زمانی که زندانی زن تحت فشار به داشتن روابط جنسی که در ایران غیرقانونی است اعتراف می‌کند، سندی به دست بازجویان می‌دهد که می‌توانند از آن استفاده‌های متعدد کنند. یکی از آن‌ها، بی‌منزلت کردن زن نزد خانواده خود است؛ به خصوص با در نظر گرفتن این واقعیت که اکثریت خانواده‌های ایرانی، فرهنگ سنتی دارند و با اینکه زنی در خانواده، مرزهای اخلاق جنسی سنتی را بشکند، به شدت برخورد می کنند.

Untitled-7
در بررسی شهادت‌های زنان زندانی سیاسی دهه ۷٠ و ۸٠ خورشیدی به موارد متعددی برمی‌خوریم که بازجویان، در دوران بازداشت و زمانی که ارتباط زندانی کاملا با فضای بیرون قطع است و راهی برای دفاع از خود ندارد، اعضای مذکر خانواده (اغلب پدر یا برادر) را فراخوانده و به آنها گفته‌اند که زن زندانی، رابطه نامشروع داشته است. به این ترتیب، زن زندانی، پس از آزادی نه تنها از حمایت خانواده برخوردار نمی‌شود، بلکه به او به دیده کسی که آبروی خانواده را برده نگاه می‌شود و فشار و کنترل خانواده بر او افزایش می‌یابد. چنین کنترلی، تضمینی است که زن فعال، پس از بیرون آمدن از زندان، چنان در چنبره کنترل خانواده گرفتار خواهد شد که تداوم فعالیت سیاسی برای او بسیار دشوار شود.
زینب مستوفی می گوید: «در طول چند روز اولی که از من بازجویی می‌کردند متوجه شدم که رفته بودند با خانواده من صحبت کرده بودند و گفته بودند من رابطه نامشروع داشته‌ام و به برادرم هم گفته بود که من عکس‌هایش را دیده‌ام. آن‌ها بعدا من را توی یک اتاق خلوت خواستند و گفتند روراست بگو این چه عکسی است که این در موردش حرف می زند؟… من فکر می کنم این‌ها فکر می‌کردند که فقط از این طریق است که می شود دهن زن را بست و بهش لگام زد»
کنترل زن فعال، از طریق خانواده و با طرح مسائل جنسی یا تکیه بر باورهای مردسالارانه، گاهی تا ماهها پس از آزادی و حتی پس از اینکه وی از ایران خارج می شود، ادامه دارد. مهین شکرالله پور می گوید:«رادر شوهرم را احضار کرده بودند به دادگاه، گفته بودند: مهین کو؟ گفته بود با بچه‌هایش رفته بیرون ]از ایران[، گفته بودند او دنبال خوشی‌ها و هرزگی‌های خودش است، بچه‌ها را بروید بیاورید، بچه‌ها متعلق به شما هستند، مال خانواده پدری هستند.»

منبع: کتاب جنایت بی‌عقوبت-شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان زن در دهه ۷٠ و ۸٠-انتشارات عدالت برای ایران ١٣۹٢
برای دریافت فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید:
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com