آزادی بیان

۱۷ آبان، علی حسین پناهی، معلم کرد و فعال سیاسی، از سوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان محکوم شد. وی سخنرانی‌هایی در شهریورماه، از مردم خواسته بود، در برابر تبعیض علیه مردم کرد ساکت ننشینند.

۲۰ آبان، دادگاه انقلاب سولماز ایکدر، خبرنگار روزنامه‌های شرق، بهار، فرهیختگان، مردم امروز و آسمان را به جرم تبلیغ علیه نظام به سه سالزندان محکوم کرد. اتهام اولیه او، همکاری با شبکه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا بوده، اما به دلیل نبود شواهد دادگاه او را به جرم تبلیغ علیه نظام محکوم کرده.

حقوق زندانی

۱۳ آبان، پدر شهرام امیری سکوت خود را شکست و در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی سخن گفت. شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای، پس از بازگشت از آمریکا به ایران در پنج سال پیش، بازداشت شده و از محل نگهداری و شرایط او خبری در دست نیست. پدر او در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید که بیش از یک سال است که فرزندش را ندیده. شهرام امیری، که در سفر حج ناپدید شده بود، سر از آمریکا در آورد. اما پس از تهدید خانواده‌اش، راهی ایران شد. چند مصاحبه از او در تلویزیون ایران پخش شده.

۱۶ آبان، خبر رسید که قاضی پرونده شهرام احمدی، کنشگر کرد محکوم به اعدام، به او گفته، سنی بودن و کرد بودن تو خود مجازات اعدام دارد، تبلیغ علیه نظام هم کرده‌ای. این سه جرم نابخشودنی تو است. چندی پیش پدر و مادر شهرام احمدی از جمهوری اسلامی خواستند تا فرزندشان را اعدام نکند. پیشتر بهرام احمدی، برادر این زندانی نیز به جرم فعالیت علیه نظام اعدام شده بود.

Cartoon by Mana Neyestani

کاریکاتور: مانا نیستانی

بازداشت خودسرانه

۱۱ آبان، عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و آفرین چیت‌ساز روزنامه‌نگار بازداشت شدند. از جمله اتهامات این افراد تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری قید شده. بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در پی سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مبارزه با نفوذ اتفاق می‌افتد.

۱۶ آبان، سپاه پاسداران قزوین اعلام کرد که گروهی از فعالان و مدیران شبکه‌های اجتماعی موبایلی را بازداشت کرده. این افراد متهم هستند شبکه‌هایی را می‌گرداندند که در آن تصاویر مبتذل، شماره تلفن برای دوست‌یابی و مطالب توهین‌آمیز نسبت به مقامات نظام انتشار می‌یافته‌اند.

آزادی در اینترنت

۷ آبان، پروژه «تور»، محصول پیام‌رسان جدیدی را اعلام کرد. تور مسنجر، با اتکاء بر شبکه امن تور امکان برقراری گپ اینترنتی را برای کاربران فراهم می‌سازد. این مسنجر قابلیت استفاده از حساب‌های کاربری موجود یاهو، گوگل، فیس‌بوک و غیره را دارد. پیام‌های مبادله شده از طریق این ابزار، تنها برای گیرنده پیام قابل روئیت خواهد بود و امکان شنود برای دیگران وجود ندارد.

گزارش‌های ضد و نقیض از ایران حاکی از مسدود شدن برخی کانال‌ها در سرویس پیامک «تلگرام»‌ است. درحالی که تلگرام مسدود شدن کانال‌ها را محدود به محتوای مستهجن اعلام کرده، برخی فعالان نگران گسترش مسدودسازی‌ها به دیگر کانال‌های اجتماعی و سیاسی هستند. تلگرام اخیرا به یکی از محبوب‌ترین وسائل ارتباط الکترونیکی در ایران بدل شده.

حقوق بشر

۲۲ آبان، بیش از ۳۵ سازمان حقوق بشری از سرتاسر جهان نامه سرگشاده‌ای را به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل ارسال کردند. آنان طی این نامه خواستار رأی مثبت اعضاء به قطعنامه A/C.۳۰/۷۰/L.۴۵ مبنی بر تشویق جمهوری اسلامی ایران به رعایت موازین حقوق بشر در کشور شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com