سومین دوره تجلیل از مدافعان حقوق بشر در ایران

در جریان سومین دوره تجلیل از کسانی که سهمی در ارتقای حقوق بشر در ایران داشته‌اند، «بهنام ابراهیم‌زاده»، فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان کار و خیابان زندانی در ایران، به عنوان یکی از برندگان جایزه حقوق بشری «ر‌ها» از سوی «سودویند» برگزیده شد.

behnam ebrahimi zadeh

هیات داوران «سودویند» متشکل از «شیرین عبادی»، برنده جایزه «صلح نوبل»، حقوقدان، قاضی سابق دادگاه، وکیل حقوق بشر، به همراه «آرون رودز» از بنیان‌گذاران و محقق اصلی پروژه «حقوق آزادی» و مدیر اجرایی سابق «فدراسیون بین‌المللی هلسینکی برای حقوق بشر» و «کارولینا یانوزفسکی»، وکیل حقوق بشر و عضو هیات مدیره «سودویند» این خبر را در حالی اعلام کرده‌اند که «بهنام ابراهیم‌زاده»، فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان کار و خیابان همچنان در «زندان رجایی شهر کرج» در ایران به سر می‌برد.

نهاد غیر دولتی اتریشی «سودویند»، در قالب پروژه «همه حقوق بشر برای همه در ایران»، جایزه «ر‌ها» را برای نکوداشت کنش‌گران حقوق بشر در ایران در نظر گرفته است که از برندگان آن در سال‌های پیشین (دوره‌های اول و دوم) می‌توان به «پروین ذبیحی»، «ژیلا کرم‌زاده مکوندی»، «نسیم سلطان‌بیگی»، «رسول بداغی»، «مجید توکلی»، «رضا شهابی»، زنده‌یاد «فرامرز محمدی»، «خسرو کُردپور»، «مسعود کُردپور»، «حکیمه شکری»، «فاران حسامی» و «کیوان صمیمی بهبهانی» اشاره کرد.
جوایز حقوق بشری «ر‌ها»، از سوی نهاد غیر دولتی اتریشی «سودویند» برای ادای احترام و تجلیل از افرادی که سهمی در حفظ و ارتقای حقوق بشر در ایران داشته‌اند، در نظر گرفته شده است. «سودویند» از نهادهای دارای مقام مشورتی «سازمان ملل متحد» است که در حوزه توسعه و کاهش شکاف کشورهای جنوب و شمال فعالیت می‌کند.

«بهنام ابراهیم‌زاده» متولد سال ۱۳۵۶ در شهرستان «اشنویه» است. او نزدیک به ۵ سال است که در زندان به سر مى‌برد.
این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، در ۲۲ خردادماه ۱۳۸۹، توسط ماموران امنیتی دستگیر و ابتدا به ۵ سال حبس محکوم شد. او پس از بازگشایى پرونده جدید، از سوی شعبه ۱۵ «دادگاه انقلاب اسلامی تهران» به ریاست «قاضی صلواتی»، محاکمه و به اتهام «تبانی و ارتباط با سازمان مجاهدین از داخل زندان و تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران»، به تحمل ۹ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد.

این مدافع حقوق کودکان کار و خیابان، در ۱۶ خردادماه ۱۳۹۴، در حالت «ضعف شدید جسمانی و بیماری حاصل از اعتصاب غذا و ضرب و شتم»، از سلول‌های انفرادی به بند یک «زندان رجایی شهر» منتقل شد. او پس از گذشت نزدیک به یک ماه حبس در «بند یک رجایی شهر»، در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۴، مجددا به بند دو این زندان موسوم به «دارالقرآن» منتقل شد.
این فعال کارگری در ۱۰ خردادماه ۱۳۹۴، در پی درگیری لفظی با رییس بند «دارالقرآن زندان رجایی شهر کرج» که به درگیری فیزیکی نیز انجامید، به سلول انفرادی منتقل شد. پس از آن شورای زندان «رجایی شهر کرج»، با حضور مسوولین زندان و دادیار «خدابخشی»، در جریان جلسه‌ای در‌‌ همان زمان، برای «بهنام ابراهیم‌زاده»، «محرومیت از ملاقات»، «محرومیت از مرخصی»، «عدم پیشنهاد عفو و آزادی مشروط» و «نگهداری در سلول انفرادی به مدت ۶ روز» را به عنوان مجازات در نظر گرفتند و در حق وی اعمال کردند.

در ‌‌نهایت «مهدی خدابخشی» معاون داستان تهران، در اواخر مردادماه ۱۳۹۴، پس از حضور در بند و سلول «بهنام ابراهیم‌زاده» یک صفحه کپی از حکم تائید شده این فعال کارگری را مبنی بر کاهش حکم وی به استناد ماده ۷۰۶ – ۷۰۲ – ۶۱۰ – ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی از ۹ سال و ۶ ماه حبس، به ۷ سال و ۱۰ ماه و ۱۵روز، به او ابلاغ کرد.

«نیما ابراهیم‌زاده» فرزند این فعال کارگری به بیماری سرطان خون مبتلاست. گفته شده «یک سال پس از زندانی شدن بهنام ابراهیم‌زاده، بر اثر وارد آمدن فشارهای روحی و روانی ناشی از نابه‌سامانی شرایط زندگی و سوءتغذیه، پسر او، نیما، به بیماری سرطان خون مبتلا شده است.» و این موضوع بر نگرانی‌ها و تشدید شرایط بد روحی این فعال کارگری در زندان افزوده است.
«بهنام ابراهیم‌زاده» هم‌اکنون از درد شدید و آرتروز در ناحیه گردن رنج می‌برد. او پیش‌تر نیز از وضعیت بینایی نامناسب و سوزش چشمانش رنج می‌برده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com