شعبه ١٠۶٠ دادگاه کیفری تهران روز سه‌شنبه ٢۷ بهمن جاری، ١۸ تن از معترضان و تجمع‌کنندگان مقابل زندان اوین از جمله پدر سعید زینالی، دانشجوی ناپدید شده و مادر امید علی شناس، فعال مدنی زندانی که به تازگی ازاد شده را به ۹١ روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.
محمد نیری، وکیل دادگستری در خصوص حکم صادره از طرف دادگاه به مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی می‌گوید: «این حکم نقض آشکار حق آزادی تجمعات است که در اسناد بین‌المللی حقوق بشر و نیز قانون اساسی ایران جزو حقوق اساسی افراد محسوب شده است.»
به گفته این وکیل دادگستری: «بر مبنای اصل بیست وهفتم قانون اساسی شرکت‌کنندگان در این تجمع نه «حمل سلاح» کرده‌اند و نه کاری «مخل مبانی اسلام» انجام داده‌اند و استناد دادگاه به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی هم کاملا بی‌اساس است.»

Untitled-1322
او با بیان اینکه تجمع این افراد مسالمت‌آمیز بوده و موجب تعرض به افراد یا اخلال نظم و آرامش عمومی نشده است، ادامه می‌دهد: «اصولا فلسفه وضع ماده ۶۱۸ ارتباطی با این مساله ندارد و قادر به محدود کردن حق آزادی تجمعات نیست و صدور چنین احکامی به معنای تعطیل حقوق مصرح در قانون اساسی و ممنوعیت هرگونه تجمع است.»
رضا مکعیان (ملک)، هاشم زینالی، سیمین عیوض‌زاده، احسان خیبر، عبدالعظیم عروجی، محسن حاصلی، محسن شجاع، خدیجه (لیلا) میرغفاری، اعظم نجفی، پروین سلیمانی، شرمین یمنی، سارا ساعی، ارشیا رحمتی، مسعود حمیدی، علی بابایی، اسماعیل حسینی، فریده طوسی و زهرا مدرس‌زاده فعالان مدنی هستند که ۳۰ آبان ماه جاری در جریان تجمع در مقابل زندان اوین بازداشت شده بودند.تعدادی از این ١۸ تن به خاطر پیگیری بازداشت فرزندان‌شان در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند و تعداد دیگری از آن‌ها در اعتراض به زندانی کردن محمدعلی طاهری-بنیان‌گذار عرفان حلقه در این تجمع حضور داشتند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com