مطمئناً بسیاری از ایرانی‌ها به مادرید سفر نکرده‌اند؛ چون اسپانیا گرچه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است، اما برای ایرانیان از مقاصد پر سفر نیست. البته فارغ از دور بودن مسافت کشورهای اروپایی به خاورمیانه،‌ هزینه‌های سفر و ارزش بالای یورو در مقایسه با ریال ایران هم بخشی از این قضیه است. باید گفت که سفارت اسپانیا در ایران واقعاً به سختی ویزا می‌دهد و برای قدم گذاشتن در خاک اسپانیا باید هفت‌خوان رستم را گذراند!

madrid

حالا بدون اینکه جیب‌های خود را پر از یورو کنید با خواندن این مطلب به سرزمینی که همه را یاد گاوبازی می‌اندازد و جزایر زیبای قناری در آن قرار دارد، می‌توانید سری بزنید. پیش از هر جایی در اسپانیا باید به مادرید سفر کرد. مادرید پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اسپانیا است و یکی از اصلی‌ترین مراکز جذب گردشگر جهان محسوب می‌شود. مقر سازمان جهانی جهانگردی سازمان ملل متحد هم در شهر مادرید است.

بازار ال‌راسترو

ال‌راسترو یکی از بازارهای جالب اسپانیا است که کاربری‌اش شبیه جمعه‌بازار‌های خودمان است. این بازار یکی از جادبه‌های شهر مادرید است که هر گردشگری که پایش به مادرید می‌رسد تلاش می‌کند تا هر جور شده خود را به این بازار برساند. در این بازار از لباس و سی‌.دی‌ گرفته تا لوازم آشپزخانه و هر چیز دیگری که تصورش را بکنید، به چشم می‌خورد. البته این نکته را هم در ذهن داشته باشید که این بازار بسیار شلوغ می‌شود. بنابراین خودتان را از قبل برای این شلوغی آماده کنید و این موضوع را هم به همراهان خود گوش‌زد نمایید تا وقتی مجبور شدند در خیل عظیم گردشگران و خریداران این بازار آرام آرام راه‌ بروند،‌ به شما غر نزنند! این بازار پر از اجناس رنگی است و در آن می‌توانید کالاهای مورد نظر خود را با قیمتی مناسب بخرید.

موزه پرادو

موزه پرادو مادرید هم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری مادرید و از موزه‌های مشهور هنر دنیا است. در این موزه شاهکارهای هنری هنرمندان سده‌های ۱۲ تا ۱۹ میلادی نگهداری می‌شود و وجود این شاهکارها در این موزه باعث شده است تا این مرکز به پر بازدیدترین جاذبه گردشگری مادرید تبدیل شود. هزینه ورودی به این موزه ۸ یورو است که البته برای دانشجویان زیر ۲۵ سال که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، ۴ یورو می‌شود. این موزه برای افراد بالای ۶۵ سال،‌ افرادی که هنوز موفق به اشتغال نشده‌اند، معلولان و معلمان مدارس رایگان است. به علاوه اگر نمایشگاه خاصی از آثار در این موزه برپا باشد، بازدیدکنندگان باید برای بازدید از آن نمایشگاه هم چند یوروی دیگر پرداخت کنند. اگر به مادرید سفر کنید،‌ می‌توانید بازدید از این موزه را برای روز یک‌شنبه بگذارید، ‌چون بازدید از موزه در روزهای یکشنبه رایگان است.

در این موزه نمایشگاه‌های دایمی و موقت برپا می‌شود و در آنها می‌توان آثاری از هنرمندان معروف مانند گویا، روبنز و موریلو را دید. در این موزه کتاب راهنما و همچنین راهنماهای شنیداری برای گردشگران تهیه شده است که می‌توانند از ورودی موزه آن را خریداری کنند. این موزه، موزه بزرگی است و عاشقان هنر وقتی به آن سر می‌زنند اگر یک روز کامل را در آن نمانند، ‌حداقل یک نیم‌روز را برای آن وقت می‌گذارند. در این موزه یک کافه و رستوران وجود دارد که در حین بازدید می‌توانید در آن خستگی خود را در کنید؛ به علاوه در زیرزمین موزه یک کتابفروشی هم هست. اگر با مترو در شهر مادرید گردش می‌کنید، این موزه در ایستگاه Banco de España قرار دارد.

موزه رینا سوفیا

موزه هنر رینا سوفیا هم یکی از اضلاع مثلث موزه‌های طلایی مشهور شهر مادرید است. این موزه، خانه آثار هنری قرن ۲۰ و ۲۱ میلادی است. در این موزه می‌توانید آثار پیکاسو، دالی و میرو را ببینید. برای دیدن این موزه هم پیشنهاد می‌شود که یک روز کامل را کنار بگذارید. در طبقه همکف این موزه هم یک رستوران هست که منوی بسیار جذابی دارد. ورودی این موزه ۶ یورو است. اگر خواستید برای دیدن این موزه برنامه‌ریزی کنید،‌ یکی از روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را انتخاب کنید؛ چون موزه در این روزها برای عموم رایگان است. اگر با مترو در شهر مادرید گردش می‌کنید، این موزه در ایستگاه Atocha قرار دارد.

پارک ریتایرو

پارک ریتایرو بهترین جا برای آرامش در شرق شهر مادرید است. این پارک در صبح روزهای یکشنبه طرفداران بسیاری دارد؛ به‌ویژه برای قدم زدن در مسیرهای پر از برگهای خشکی که از درختان ریخته است. این پارک پیش از این حیاط یک کاخ بوده و یک دریاچه قایق‌رانی و فواره‌های بسیار دیدنی دارد. در همین روز افرادی هم در گوشه کنار این پارک با کارت‌های تاروت فال می‌گیرند. درون پارک کافه‌های زیادی ساخته‌اند و نوازندگان خوبی به‌ویژه دانشجویان موسیقی هم میان جمعیت به نواختن ساز می‌پردازند. اگر با مترو در شهر مادید سفر می‌کنید، ‌این پارک در نزدیکی ایستگاه Retiro  قرار دارد.

پ‍‍‍‍لسیو ریل

می‌دانستید مکان رسمی اقامت خاندان پادشاهی اسپانیا هم یک جاذبه گردشگری است که گردشگران از آن بازدید می‌کنند؟ پلسیو ریل یک ساختمان بسیار بزرگ است که در بین قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی ساخته شده. این مکان هم یکی از پر بازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر مادرید است. البته گرچه اینجا مکان رسمی اقامت خاندان پادشاهی اسپانیا است، آنها این مکان را فقط برای برنامه‌های ملی استفاده می‌کنند.

ابعاد این ساختمان و حیاط بزرگ آن بسیار برای گردشگران جالب توجه است و گردشگران می‌توانند وارد آن شوند و اتاق‌های مختلف این ساختمان را ببینند. وقتی وارد هر یک از اتاق‌های این کاخ می‌شوید، اطلاعات دقیق و کاملی درباره هر اتاق وجود دارد. البته اگر دوست داشتید بسیار دقیق تمام جزئیات را درباره خانه خاندان پادشاهی اسپانیا بدانید، تور لیدرهایی در این کاخ هستند که جزئیات را در اختیار شما قرار می‌دهند که توضیحات آنها ۴۵ دقیق طول می‌کشد.

ورودی بازدید از این کاخ، ۱۰ یورو بدون راهنما و ۱۷ یورو با راهنما است؛ البته دانشجویان و افراد معلول فقط با ۵ یورو می‌توانند از این مکان بازدید کنند. اگر با مترو در شهر مادرید گردش می‌کنید،‌ این مکان در نزدیکی ایستگاه  Operaقرار دارد. البته معمولاً برای خرید بلیت این کاخ باید در صف طولانی بایستید ولی اگر روزهای یک‌شنبه به آن سر بزنید خلوت است و نیازی به صف نیست. فقط این را در ذهن داشته باشید که روزهای یک‌شنبه کاخ فقط تا ساعت ۱۴ باز است. یادتان باشد که درون این مکان نمایشگاه آثار هنری هم برپا می‌شود که برای بازدید از آن نیازی به پرداخت هزینه دوباره نیست.

ارزان‌ترین راه برای گردش!

ارزان‌ترین راه برای بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری شهر مادرید این است که در بدو ورود به این شهر یک «مادرید کارت» خریداری کنید. این کارت ورود رایگان به ۴۲ موزه این شهر و تخفیف در بیش از ۱۰۰ موسسه گردشگری مختلف را ارائه می‌کند. شما با داشتن این کارت می‌توانید در تورهای درون شهر مادرید به‌صورت رایگان شرکت کنید. قیمت این کارت ساعتی است؛ یعنی ۳۲ یورو برای ۲۴ ساعت، ۴۲ یورو برای ۴۸ ساعت و ۵۲ یورو برای ۷۲ ساعت. این کارت در مراکز اطلاع‌رسانی و گردشگری شهر مادرید و آژانس‌های مسافرتی این شهر در دسترس گردشگران است.

پیشرفت‌های سریع اقتصادی، استانداردهای بالای زندگی و بازار بزرگ برای کالاهای مختلف، مادرید را به اصلی‌ترین مرکز اقتصادی و مالی در اسپانیا تبدیل کرده است. دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری چند کشور در این شهر قرار دارد. در عین حال، همچون بسیاری از شهرهای اسپانیا، مادرید مرکز بزرگ‌ترین موزه‌ها و گالری‌های هنری، سالن‌های عظیم اپرا و کاخ‌های باشکوه است که به این شهر حال و هوایی ویژه بخشیده. دیگر شهرهای مهم اسپانیا مادرید، بارسلون، سویا، مالاگا، گرانادا، ثاراگوثا، کوردوبا، والنسیا، بیلبائو هستند.

اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید شاهد یکی از بازی‌های تیم رئال مادرید هم در این شهر باشید. رئال مادرید یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال است که در مادرید، پایتخت اسپانیا قرار دارد. رئال موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا و موفق‌ترین تیم فوتبال قرن ۲۰ به انتخاب فیفا است. آن‌ها دارای رکورد ۳۱ بار قهرمانی در لالیگا هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com