large

 

خبرگزاری بسیج وابسته به سپاه در گزارشی کوتاهی خبر داده که علی خامنه ای، رهبر رژیم فقها  در سال ۱۳۹۰ به مسئولان دولت دستور داده است: «ضروری است تا قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پروژه های اقماری آن، از بالا بردن سرعت اینترنت به جد پرهیز کنید.»…

شهریور امسال نیز احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در جمع اعضای «حلقه صالحین»، تشکیلات وابسته به بسیج گفته بود: «در حالی که رهبری دستور دادند که از افزایش سرعت اینترنت پرهیز شود با این حال شاهد زیر پا گذاشتن دستورالعمل ایشان [توسط دولت روحانی] هستیم.»

اکنون محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی به خبرگزاری بسیج گفته است که دستور خامنه ای هنگام انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی صادر شده است. شورای عالی فضای مجازی هفت اسفند ۹۰ با دستور خامنه ای تشکیل شد.

سایت خامنه ای در همان ایام در یادداشتی هدف تشکیل این شورا را منسجم و هدفمند کردن جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برای جنگ نرم علیه دشمنان اسلام دانست.
فروردین امسال، پس از طرح سوال دو نماینده عضو جبهه پایداری از محمود واعظی، وزیر ارتباطات، مجلس به او کارت زرد داد. نمایندگان مجلس اسلامی از او پرسیده بودند: «دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟» با این حال وزیر ارتباطات پس از دریافت این کارت زرد گفت: «ما به دلیل برخی بهانه‌ها توسعه پهنای باند اینترنت را تعطیل نمی‌کنیم.»

حالا اما یک بهانه دیگر هم پیدا شده است. ۱۵ آبان، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت:«۲۵ هزار روستای کشور در آینده نزدیک به اینترنت پرسرعت متصل می شود.» وی چنین برنامه ای را جزو افتخارات دولت دانست.

با این حال در گزارش خبرگزاری بسیج این اقدام «در حال حاضر اینترنت با سرعت بیش از ۱۲۸ کیلوبایت در کشور ما در هر جایی که ارائه می شود مطلقا غیرقانونی است .»

اما شبکه ملی اطلاعات که شرط خامنه ای بوده، چیست؟ بر اساس ماده ۴۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی (۹۰تا۹۴)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، « سطح خدمات را به صورتی فراهم نماید که تا پایان سال دوم کلیه دستگاههای اجرائی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، شصت درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.»

با این حال سابقه این ایده طولانی تر است. به گفته محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری « تاسیس شبکه ملی اطلاعات ۱۲ سال است که مطرح شده اما تا امروز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.» (۲۵ فروردین ۹۴، صحن علنی مجلس)

به نوشته روزنامه وطن امروز، «در ۸ سال قبل از سال ۹۳، حدود یکهزار میلیارد تومان برای شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است و تنها در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح بودجه اختصاص یافت که این رقم در سال جاری نیز همین حدود است.»

با این حال روزنامه وطن امروز تاکید کرده که این طرح کماکان در مرحله اسلاید و پاورپوینت است، وزارت ارتباطات اعلام کرده که برای اجرایی کردن آن به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. نصرالله پژمانفر، نماینده عضو جبهه پایداری که عضو شورای عالی مجازی نیز بوده هم گفته است دولت برای اجرای این پروژه ۱۱ سال زمان پیش بینی کرده است. این اعداد و ارقام در حالی اعلام می شود که دولت احمدی نژاد در پایان دوران کاری اش، مدعی پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه شده بود.
با این وصف می توان پیش بینی کرد در طول دهه آینده نیز کماکان فشارهای سیاسی برای ممانعت از برخورداری مردم از اینترنت پرسرعت به دلیل نگرانی های نفوذ فرهنگی ادامه داشته باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com