Hossein-Hamadani

 

 

یک روز پس از کشته شدن حسین همدانی، فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران در سوریه، رسانه‌های حکومتی ایران، مصاحبه‌ای کمتر دیده‌شده از او را بازنشر داده‌اند که در آن می‌گوید در جریان اعتراضات خیابانی سال ۱۳۸۸، در مقام فرمانده سپاه تهران، ۵ هزار نفر از “اراذل و اوباش” را شناسایی کرده و در قالب سه گردان، برای مقابله با معترضان به کار گرفته است.

آقای همدانی در بخشی از مصاحبه‌ی خود با وب‌سایت محلی “جوان همدان” در خردادماه ۱۳۹۴ گفته: «با کار اطلاعاتی، اقدامی انجام دادیم که در تهران صدا کرد. ۵ هزار نفر از کسانی را که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی عضو احزاب و جریانات سیاسی نبودند بلکه از اشرار و اراذل بودند، شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترل‌شان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سر و کار دارند، پای کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید.»

او در ادامه چگونگی سرکوب خونین اعتراضات روز عاشورا در دی‌ماه ۸۸ را نیز این‌گونه شرح داده است: «وقتی که جلسه شورای تأمین استان تهران در شب عاشورا برگزار شد همه‌ی برآورد‌ها این بود که فردا تهران آرام خواهد بود. برآورد من اما این بود که روز عاشورا اتفاقاتی در پیش خواهد بود. به همین خاطر، دو بار دیگر درخواست جلسه فوق‌العاده دادیم و جلسه تشکیل شد و آماده‌باش اعلام کردیم. همه‌ی سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه‌ها را در اختیار گرفتیم. بچه‌ها با لباس مشکی در میدان حضور داشتند. نزدیک به ۳۰ هیأت را هم که با من مرتبط بودند آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند.»

فرمانده کشته‌شده‌ی سپاه در این گفتگو هم‌چنین فاش کرده که در جریان اعتراضات ۸۸، در سمت حکومت، ۸۳۰ نفر “جانباز” شدند.

او در عین حال از حضور حدود ۴۵ هزار بسیجی برای مقابله با معترضان در تهران خبر داده و مدعی شده که آن‌ها «حق حمل اسلحه» را نداشتند و از سمت‌شان «حتی یک فشنگ هم شلیک نشد».

همدانی درباره‌ی میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز گفته که آن‌ها «متهمان اصلی این ماجرا هستند و حداقل مجازات‌شان اعدام است».

گفتنی است “سردار پاسدار حسین همدانی” بعد از برکناری از فرماندهی سپاه تهران در دی‌ماه ۱۳۹۰، بار دیگر به نیروی قدس سپاه پاسداران بازگشت و در مقام فرمانده امور پشتیبانی و لجستیکی در سوریه مشغول به کار شد.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه (۱۷ مهر) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که همدانی در حمله‌ی نیروهای “دولت اسلامی” (داعش) به شهر حلب در شمال سوریه کشته شده است. با این وجود، آن‌گونه که علی شمخانی، “دبیر شورای عالی امنیت ملی” جمهوری اسلامی امروز شنبه به خبرگزاری صداوسیما گفته، این فرمانده ارشد سپاه، در هنگام «شناسایی منطقه‌ای» دچار «حادثه خودرویی» شد و جان خود را از دست داد

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com