پیش از مطالعه مقاله ویدئوی مربوط به آن را نگاه کنید

جووانی کارملو ورگا [۱] (۱۸۴۰ – ۱۹۲۲) نویسنده ایتالیایی و بنیان‌گذار مکتب ادبی «وریسم» [۲] یا واقع‌گری محض است که در آثار خودش با لحنی تند و بی‌پروا زندگی طبقات رنج‌کشیده جامعه ایتالیا را به تصویر کشیده‌است.
وی با داستان کوتاه «کاوالریا روستیکانا» [۳] (غیرت روستایی)؛ بر سر زبانها افتاد و وقتی موسیقی‌دان بزرگ ایتالیایی «پیترو ماسکانی» [۴] از روی آن یکی از شورانگیزترین ساخته‌های تاریخ اپرا را عرضه کرد شهرتش به اوج رسید. من با این اثر در نوجوانی از طریق یکی از نوشته‌های دکتر شجاع الدین شفا آشنا شدم و هنوز چکیده آن را بیاد دارم.

داستان غیرت روستایی که دوستی آنرا «روستایی سلحشور» و برخی «جوانمردی روستایی» ترجمه کرده‌اند در بیشتر کشورهای جهان بارها در قالب اپرا، فیلم و تئاتر نمایش داده شده و تا همین الآن قطعه‌ی موزیک آن در بزرگ‌ترین سن‌ها نواخته می‌شود.

ادامه مقاله در آدرس زیر:
http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=314

سایت همنشین بهار
http://www.hamneshinbahar.net

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com