در سالگرد هولوکاست، نسل‌کشی یهودیان به دست نازی‌ها، روبن ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل نامه‌ای نوشته آدولف آیشمن، جنایتکار جنگی نازی را منتشر کرد که طی آن آیشمن با ادعای این که «مأمور» بوده و «معذور»٬ تقاضای عفو کرده بود.
آیشمن که در جنگ جهانی دوم نظارت بر فراهم آوردن وسایل و ساز و برگ لازم برای هولوکاست ( قتل عام میلیون ها یهودی) بود، در سال ۱۹۵۰ از زندان فرار کرد و با نام جعلی وارد آرژانتین شد. او تا سال ۶۰ میلادی که توسط مأموران موساد در آرژانتین شناسایی و ربوده به اسرائیل برده شد، در آرژانتین به طور مخفی زندگی کرد.
آیشمن پس از آنکه در ۲۹ مه ۱۹۶۲ رأی منفی دادگاه عالی اسرائیل را برای تجدیدنظر در حکمش گرفت، در نامه‌ای نوشت:«باید تفاوتی بین رهبرانی که مسئول بودند و کسانی مانند من لحاظ شود که به عنوان ابزاری در دست آن حاکمان، مجبور به خدمت بودم»

Untitled-130
او در ادامه آورده است: «این اشتباه است که فکر کنید من هیچ‌گاه تحت تأثیر احساسات انسانی نبودم. به خصوص پس از این که شاهد جنایات وحشتناک ضدبشری بودم، بالافاصله تقاضا دادم که من را از آن‌جا منتقل کنند. همچنین در زمانی که بازجویی می شدم به طور داوطلبانه وقایع وحشتناکی را فاش کردم که پیش از آن گفته نشده بود تا بر حقیقت مسلم صحه بگذارم.»
آیشمن در این نامه نوشته که قضاتی که او را محکوم کردند زمان و مکان و موقعیت و این موضوع را «که من مآمور بودم و معذور» در نظر نگرفتند. او در این نامه از رئیس جمهوری وقت اسرائیل تقاضای عفو کرده و خواسته که حکم اعدام او لغو شود. با رد این درخواست، آدولف آیشمن در نیمه شب اول ژوئن ۱۹۶۲ اعدام شد.
ریولین رو به حضار در حالی که این سند را می خواند گفت: به کسانی که قربانی اعمال شیطانی آیشمن شده بودند حتی لحظه ای رحم و شفقت نشد.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com