Mohseni-Ejhei

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاول اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی از بازداشت و صدور احکام حبس برای ۴ نفر به دلیل «اقدامات امنیتی» در فضای مجازی با «اسم مستعار» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای اژه‌ای روز یکشنبه (۹ شهریور-۳۰ آگست) در یک نشست خبری گفت این چهار نفر به اتهامات “امنیتی”، “اشاعه فحشا” و “توهین به مقدسات” به حبس از ۱۸ ماه تا ۱۲ سال محکوم شده‌اند.

وی در توضیح بیشتر تصریح کرد که یک نفر از این افراد به ۱۲ سال حبس محکوم گردیده و برای سه نفر دیگر «حبس‌های کمتر اعم از ۴ سال» صادر شده است.

این مقام عالی قضایی در بخش دیگری از نشست خبری خود از صدور حکم ده سال حبس برای دو نفر به اتهام جاسوسی برای امریکا و اسراییل خبر داد.

او هم‌چنین گفت که هفته گذشته در بازرسی از بندهای ۷ و ۸ زندان اوین، از مهدی هاشمی، یک تلفن همراه با سیم‌کارت و حدود ۳۰ عدد انواع سکه طلا اعم از ربع، نیم و گرمی کشف شده است.

به گفته‌ی محسنی‌اژه‌ای «بردن سکه به داخل زندان غیرمجاز نیست ولی داشتن تلفن همراه غیرمجاز است».

گفتنی است در ماه‌های گذشته بازداشت فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران شدت بیشتری یافته است.

در همین ارتباط در اسفندماه ۱۳۹۳، سپاه پاسداران در استان‌های بوشهر، سمنان و مازندران از بازداشت ده‌ها نفر از کاربران فضای مجازی به اتهاماتی چون “ترویج فساد و ابتذال در شبکه‌های اجتماعی” و “مدلینگ و عادی‌سازی بی‌حجابی” خبر داد.

“مرکز بررسی جرایم‌ سازمان‌یافته سایبری سپاه” نیز روز ۱۱ بهمن‌ماه گذشته از “انهدام” یک “شبکه فیسبوکی” به اتهام “تولید محتوای غیراخلاقی” در قالب پروژه‌ای موسوم به “عنکبوت” خبر داد. این مرکز روز ۱۰ اسفندماه، جزییات بیشتری را درباره‌ی “پروژه عنکبوت” منتشر کرد و نوشت که اتهامات افراد دستگیر‌شده در این پروژه شامل “توهین به مقدسات اسلام”، “انتشار آثار غیراخلاقی مبتذل و مستهجن”، “تشویق افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت” و “هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی” می‌شود.

سهیل عربی، رویا صابری‌نژاد نوبخت، امیر گلستانی، مسعود قاسم‌خوانی، فریبرز کاردارفر، مسعود سیدطالبی، امین اکرمی‌پور، مهدی ری‌شهری و نغمه شاهسوندی شیرازی از دیگر فعالان شبکه‌های اجتماعی هستند که در دو سال گذشته بازداشت و با احکام سنگین حبس و حتی اعدام مواجه شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com