Reynders-Rouhani-Hamid-Babaei

وزیر امور خارجه بلژیک در جریان دیدار روز دوشنبه (۱۸ آبان-۹ نوامبر) خود با حسن روحانی در تهران از وی درباره‌ی پرونده‌ی حمید بابایی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه لیژ که در حال سپری کردن سومین سال محکومیت شش سال حبس خود در زندان رجایی‌شهر کرج است، توضیح خواست.

آن‌گونه که رسانه‌های بلژیکی گزارش می‌دهند، در این دیدار هنگامی که آقای روحانی، خواستار تقویت تبادل دانشجویان میان دو کشور ایران و بلژیک شد، “دیدیه ریندِرز” با زیرکی به میان حرف او پرید و گفت: «بله. البته اگر ما خواستار برقراری دوباره تبادل دانشجو هستیم، این کار باید در یک فضای کاملا امن انجام بگیرد.»

به نوشته‌ی این رسانه‌ها، آقای ریندِرز که خود دانش‌آموخته‌ و در حال حاضر استاد دانشگاه لیژ است، در گفتگوهایش با حسن روحانی علاوه بر مسائل سیاسی و اقتصادی، به موضوع حقوق بشر به طور کلی، و به طور خاص، به پرونده‌ی حمید بابایی پرداخته است.

او بعد از بازگشت به بلژیک به رسانه‌های این کشور گفته که پرونده‌ی آقای بابایی در شرایط تحولی خوبی قرار دارد.

حمید بابایی در حالی که بر روی تز دکترای خود در رشته‌ی فایننس کار می‌کرد، در مردادماه ۱۳۹۲ در جریان سفری به ایران برای دیدن خانواده‌اش، توسط وزارت اطلاعات دولت روحانی بازداشت شد. او ۳۵ روز را در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی و اعمال فشار برای هم‌کاری با وزارت اطلاعات در کشور بلژیک قرار داشت. وی پس از رد این درخواست، روز ۳۰ آذرماه همان سال، در دادگاهی ۱۰ دقیقه‌ای بدون حضور وکیل انتخابی و در سکوت وکیل تسخیری‌اش، به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با دول متخاصم» محاکمه شد.

ابوالقاسم صلواتى، قاضی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، مدتی بعد، حمید بابایی را به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقى محکوم کرد که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز تایید شد.

آن‌گونه که نزدیکان حمید بابایی می‌گویند، دادگاه، بورسیه‌ی تحصیلی این دانشجو را به عنوان سند همکاری او با دولت بلژیک در نظر گرفته است.

در این میان، کبرا پارساجو، همسر آقای بابایی نیز که دانشجوی مقطع دکترای شیمی در “فری یونورسیتی بروکسل” بود، از زمان بازداشت وی ممنوع‌الخروج است. او هم‌چنین به دلیل اطلاع‌رسانی و انجام مصاحبه درباره‌‌ی وضعیت  همسرش به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

در بیش از دو سال گذشته، “سازمان عفو بین‌الملل”، و دانشگاه‌های لیژ و بروکسل به طور منظم در حمایت از این زوج، برنامه‌هایی را برگزار کرده‌اند.

حمید بابایی در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ با دستور خدابخشی، نماینده‌ی دادستان تهران و دادیار ناظر بر زندان اوین تهران به طور ناگهانی از این زندان به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد و در حال حاضر سومین سال حبس خود را در بند زندانیان سیاسی این زندان سپری می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com