عدالت برای ایران، ۱۶  بهمن ۱۳۹۴: کمیته حقوق کودک سازمان ملل به دولت ایران توصیه کرد که قوانین را به گونه‌ای تغییر دهند که حق دختران زیر ۱۸ سال برای داشتن یا نداشتن حجاب به رسمیت شناخته شود.

عالی ترین مرجع بین‌المللی در زمینه حقوق کودک در رای نهایی خود درباره وضعیت حقوق کودک در ایران که روز پنجشنبه ۱۵ بهمن در ژنو صادر شده، الزام رعایت حجاب اسلامی برای دختران در مدرسه را نقض آشکار تعهدات بین‌المللی دولت ایران براساس کنوانسیون حقوق کودک دانسته است. این کمیته همچنین از اینکه حجاب اجباری، دختران را در فضاهای ورزشی، تفریحی، هنری و فرهنگی در برخورداری از حقوق‌شان به شدت محروم می‌کند، ابراز نگرانی کرده است.

10888571_714648235316808_1955098567070929948_nشادی صدر، از مدیران عدالت برای ایران در این زمینه می‌گوید: “با وجود اینکه در جلسه ماه گذشته کمیته با هیات جمهوری اسلامی، نماینده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری سعی زیادی کرد که به کمیته بقبولاند این ازدواج‌ها به دلیل باورهای فرهنگی صورت می‌گیرند، کمیته حقوق کودک به درستی در رای نهایی خود قوانین علیه زنان و دختربچه ها را نشانه رفته و خواستار تغییر آنها شده است.”

این کمیته در بخش دیگری از رای نهایی خود، خواستار آن شده است که جمهوری اسلامی ایران به فوریت، قوانینی را که اجازه ازدواج زیر ۱۸ سال را می‌دهند، لغو کند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت دختربچه‌هایی که ازدواج کرده و به دلیل قوانین ایران ناگزیر به تمکین از خواسته‌های جنسی شوهران خود و به همین دلیل، قربانی خشونت جنسی و تجاوز در بستر زناشویی هستند، خواستار آن شده که خانواده و مردانی که باعث این خشونت‌ها هستند، پاسخگو شوند و عدالت در حق‌شان اجرا شود. این نهاد همچنین خواستار لغو قانونی شده که با صدور اجازه ازدواج پدر با فرزند خوانده، راه را برای آزار جنسی فرزندخواندگان باز می‌کند.

عدالت برای ایران پیش از این با ارائه گزارش “محجبه و مزدوج: قوانین حجاب اجباری و ازدواج دختربچه‌ها در جمهوری اسلامی ایران” درباره تعداد رو به افزایش ازدواج دختربچه‌ها براساس آمارهای رسمی و همین‌طور نقض حقوق دختران به دلیل مقررات مربوط به حجاب اجباری، اطلاعات مفصلی به کمیته حقوق کودک داده بود.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل، این موضوع که دختران و زنان در ایران با توجیه “عواقب غیراخلاقی”، از ورود به استادیوم‌های ورزشی محروم هستند را نیز نقض کنوانسیون حقوق کودک دانسته است.

Untitled-7002

کمیته حقوق کودک سازمان ملل در تازه‌ترین رای خود در زمینه لغو کامل اعدام نوجوانان، رعایت حقوق کودکان اقلیت جنسی، مذهبی و اتنیکی و همین‌طور، کودکان کارگر و کودکان خیابانی و کودکان دارای معلولیت، جمهوری اسلامی ایران را موظف به رعایت تعهدات خود به موجب کنوانسیون حقوق کودک کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com