زنان کارتن خواب3خانه امن: ۱۵ هزار نفر از آنها در تهران هستند. آنها در کارتن می خوابند، در کارتن زندگی میکنند، زن ها همانجا باردار میشوند و در نهایت همگی آنجا روی کارتن هایشان در خیابان می میرند .

نامشان کارتن خواب است. اما رسمشان خیابانی است . مردان و زنانی که کف خیابان بساط زندگیشان را پهن کرده اند.آمار رسمی از تعدادشان وجود ندارد، اما آمار غیر رسمی نشان می دهد که یک سوم از آنها زن هستند.بخش بزرگی از آنها معتاد و درصد زیادی از آنها مبتلا به ایدز هستند.

تا چندی پیش تعداد رو به رشد زنان کارتن خواب و آلودگی آنها به بیماری های همچون ایدز و هپاتیت دغدغه مسئولان بود ولی این روزها این هراس ابعاد گسترده تری به خود گرفته است ، هراس از “بارداری زنان کارتن خواب”.آنها برای تامین مواد مصرفی خود تن به همخوابی می دهند و باردار می شوند، زایمان میکنند و بچه هایشان اگر زنده بمانند یا فروخته می شوند یا همانجا به سبک پدر و مادرشان ،چرخه معیوب زندگی خیابانی را گسترش می دهند.

بنا به گفته مسئولان روز به روز بر تعداد معتادان و کارتن‌خواب‌ها در ایران افزوده می‌‌شود و سن زنان کارتن‌خواب در تهران به ۱۷ و حتی ۱۵ سال رسیده است.همچنین آخرین آماری که از هزار نفر از کارتن خواب های تهران توسط فعالان حوزه مدنی و اجتماعی، گرفته شده است نشان می دهد که دو درصد از کارتن خواب های تهران اچ آی وی مثبت هستند.

۶۳ درصد از کارتن خواب های تهران، یک سال است که کارتن خواب شده اند و ۶۳ درصد آنها سی تا چهل سال سن دارند.

چندی پیش رونامه اعتماد از مشاهدات فعالان مقابله با اعتیاد نوشت:”این زنان، نه تنها پیش از بارداری، به دلیل شرایط زیستی خود در معرض آسیب‌های جسمی بی‌شمار هستند، بلکه وقتی در مسیر تامین مواد مصرفی‌شان، باردار می‌شوند هم، از ترس عواقب قضایی، نه‌ تنها به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند بلکه بیشتر و بیشتر سعی در پنهان شدن و پنهان ماندن دارند و در حالی که هیچ اطلاعی از احتمال آلودگی خود به اچ‌‌آی‌وی ایدز ندارند، در پنهانی‌ترین گوشه‌های شهر، نوزاد معتاد خود را به دنیا می‌آورند در حالی که زایمان طبیعی درصورت ابتلای این زنان به ایدز سریع‌ترین راه انتقال ویروس و آلودگی نوزاد به ایدز خواهد بود”.

این روزنامه با تیتر گزارش خود طرح عقیم سازی زنان کارتن خواب را منتفی اعلام کرد طرحی که مشخص نشد چه زمانی و از سوی کدام سازمان یا مرکز مطرح شد و شرایط اجرایی شدن آن چگونه بوده است.

اما امروز وزیر بهداشت در واکنش به همین مباحث مطرح شده مبنی بر عقیم‌سازی زنان دچار آسیب‌های اجتماعی جهت پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز و گفت: ما لازم است در این زمینه دنبال راه چاره باشیم و به علت‌ها بپردازیم. در زمینه افرادی که سلامت‌شان در معرض خطر است، قانون داریم و بر اساس آن پیش می‌رویم.

سید حسن هاشمی هم گرچه اشاره نکرد که پیشنهاد این طرح از سوی کدام سازمان مطرح شده است گفت: یکی از پیشنهاد‌های داده شده، معرفی آنها در جهت عقیم سازی است، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم این کار را نخواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر تلاش می‌کنیم در جهت آموزش، ‌تامین شغل و مراقبت این دسته از زنان گام برداریم. در مجموع همواره بر اساس دستور شارع مقدس و قانون عمل خواهیم کرد.

روزنامه اعتماد در همین راستا نوشته بود:”چرا عقیم کنیم؟”

بنا به این نوشته ،سازمان بهزیستی کشور هم در مخالفت با عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب، نگاهی همسو با وزارت بهداشت دارد. مجید رضا‌زاده؛ رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در توجیه این مخالفت می‌گوید: «چرا یک زن معتاد باید عقیم شود؟ او امروز معتاد است اما شاید شش ماه یا یک سال دیگر اعتیاد خود را ترک و درمان کرد و به جامعه و خانواده بازگشت و تمایل به بارداری و فرزندآوری داشت. ما امروز وسایل پیشگیری از بارداری در اختیار کارتن‌خواب‌ها و معتادان پرخطر می‌گذاریم تا به طور موقت از بارداری پیشگیری کنند. واقعیت این است که این افراد، روابط جنسی نا ایمن و پرخطر و متعدد و با افراد غیر همسرشان دارند که باید از بارداری پیشگیری کنند و هیچ کس هم مایل نیست که آنها در چنین شرایطی باردار و صاحب فرزند شوند.

بنا به نوشته این روزنامه “کاهش باروری گزینه وزارت بهداشت نیست”.گر چه دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت، از سه سال قبل و در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، کاهش باروری را از فهرست برنامه‌های خود خارج کرده است.

مسوولان این دفتر علاقه‌ای ندارند که حتی در مورد محدودسازی باروری در افراد با رفتارهای پرخطر زنان و مردان معتاد و با روابط جنسی غیر ایمن و کارتن‌خواب حرفی بزنند و حمایت مستقیمی از محدودسازی فرزندآوری در این افراد ندارند اما از سال گذشته دستورالعمل پیشگیری از انتقال اچ‌‌ای‌وی ایدز از مادران باردار به نوزادان در ١۵ استان کشور به اجرا درآمده .

عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در خبر می‌دهد که در ١٢ دانشگاه علوم پزشکی کشور، کارگاه‌های تربیت مربی در حال برگزاری است و دانشجویان این کارگاه‌ها مامور به ارایه مشاوره‌های ویژه برای زنان در معرض آسیب، معتادان تزریقی و همسران آنها خواهند بود ضمن آنکه تاکید مسوولان وزارت بهداشت بر ارایه آموزش‌های کاربردی و تقویت مشاوره‌ها با هدف بارداری سالم و تولد نوزاد سالم است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com