهی برای رسیدگی به جرایم مربوط به بردگی جنسی تشکیل می‌شود.
این دو افسر متهم به ارتکاب قتل، تجاوز و آزار جنسی، بردگی خانگی و آدم‌ربایی هستند.
دادستان‌های گواتمالا، استیامر ریس، سرهنگ ۵۹ ساله بازنشسته را به وادار کردن سربازان تحت فرمانش به ارتکاب خشونت‌های جنسی و ضدبشری، رفتار ظالمانه و تحقیرآمیز نسبت به زنان قوم مایا ققچی متهم می‌کنند. ریس می‌گوید این محاکمه یک نمایش سیاسی است تا وانمود کند که دولت گواتمالا عدالت را اجرا می‌کند.
این سرهنگ سابق ارتش گواتمالا می‌گوید: «در ارتش گواتمالا طی ۳۶ سال جنگ داخلی، حتی یک نمونه قتل صورت نگرفته است».
هیلدا پیندا، یکی از دادستان‌های این پرونده می‌گوید که ریس برای این که افراد محلی را به فرمانبرداری از خود وادار کند، دستور داده که سربازان تحت فرمانش به طور سیستماتیک اقداماتی چون آزار جنسی و رفتارهای ضدبشری، ظالمانه و تحقیرآمیزی را نسبت به قربانیان و زنان انجام دهند.

Untitled-1302
جنگ داخلی گواتمالا ۳۶ سال به طول انجامید. بر اساس گزارش سازمان ملل از هر شش قربانی نقض حقوق بشر، پنج تن مایایی بودند. زنان بازمانده آن دوران که اکنون هفتاد یا هشتاد سال سن دارند، شهادت دادند که سربازان به آن‌ها تجاوز کردند و پس از آن که همسرانشان را کشتند، خانه‌هایشان را به آتش کشیدند.
این زنان می‌گویند که سپس مجبور شدند که در شیفت‌های گردشی هر سه روز یکبار به قرارگاه سپور زارکو بروند و برای سربازان آشپزی کنند و آنجا را نظافت کنند. این شیفت‌ها بین سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ به مدت ۱۰ ماه به طول انجامید و به گفته این زنان در این مدت دائما به آن‌ها تجاوز می‌شد. برخی از این زنان تا زمان بسته شدن این قرارگاه در سال ۱۹۸۸ به مدت ۶ سال به اسارت برده شدند.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com