دوهفته‌نامه نبض، ۱۰ مهر ۱۳۹۴‎‎

کنشگری مدنی

با شروع فصل سرما در ایران، گروهی از کنشگران مدنی در شهر ایلام ابتکاری به خرج داده‌اند تا برای نیازمندان لباس گرم تهیه شود. این افراد، با قراردادن رخت‌آویز‌هایی در خیابان و کوچه از شهروندان می‌خواهند که لباس‌های دست دوم خود را برای استفاده مستمندان بر آن قرار دهند.

حقوق دگرباشان جنسی

۲ مهر، نیروهای امنیتی با یورش به یک پارتی خصوصی در شهر شیراز، ۲۳ نفر از شرکت‌کنندگان در آن مهمانی را بازداشت کردند. بیشتر شرکت‌کنندگان در این مهمانی از افراد فراجنسیتی بودند که هنگام بازداشت مورد توهین و ضرب و شتم مأموران قرار گرفته‌اند.

حقوق زن

پس از آن‌که نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران، به دلیل عدم رضایت شوهرش موفق به خروج از کشور برای شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا نشد، بار دیگر موضوع لزوم اجازه همسر برای خروج بانویان از کشور به صدر خبرها راه یافت. ۱۰ مهر، آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید شیعه در قم واکنشی شدید به تلاش‌های شهین‌دخت ملاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نشان داد. ملاوردی پیشتر اظهار داشته بود که این معاونت به جد در تلاش است تا قانون فعلی دریافت گذرنامه را اصلاح کند تا دیگر زنان نیازی به اجازه شوهر برای خروج از کشور نداشته باشند.

آزادی بیان

در روزهای گذشته و پس از هشدار تازه رهبر جمهوری اسلامی نسبت به نفوذ بیگانگان، گروهی از نمایندگان مجلس درباره فعالیت یک باند خراب‌کار رسانه‌ای در کشور هشدار دادند. این نمایندگان عموماً مخافظه‌کار، بدون نام بردن از رسانه‌ای خاص این باند را مرتبط با کشورهای غربی و ایرانیان مقیم آن معرفی کردند. مدتی بعد، علی مطهری، دیگر نماینده محافظه‌کار این نگرانی را بی مورد دانست.

اول مهر، جمعی از کنشگران شناخته شده حقوق بشری در کشور، طی نامه سرگشاده‌ای از فعالان بین‌المللی حقوق‌بشر در سرار جهان خواستند تا در راه توقف حکم اعدام، محمدعلی طاهری، بنیانگذار مکتب عرفان حلقه تلاش کنند. طاهری به جرم ترویج نظرات خود بازداشت و پس از محاکمه به اعدام محکوم شده.

حقوق کودک

۲۶ شهریور، مدیر کل ثبت و احوال استان قزوین اعلام کرد که در سال گذشته (شمسی) ازدواج بیش از ۹۲۰ نفر دختر در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سالدر این استان ثبت شده است. به گفته وی در این مدت یک مورد ازدواج دختر زیر ده سال نیز ثبت گردیده. ازدواج دختر زیر ۱۳ سال و پسر زیر ۱۵ سال در ایران غیر قانونی است، اما ثبت چنین ازدواجی به اذن ولی و با تشخصی دادگاه ممکن است. رأی دادگاه در این موارد بیشتر تابع عرف منطقه‌ای است.

حقوق زندانی

شکوفه آذر، روزنامه‌نگار و کنشگر مدنی که بیش از چهار ماه از بازداشت‌اش می‌گذرد، هنوز در حالت بلاتکلیف قرار دارد. دادگاهی برای او برگزار نشده و دستگاه قضا با تبدیل قرار بازداشت او موافقت نمی‌کند. وی تا کنون از حق دسترسی به وکیل نیز محروم بوده است.

Amnesty campaign for Mohammadi

۲۵ شهریور، ترس و فشار عصبی ناشی از هجوم عده زیادی از نیروهای امنیتی به خانه شاپور رشنو در شهر اندیمشک باعث سقط جنین همسرش شد. نیروهای امنیتی در شهرهای اندیمشک و هفت‌تپه با هجوم به منزل شاپور رشنو و جمع دیگری از کنشگران کارگری دست کم ۱۰ نفر را بازداشت کرده‌اند.

۳۰ شهریور، دادگاه انقلاب تهران سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی زندانی را دوباره به سه سال و نیم حبس تازه محکوم کرد. حکم زندانی پیشین رضوی فقیه پنج ماه پیش به پایان رسیده بود، هرچند که وی کماکان در زندان رجائی شهر کرج به سر می‌برد.

۲ مهر، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از تحقیقات پیرامون علت مرگ شاهرخ زمانی، فعال کارگری در زندان استقبال کرده، خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل در این زمینه شد. همچنین این بیانیه از مقامات قضائی ایران می‌خواهد که وضعیت نگهداری زندانیان در زندان‌های کشور را بهبود بخشند.

۹ مهر، سازمان عفو بین‌الملل کارزاری را به راه انداخت تا قوه قضائیه ایران را مجبور کند به نرگس محمدی، زندانی عقیدتی-سیاسی، اجازه مکالمه با وکیل و فرزندان‌اش داده شود. شرکت کنندگان در این کارزار با امضای نامه‌ای سرگشاده از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران می‌خواهند که امکان دسترسی محمدی به درمان عاجل و ارتباط او با وکیل و خانواده‌اش را فراهم سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com