در پی حملات جمعه شب در پاریس، کاربران توئیتر در ارتباط با حادثه تراژیکی که بیش از ۱۰۰ نفر کشته داشت، طیفی از احساسات را ابراز کردند. در حالی‌که مردم سراسر جهان تسلیت می‌گویند، بسیاری دیگر بدون تفکر، به پیش‌فرض‌های نژادپرستانه و اظهاران نفرت‌انگیز دامن می‌زنند. بالعکس، دان هالوی کاربر توئیتر دردناکی معرفی مهاجرین و آوارگان بمثابه مقصر برای حملات پاریس را برجسته ساخت و نوشت: «به کسانی که آوارگان را مسئوول حملات امشب در پاریس می‌دانند. آیا درک کرده‌اید که این‌ها کسانی هستند که آوارگان از آن‌ها فرار می‌کنند؟» صفحه توئیتر ویکی‌لیکس نیز به حادثه اشاره کرد، و با مقایسه  سوگواری برای مرگ اروپایی‌ها با بی‌تفاوتی نسبت به مرگ غیرنظامیان بی‌گناه در سوریه و عراق، یک بام و دو هوای حیرت‌انگیز را برجسته ساخت: «حداقل ۳۹ کشته در حملات تروریستی در پاریس. ۲۵۰ هزار کشته در سوریه و عراق. هر دو نتیجه مستقیم تغذیه افراط‌گرایان سنی توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه.»

کاربران توئیتر به شیوه‌های گوناگون، برخی نژادپرستانه، و برخی فقط با اظهار دهشت، به حملات پاریس پاسخ دادند.

در پی حملات جمعه شب در پاریس، کاربران توئیتر در ارتباط با حادثه تراژیکی که بیش از ۱۰۰ نفر کشته داشت، طیفی از احساسات را ابراز کردند. در حالی‌که مردم سراسر جهان تسلیت می‌گویند، بسیاری دیگر بدون تفکر، به پیش‌فرض‌های نژادپرستانه و اظهاران نفرت‌انگیز دامن می‌زنند.

فیلیپ دِ ویلیرس سیاستمدار محافظه کار فرانسه طی اظهاراتی در توئیتر ادعا کرد که برای این حملات باید آزادی مذهب را مقصر دانست.

او با اشاره به صدور مجوز از جانب مقامات فرانسوی برای ساختن مساجد به پیروان اسلام در توئیتر نوشت: «درامی عظیم در پاریس، این چیزی است که آسان‌گیری و مسجدسازی باعث شده است.»

حملات پاریس همچنین واکنش هایی را از جانب محافظه‌کاران ایالات متحده در پی داشت، از جمله استیو کاکائور، تولیدکننده پیشین سی.ان.ان سعی کرد از این حملات برای کوچک نشان‌دادن تبعیض علیه دانشجویان سیاه‌پوست در دانشگاه میسوری استفاده کند:
«لازم است همه دانشجویان در سراسر ایالات متحده پای صفحه تلویزیون بنشینند و آن‌چه را در پاریس می‌گذرد تماشا کنند. پاریس چیزی است که دشمنان واقعی تنوع و آزادی را نشان می‌دهد. روسای دانشگاه‌ها ، دانشجویان دشمن نیستند. این است نفرت و سرکوب.»

آلبرت شنوف‌مایر کاربر فرانسوی معروف توئیتر از دولت خواست استفاده از حق آزادی مذهب را محدود کند:
«وقت آن است که دولت، با شروع از بستن همه مساجد، همه آن‌ها، تصمیم‌های رادیکال بگیرد. مسلمانان باید دهن باز‌کنند.»

اما قانون اساسی فرانسه از آزادی مذهب حمایت می‌کند، و دولت در عمل کلاً آن‌را تضمین می‌کند.

با این وصف، در سال‌های اخیر قوانین و سیاست‌های گوناگونی وضع شده‌‌اند که اظهارات مذهبی در امکان عمومی و هم‌چنین فعالیت اقلیت‌های مذهبی را محدود می‌کنند.

حدود ۵ تا ۶ میلیون مسلمان-۸ تا ۱۰ درصد جمعیت-اسلام را دومین مذهب کشور می‌کنند.

بالعکس، دان هالوی کاربر توئیتر دردناکی معرفی مهاجرین و آوارگان بمثابه مقصر برای حملات پاریس را برجسته ساخت و نوشت:
«به کسانی که آوارگان را مسئوول حملات امشب در پاریس می‌دانند. آیا درک کرده‌اید که این‌ها کسانی هستند که آوارگان از آن‌ها فرار می‌کنند؟»

در عین‌حال، کاربران مسلمان توئیتر حملات را محکوم کردند: « بمثابه یک مسلمان، بیش از هر کس دیگر از حملات پاریس خشمگین هستم.»

صفحه توئیتر ویکی‌لیکس نیز به حادثه اشاره کرد، و با مقایسه  سوگواری برای مرگ اروپایی‌ها با بی‌تفاوتی نسبت به مرگ غیرنظامیان بی‌گناه در سوریه و عراق، یک بام و دو هوای حیرت‌انگیز را برجسته ساخت:
«حداقل ۳۹ کشته در حملات تروریستی در پاریس. ۲۵۰ هزار کشته در سوریه و عراق. هر دو نتیجه مستقیم تغذیه افراط‌گرایان سنی توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com