لطیفه یوسف، نقاشی فلسطینی است که سراسر زندگیش درگیر ماجراهای پیچیدۀ سیاسی‌ای بوده است که در این ۶۰ سال در فلسطین اشغالی جریان داشته‌اند.
خانه‌‌ام در خان یونس؛ نقاشی‌های لطیفه یوسف دربارۀ غزه

لطیفه یوسف، نقاشی فلسطینی است که دوران کودکی خود را در غزه گذرانده است و امروزه در قاهره زندگی می‌کند.

سراسر زندگی لطیفه یوسف، درگیر ماجراهای پیچیده و دردناک سیاسی‌ای بوده است که در این سال‌ها در فلسطین اشغالی جریان داشته‌اند. همین اتفاقات بن‌مایه‌های اصلی نقاشی‌های او دربارۀ سرزمینش را تشکیل داده‌اند.

او می‌گوید: «وقتی مادربزرگم زندگی ما را آنطور که در گذشته بوده تعریف می‌کرد، من تصور می‌کردم فلسطین، اگر فلسطین باقی می‌ماند، چه شکلی بود. اولین نقاشی‌هایم، خودم را نشان می‌دهد که میان انبوهی از درختان راه می‌روم و دور و برم پر از گل است، در کنار دریا هم یک خانۀ کوچک کشیده‌ام. اما خانه‌ای که می‌کشیدم، تنها تصور و تخیلی بود که از خانه‌مان در خان‌یونس داشتم. من ۱۹۴۸ در خان‌یونس به دنیا آمدم، اما از دوسالگی، به دلایلی که در آن دوران سردرنمی‌آوردم، در اردوگاه آوارگان زندگی می‌کردم.»

لطیفه یوسف، در یادآوری خاطرات دوران کودکی‌اش می‌گوید: «یادم می‌آید که پدرم ما را به سینما می‌برد تا فیلم ببینیم. توی فیلم خانه‌ها و مردمی را می‌دیدیم که اتومبیل داشتند، و خیلی چیزهایی دیگر که ما نداشتیم. یک بار یک صندلی در فیلم دیدم، ولی ما فقط یک چهارپایۀ کوچک چوبی داشتیم. زمستان‌ها، باد زندگیمان را می‌برد. خیلی سردمان بود و برف درست روی سرمان می‌ریخت. یادم است مدام از پدر و مادرم می‌پرسیدم: چرا زندگی ما اینجوری است؟ چرا ما روی صندلی نمی‌نشینیم؟ چرا تخت‌خواب نداریم؟ چرا لباس‌هایمان اینطوری است؟ ‌» پاسخی که می‌شنیدم، همیشه این بود: «ما اینجا آواره‌ایم. قبلاً زندگیمان خیلی قشنگ بود. باغچه داشتیم، درخت داشتیم، هر چه می‌خواستیم می‌‌خوردیم، کنار دریا می‌رفتیم به جوفا می‌رفتیم، به غزه، به شهرهای مختلف، جشن می‌گرفتیم، و کارهای دیگر. ولی حالا آه در بساطمان نیست و دولت اسرائیل و مصر، محاصره‌مان کرده‌اند. چه کار می‌توانیم بکنیم؟ پاسپورت هم نداریم که بتوانیم جای دیگری برویم.»

او بعد‌ها برای تحصیل در رشتۀ نقاشی به رام‌الله می‌رود و آنجا نیز تم نقاشی‌های خود دربارۀ سرزمین‌اش را پرورش می‌دهد و امروزه، یکی از نقاشان مطرح در جهان عرب است که دربارۀ فلسطین، غزه و تاریخ آن آثار مهمی تولید کرده است.

چند نمونه از نقاشی‌های او را در زیر می‌بینید:

نقاشی ای که لطیفه یوسف با الهام از انتفاضه اول فلسطینی ها کشیده است
فلسطین، پیش از اشغال
طرحی از موقعیت غزه، که میان دریا و سرزمین های اشغالی محاط شده است، مضمون بسیاری از نقاشی های لطیفه یوسف را شکل داده است
لطیفه یوسف این تصویر را تاریخچۀ زندگی خود می داند
لطیفه یوسف

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com