شیرکو معارفی، ۳۳ ساله اهل شهرستان بانه در آبان سال ۱۳۸۷ در یکی از روستاهای مرزی بانه توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد. وی در دادگاه انقلاب سقز به اتهامات « عضویت در حزب کومله، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا » محکوم به اعدام شد و بعدا این حکم دد دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور تایید شد.

روز یک شنبه ۱۲ آبان ماه سال ۹۲ ساعت ۱۸، بعد از انجام آمارگیری زندان شیرکو معارفی به همراه یک زندانی سیاسی دیگر به نام مطلب احمدیان به دستور مسئول حفاظت زندان سقز، به نام نوروزی، به بهانه یکشیدن سیگار به نگهبانی مرکزی منتقل شده و از آنجا بعد از بستن دستبند و پابند به سلولهای انفرادی منتقل شدند. ساعت ۵:۳۰ بامداد روز بعد دوشنبه ۱۳ آبان به بهانه‌ی تبعید به زندان مرکزی سنندج ،نوروزی مسئول حفاظت شیرکو معارفی را از سلول خارج می کند و بعد از نگران شدن شیرکو نسبت به این وضعیت، نوروزی اعلام کرده برای مدتی وی را به زندان مرکزی سنندح تبعید خواهد کرد و بعدا به زندان بازگرداننده خواهد شد. بعد از انتقال این زندانی سیاسی به سالن سربسته ملاقات و دیدن طناب دار وی تازه متوجه تصمیم مسئولین برای اجرای حکم اعدام وی قرار می‌گیرد.
حکم اعدام بدون اطلاع خود زندانی، خانواده و وکیل به صورت مخفی با حضور مسئولین زندان، دادگاه و اداره‌ی اطلاعات شهر سقز اجرا شد. جنازه‌ی این زندانی سیاسی اعدام شده بعدا تحویل خانواده داده شد و جسد وی در قبرستان بانه در جو کاملا امنیتی به خاک سپرده شد.

Sherko

چند ماه قبل از اجرای حکم اعدام، شیرکو معارفی در گفتگوی با یکی از فعالین حقوق بشر کُرد به بیان جزئیاتی مهم در خصوص بازداشت ، محاکمه و وضعیتش در زندان سقز می‌پردازد. در بخشی از این گفتگو او در خصوص وضعیتش در زمان بازداشت در بازداشتگاه امنیتی سپاه در شهر سنندج اعلام می‌کند که مدام تحت شکنجه‌های روحی و فیریکی قرار گرفته است و گاها نیز از سوی ماموران امنیتی قرصهای به زور به وی داده شده بود.
شیرکو معارفی در خصوص وضعیت زندان سقز می‌گوید که زندانیان سیاسی در بدترین شرایط نگهداری شده و حتی تنها برای تلاش برای دریافت یک کتاب شعر از نویسنده نامداری کُرد شیرکو بی‌کس دو روز به انفرادی منتقل شده و به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی وی از حق معالجه زخم معده خویش محروم بوده است.

بخشهای از این گفتگو برای اولین بار از سوی شبکه‌ی حقوق بشر کُردستان منتشر می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com