Sobhani-Molaverdi

جعفر سبحانی، از “مراجع تقلید” شیعه در قم با انتقاد شدید از سخنان معاون امور زنان و خانواده‌ی رییس جمهوری اسلامی درباره‌ی لزوم اصلاح قانون فعلی مسافرت خارج از کشور زنان، گفت: «همه فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی معتقد هستند که زن بدون اذن شوهر نمی‌تواند مسافرت کند. حتی اهل سنت نسبت به این مسأله سخت‌گیر هستند و می‌گویند که محرمی باید همراه زن باشد.»

به نوشته‌ی خبرگزاری “رسا”، آقای سبحانی شام‌گاه پنج‌شنبه (۹ مهر-۱ اکتبر) در جریان دیدار با پرویز فتاح، رییس “کمیته امداد” اظهار داشت: «اخیرا در روزنامه‌ها می‌نویسند که این افراد در صدد هستند قانونی را بگذرانند که زنان بتوانند بدون اذن شوهر مسافرت کنند. چرا ایشان چنین مسأله‌ای را مطرح می‌کند؟ آیا ایشان فقیه یا حقوق‌دان است؟ این پیام را به گوش این خانم برسانید که اگر چنین چیزی را تکرار کرد ما هم مطالب مدنظرمان را متذکر خواهیم شد.»

وی با بیان این‌که «این مسائل و این سخنان در شأن جمهوری اسلامی نیست» افزود: «بی‌دین‌ها به این مسأله راضی نمی‌شوند و این‌گونه مسائل، مقدمه‌ای برای موضوعات دیگر است؛ باید شخصیت و فکرها اسلامی باشد؛ فردی باید برای مسوولیت‌ها انتخاب شود که فکر اسلامی داشته باشد.»

این “مرجع تقلید” حامی حکومت در پایان تاکید کرد که این مسأله را “رها” نخواهد کرد و به جز او، «دیگر آقایان نیز در این باره سخن می‌گویند».

بر اساس قوانین ایران، زنان متاهل بالای ۱۸ سال برای سفرهای خارجی باید رضایت همسرشان را داشته باشند.

درخواست تغییر این قانون که سابقه‌ای ۴۵ ساله در ایران دارد به تازگی و به دنبال محرومیت نیلوفر اردلان بازیکن باسابقه و تاثیرگذار تیم ملی فوتسال زنان ایران از همراهی این تیم در مسابقات آسیایی به دلیل ممانعت همسرش، بار دیگر توسط فعالان حقوق زنان ایران مطرح شده است.

در واکنش به این اتفاق، شهین‌دخت مولاوردی، “معاون امور زنان و خانواده” حسن روحانی، روز چهارشنبه (۸ مهر) به خبرگزاری “ایسنا” گفت که در روزهای گذشته «بیش از ۱۰۴۰ ایمیل در این خصوص دریافت کرده‌» و «به جد به دنبال اصلاح این قانون است».

خانم مولاوردی در عین حال با پیش‌بینی این‌که «این قانون به این زودی‌ها اصلاح نشود» افزود: «تا زمانی که این قانون اصلاح نشود، به دنبال استثنا‌ها خواهیم رفت و قطعا برای خروج زنان موفق‌مان از کشور تلاش می‌کنیم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com