FB_IMG_1446492655627_1بدون شک پیروزی قاطعانه حزب حاکم عدالت و توسعه شگفت آور است در حالیکه کمتر از دوماه پیش شانس حکومت مستقل را از دست داده بودند و نیاز به ائتلاف داشتند. چطور شد که این چرخش محسوس در میان واجدان شرایط رخ داد؟
رسوایی های مالی وزرا، رفتارهای انحصارگرایانه شخص رئیس جمهور که از حزب حاکم می آید، در سایه رئیس جمهور بودن شخص نخست وزیر ، ترس عمومی بخاطر از میان رفتن بنیان های اولیه دموکراسی و دلایل دیگر دست به دست هم داده بود که حزب حاکم عدالت و توسعه به تنهایی در راس کار نباشد و در عمل هم در انتخابات ۷ آگوست اینگونه شد. حال در انتخابات روز گذشته افزایش رای چهار میلیونی را شاهد هستیم . چرخشی میلیونی در فاصله دوماه!
حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ که تأسیس شد به راس قدرت نقل مکان کرد و با اتخاذ تصمیمات توسعه محور و اجرای برنامه های رفاهی توانست اعتماد مردم از اقلیت های مختلف ساکن در ترکیه را بدست آورد. بدون شک در تاریخ جمهوریت ترکیه حزب آک پارتی بی بدیل است. اگر شناخت کمی هم از جغرافیای سیاسی ترکیه داشته باشیم می توانیم به کار بزرگ این حزب در پوشش فضاهای خالی در سیاست را شاهد باشیم. این حزب ترکیه ی مقروض را در آغاز قرن به ترکیه ی عضو G20 تبدیل کرده است. پیروی این حزب از مدل های درست توسعه و اتخاذ سیاست های هم راستا سابقه ای درخشان از خود بجا گذاشته است.
منطقه خاورمیانه در شعله های آتش رقابت می سوزد. آینده تحولات منطقه ای اعم از داعش،سوریه ،آوارگان سوری ،کردها و..مستقیما به منافع ترکیه ربط دارند. عملکرد سیاست خارجی دولت حزب حاکم عدالت و توسعه در داخل منتقدان جدی دارد،مخصوصا اکراد ! حال چه شد که رای حزب هوادار کردها (ه د پ) در این انتخابات کمتر از انتخابات قبلی شد؟
تمام این توضیحات بخاطر این بود که بدانیم چرا مردمی که از بدی های حزب حاکم آگاه هستند و نا امید از آن حزب بخاطر عملکردی که در سال های اخیر داشته اند و در انتخابات قبلی به این نحله رای نداده بودند چرا و چگونه دوباره به این حزب رای دادند ؟
زندگی در خاورمیانه چیز غریبی ست، ممکن است در فاصله چشم به هم زدنی همه چیز عوض شود. مثلا شما از طبقه متوسط جامعه هستید، درآمد متوسطی دارید و بعد از کار دوست دارید به کافه بروید و ضمن خوردن قهوه از آخرین خبرهای فرهنگی خبردار شوید، از انتشار آخرین کتاب ها و مجله ها،از تئاتر روی صحنه یا از آخرین فیلم های روی پرده چیزی بدانید !یا اهل ورزش هستید ویا در رویای تعویض خودرو !! ناگهان در فاصله نزدیکی از شما بمبی منفجر شود ؟ و ناامنی تداوم یابد. دیگر اولویت‌هایتان تغییر خواهد کرد،دیگر برایتان انتشار آخرین کتاب ها یا آخرین مدل ماشین های تو بازار هیچ اهمیتی ندارد. مساله اصلی برای شما حفظ جان تان خواهد بود می خواهید روشنفکر باشید یا نباشید . تجربه ای که در اتفاقات اخیر ترکیه خیلی ها لمس کردند. الان اولویت اصلی مردم در تمامی منطقه تامین امنیت جان و مال است.
با چنین شناختی می توان چرخش میلیونی در انتخابات اخیر ترکیه را تفسیر کرد. تامین امنیت برای مردم مهمتر از اولویت های حقوق بشری ست. در بستر امنیت است که حقوق بشر و عدالت معنا پیدا می کند. حاکمان پیروز ترکیه امروز ازفهم این نکته سود برده اند و توانسته اند بر موج بی امنیتی های اخیر که شاید شروع کننده اش خودشان بوده اند سوارشوند .نکته ای که اپوزیسیون آن را خوب درک نکرده بود . اپوزیسیون در سیزده سال اخیر از قدرت دور بوده اند و مردم هیج تجربه ای از نحوه حکومتداری آنها ندارند ،نمی دانند کشور در بحران ها چگونه مدیریت خواهند شد! حال القای این مطلب توسط حزب حاکم و رسانه های هوادارش مردم را از نا امنی می ترسانند. با توجه به شرایط پیش آمده در سوریه و عملکرد پ ک ک توجه اکثریت را به پایه کشور که همانا امنیت است جلب کرده است.
حال در ایران هم ما با چنین شرایطی مواجهیم، عملکرد بد حاکمیت در حوزه های حقوق بشری و شهروندی ، نیاز به اصلاحات اساسی دارد ولی صدایی از اکثریت مخالفان حاکمیت بلند نمی شود چرایی این موضوع محافظه کاری همان معتقدین به دموکراسی طلبی ست یعنی امنیت برای مردم مهمتر از وعده عدالت و دموکراسی ست .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com