ثروتِ آینده‌ی ما چگونه خلق خواهد شد؟ چه کسی صاحب آن خواهد بود و چگونه به این ثروت دست خواهد یافت؟ آلوین تافلر و هایدی تافلر به‌منظور رسیدن به پاسخی به این سوال‌ها، بر این باور هستند که می‌بایست تغییراتی اساسی در ارزش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما به انجام برسد. آن‌ها در کتاب جدید خود، «ثروت انقلابی»، درباره‌ی همه‌چیز نوشته‌اند؛ از تحصیلات تا رشد کودکان تا هالیوود تا چین، از حقایق و دروغ‌های روزمره تا چیزی که آن‌ها «شغل سوم» می‌نامند. کاری که ما بدون حقوقی برای بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشورمان انجام می‌دهیم. تالفرها را به خاطر آینده‌نگری‌شان می‌شناسیم. آن‌ها در گذشته، تغییرات در زندگی روزمره‌ی ما را پیش‌بینی کرده بودند، آن‌ها سقوط انرژی هسته‌ای را قبل از همه‌ی ما دیده بودند و متوجه اوج گرفتن تنهایی‌های فردی و گسترش مذهب‌خواهی شده بودند.

خانواده‌ی تافلر با کتاب‌هایشان، میلیون‌ها خواننده پیدا کرده‌اند و با سمینارهای زنجیره‌ای‌شان، با این خوانندگان رودررو می‌شوند و به آن‌ها راه‌های جدیدی یاد می‌دهند تا زندگی شخصی‌شان را هم‌گام با جهانی کنند که با سرعتی بسیار زیادی و مرتب، تغییر می‌کند. این راه‌ها، روش‌هایی کوچک اما موثر هستند که بر کار، سیاست، خانواده و زندگی روزمره‌ی ما تاثیرشان را می‌گذارند. حالا که کتاب‌های منتشر شده در دهه‌ی هشتاد این زوج بدل به کلاسیک‌هایی نام‌آشنا شده‌اند، تافلرها توجه‌شان را جلب مساله‌ی تغییرهای انقلابی در موضوع ثروت کرده‌اند. ثروتی که در هر گوشه‌ی کره‌ی خاکی، تغییرهای انقلابی را شاهد شده است. و آن‌ها برای یک بار دیگر، راهی پیدا کرده‌اند تا از موضوعی کاملا بی‌معنا، تصویری شفاف، روشن و تکان‌دهنده ارائه بدهند.

«ثروت انقلابی» در مورد آینده است، و این‌که در آینده، ثروت چگونه خلق خواهد شد، چه کسانی صاحب آن خواهند بود و چگونه به این ثروت می‌رسند. ثروت به‌ گفته‌ی تافلرها، تا قرن بیست‌ویکم، تنها مساله‌ی پول نخواهد بود، بلکه درک مفاهیم اقتصادی صنعتی زمانه خواهد شد. آن‌ها بر این مبنا، بر همه چیز زندگی ما دست می‌گذارند تا مفهومی تازه به عنوان «شغل سوم» را توضیح بدهند. کارهایی که ما بدون آن‌که متوجه‌شان شده باشیم، و کاملا مجانی، برای شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهیم.

«ثروت انقلابی» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان شد. اثر نه تنها در کشورهای انگلیسی‌زبان و صنعتیِ غرب، بلکه در همه جایی دیده شد. روزنامه‌ی «مردم» در چین کوتاه نوشت: «”ثروت انقلابی” خیلی سریع در چین به کتابی پرفروش تبدیل شد». در کره‌ی جنوبی، در عرض یک هفته کتاب به فهرست ده کتاب پرفروش کشور راه یافت و کمی بعد شماره‌ی یک پرفروش‌ها شد، در ژاپن، کتاب فروشی چند ده هزار نسخه‌ای را به‌راحتی تجربه کرد. همین آمار در هند، اسپانیا و دیگر کشورهای جهان مشاهده شد.

«ثروت انقلابی» را آلوین تافلر و همسرش، هایدی تافلر نوشته‌اند. چاپ اول آن در آمریکای شمالی توسط انتشارات کناپف در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شد. کتاب دنباله‌رو کتاب «موج سوم»‌ بود که در سال ۱۹۸۰ منتشر شده و خود، دنباله‌ای بر «شوکِ آینده»، کتاب دیگر این زوج به‌شمار می‌رفت. «ثروت انقلابی»، پیش‌بینی‌های انجام شده در «موج سوم» را گسترده‌تر دنبال می‌کند. در کتاب نخستین، اثر بحث می‌کرد که سازمان‌ها – سازمان‌های عمومی، خصوصی یا اجتماعی – از تولیدات عمده‌ی فن‌آوری‌های جدید دور مانده‌اند، و می‌بایست تمدنی جدید برای کلیت جهان درست کرد. حالا، در کتاب جدید، جزئیات بیشتری مهیا شده‌اند، تا نشان بدهند این جامعه‌ی موج سومی،‌ به چه‌چیزهایی نیاز دارد.

کتاب، کمی بعد از انتشار خود، شاهد بحث‌هایی گسترده در مورد نظریات درونی خویش بود. «مرور کتاب نیویورک‌تایمز» درباره‌ی اثر نوشت: «در “شوکِ آینده”، تافلرها هشدار داده بودند که برای بسیاری از مردم، بسیار رنج‌آور شده است تا با نیازهای عمیقا روبه‌گسترش تغییرهایی کنار بیایند که ویژگی‌های جامعه‌ی امروز ما به‌شمار می‌روند. برای این مردمان، آینده خیلی زود فرا رسیده است. این روزها، از بغدا گرفته تا بانگلور تا بوستون، به‌نظر می‌رسد که مردم بیشتر نگران این شده‌اند که آینده خیلی دیر رسیده است. تغییرهای خیلی کمی رخ می‌دهد، و این چیزی است که تافلرها از سال‌ها پیش، آن را بحث می‌کنند». روزنامه‌ی مشهور «یو‌اس‌ای تودی» درباره‌ی اثر گفت: «”ثروت انقلابی” ادامه‌ی راه آینده‌نگرها، آلوین و هایدی تافلر است… آن‌ها تماس‌شان با حاشیه‌های جامعه را از دست نداده‌اند و در حرکت‌شان، کند نیز نگشته‌اند. کتاب آن‌ها لبریز از ذره‌های کوچک خرد است…»

رابرت ام سولو برای نشریه‌ی «پاوِل» نوشت: «خواندن این کتاب مثل تماشای آگهی یک فیلم اکشن جدید است: آتشی که به‌سرعت گسترش می‌یابد، صحنه‌های پراکنده که به‌دنبال هم ردیف می‌شوند. صداهایی بلند، تابش نور، که صحنه‌های قبلی را تمام کرده و راه برای ورود صحنه‌ی جدید را باز می‌کند. تصویرهایی به‌شدت جذاب هستند، اما وقتی تمام می‌شود، شما هنوز نفهمیده‌اید که کلیت فیلم درباره‌ی چیست. البته، کتاب چیزی فراتر از یک آگهی فیلم است، کاری سنگین است که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. پنجاه فصل در کتاب هست، هرکدام حدود هفت تا هشت صفحه، و در آن‌ها، انبوهی از حقایق دفن شده‌اند. بیشتر این حقایق، مربوط به فن‌آوری‌های چشم‌گیر و امروزی ما هستند. اما همه‌اش همین نیست (…): کلیت کار، نشان‌گر زندگی روبه‌کوتاهی بیشتر مدها، فیلم‌ها، موسیقی‌ها، و سلبرتی‌هاست. چیزی که هیچ‌وقت به این شکل درباره‌اش صحبت نشده بود». روزنامه‌ی «سرمایه‌گذاران تجارت» درباره‌ی این کتاب گفت: «اثری شوک‌آور و تهییج‌کننده… کتاب‌های این دو را نمی‌توان از دست داد». اثر کلیت خود، به‌راحتی توانسته نگاه‌ها را جلب خود کند. رئیس‌جمهور سابق کره‌ی جنوبی، کیم دو جونگ، درباره‌ی آثار خانواده‌ی تافلر گفته: «ثروت انقلابی… همانند دستورالعمی قدرت‌مند برای آینده‌ی جهان ما عمل خواهد کرد… موفقیت‌های کره‌ی جنوبی و گسترش صنعت آی‌تی در این شکور و رهبری آن توسط ما به عصری جدید، برپایه‌ی درس‌هایی بود که من از طریق کتاب‌های این زوج، همانند “موج سوم” و “شوکِ آینده”، فرا گرفته بودم». کتاب آن‌طور که روزنامه‌ی «خطوط تجارت» در هند گفته بود، «نقشه‌ی ثروت» برای خواننده‌اش به‌شمار می‌رود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com