در چند روز گذشته شاهد بودیم که مجریان سد داریان، در اقدامی غیراخلاقی، و بدون اطلاع وزارت خانه، اقدام به آبگیری سد داریان کردند. در حالیکه چند روز قبل از آن، سه هزار نفر از فرهیختگان و علاقه‌مندان فرهنگی و طبیعت ایران زمین، در نامه‌ای از رئیس جمهور خواسته بودند که داریان آبگیری نشود تا وضعیت چشمه بل مشخص گردد.
18434_338
کمپین مردمی نجات چشمه بل، ضمن محکوم کردن این اقدام توهین آمیز و خطرناک، آن را عملی بر ضد توسعه پایدار و نیز منافع ملی می‌داند و خواستار پاسخگویی صریح مقامات بلندپایه وزارت نیرو در رابطه با اتفاق پیشامده است. مسئولین و در رأس آنها، جناب وزیر باید پاسخگو باشند که این چه شیوه‌ی حکمرانی آب کشور است که وزارت نیرو و مقامات بلندپایه آن، از آبگیری پرحاشیه ترین سد غرب کشور، بی اطلاع هستند؟!!؟!؟!
مردم عزیز ایران!
حرکت مردمی نجات چشمه بل، یک حرکت محدود به کردستان و مردم منطقه اورامان نیست. کانی بل، متعلق به همه مردم ایران است. کانی بل، برای ما یک نماد است از ایستادگی و مقابله با بهره برداری‌های منفعت طلبانه از محیط زیست؛ کانی بل یک نماد است برای اعلام انزجار از زیرپاگذاشتن حقوق مسلم جوامع محلی در طرح‌های توسعه؛ کانی بل برای ما یک نماد است برای توقف بی اعتنایی‌ها و بی توجهی‌ها در مقابل اصول مسلم توسعه پایدار؛ کانی بل یک نماد است برای حراست از فرهنگ، طبیعت، تاریخ و تمدن در مقابل سیمان و بتن و پول و هرآنچه که خالی از اصالت و پایداری است.
اگر امروز برای کانی بل، می‌ایستیم و مقاومت می‌کنیم، برای این است که جلوی از بین رفتن کانی بل های دیگر سرزمینمان را بگیریم…. برای این است که عاشق سربلندی و آبادانی میهنمان هستیم. برای این است که معتقدیم این سدها و تونل‌ها و سازه‌های بدمطالعه و ناکارامد، به زیان منافع بلندمدت ملی‌مان هستند. حرکت مردمی نجات چشمه بل، حرکتی در راستای منافع ملی است و قصد دارد همانطور که تا کنون به آن پایبند بوده، از این به بعد نیز در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران، به پیگیری خواسته‌های مدنی و حقوق مسلم خود بپردازد و تا دریافت پاسخ قانع کننده از مسئولان و رسیدن به دستاوردهای پایدار برای حفظ منافع اجتماعی و محیط زیستی مردمان محلی در مقابل طرح‌های توسعه، از پای ننشیند.
در همین راستا، حرکت مردمی نجات چشمه بل از تمامی فعالین محیط زیست و تشکل‌های مردمی می‌خواهد که با پیوستن به این جنبش و با تشکیل یک اتحادیه فراگیر، دست در دست هم، به حراست و پاسداری از میراث طبیعی و فرهنگی کشور در مقابل زیاده خواهی ها و دست درازی‌های جاهلانه و منفعت طلبانه به سرزمینمان بشتابند.
کانی بل خدای آبهاست و هرگز خاموش نمی‌شود…کانی بل در ما تکثیر می‌شود…و به نمادی برای پایان عصر بی توجهی به توسعه پایدار در طرح‌های عمرانی بدل خواهد شد…. کانی بل زنده است و زنده می‌ماند…و ما نه تنها به مقابله با از دست رفتن کانی بل های دیگر سرزمینمان خواهیم پرداخت بلکه امید داریم که روزی دریچه‌های سد داریان باز شوند و باز بمانند تا خروش و عظمت کانی بل، دوباره در اورامان طنین انداز شود…
با ما همراه باشید…کمپین مردمی کانی بل، ادامه دارد….

https://telegram.me/kanibell

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com