بهرام رحمانی نویسنده این کتاب، در رونمایی شرکت خواهد کرد و ضمن معرفی کتاب توسط کتاب‌خانه پوینده، حضار می‌توانند سئوالات خود را با نویسنده در میان بگذارند.

ورود برای همگان آزاد است.

زمان: شنبه هفتم مه ۲۰۲۲ – از ساعت ۱۶ تا ۲۰

مکان: آدرس کتاب‌خانه پوینده در کپهاک – Korsgade 19, 2200. N

از مقدمه این کتاب:

برتراند راسل، فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس انگلیسی و دارنده برنده جایزه نوبل درباره عملکرد کلیسا در برخورد با اپیدمی طاعون گفته است:

«زندگی خود از عشق الهام می‌گیرد و با دانش هدایت می‌شود. در قرون وسطی، زمانی که طاعون در کشور شیوع پیدا کرد، کشیش همه مردم را به کلیسا فرا‌می‌خواند تا برای رهایی از شر این بیماری دعا کنند. نتیجه این بود که عفونت با سرعت بیش‌تری به انبوه جمعیت ملتمس سرایت می‌کرد. این مثالی از عشق بدون دانش است.»‌

(برتراند راسل: چیزی که من اعتقاد دارم، ترجمه: شادی فروتنیان، انتشارت پیله – تهران، سال ۱۳۹۸)

اکنون در قرن بیست و یکم جمهوری اسلامی ایران در برخورد با اپیدمی کرونا همان عملکرد کلیسا در قرون وسطا را تکرار می‌کند. از دوران‌های قدیم مبلغان اسلامی مدعی هستند که اسلام راهکارهایی را از پیش از تولد تا پس از مرگ برای انسان در نظر دارد.

با شیوع کرونا در جهان بسیاری کشورها تمام توان علمی خود را برای یافتن دارو یا واکسنی بر ضد کوید ۱۹ به کار گرفته‌اند. هم‌زمان تلاش‌های دیگر کشورها در این زمینه را نیز به دقت زیر نظر دارند. کم‌تر روزی سپری می‌شود که در آن خبری در این رابطه منتشر نشود. ایران هم در این عرصه بیکار ننشسته است و گاه و بی‌گاه گزارش‌هایی در رابطه با «آمدن دارویی خاص تا ۳ ماه دیگر» یا «تست موفق» این ماده یا آن ماده اثرگذار بر روی این ویروس مهلک و کشنده منتشر می‌شود.

اما در ایران در کنار ‌شرکت‌های دارویی و دستگاه‌های مرتبط با بهداشت و درمان، بازار «طب اسلامی» نیز داغ‌تر شده است.

هنوز زمان زیادی از تجویز استعمال «روغن بنفشه» از سوی آیت‌الله عباس تبریزیان که با عنوان «پدر طب اسلامی» شناخته می‌شود و جنجال شاگرد او، شیخ مرتضی کهنسال که برای شفای بیماران کرونایی، با انگشت به دهان و دماغ مبتلایان کرونا «عطر پیامبر» می‌مالید نگذشته بود که «حکیم مهدی سبیلی»، یکی دیگر از متخصصین «طب اسلامی» و مدیر «انجمن علمی و آموزشی طب الصادق»، یافته‌اش در مقابله با کرونا را به نمایش گذاشت: «نوشیدن ادرار شتر.»

 

کتاب «اپیدمی جهانی ویروس کرونا و تقابل دین و دانش در ایران!» غیر از مقدمه و موخره نه فصل دارد و ۲۹۶ صفحه است. این کتاب به تازه‌گی توسط انتشارات کتاب ارزان در سوئد – استکهلم منتشر شده است.

معرفی کتاب: «اپیدمی جهانی ویروس کرونا و تقابل دین و دانش در ایران»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)