در مراسمی به مناسبت روز پزشک از تابلوی خیابان پروفسور پروانه  وثوق رونمایی شد.
11889656_10153019204317411_1597945574332525170_n
این مراسم در تاریخ ۲ شهریور ماه ۱۳۹۴ با حضوردکتر سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت،دکتر شهرام گیل آبادی مشاور شهردار تهران و رئیس مرکزارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران، دکتر محمد مهدی گل‌مکانی دبیر هیأت مدیره نظام پزشکی تهران, مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسون نام گذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران، مهندس بهروز رضایی قائم مقام شهردار منطقه ۱ شهرداری تهران، مهندس سید صادق موسویان شهردار ناحیه ۶ شهرداری منطقه ۱، اعضای هیأت امنا و مدیره محک، جمعی از پزشکان و متخصصان و تعدادی از کودکان بهبود یافته از سرطان و در حال درمان محک برگزار شد.
مدیر عامل محک: دانش، عمل نیک و اخلاق پزشکی میراث پروفسور وثوق 

آراسب احمدیان مدیر عامل موسسه خیریه محک، ضمن خیر مقدم و تبریک روز پزشک گفت: «محک تا امروز دو کنفرانس آنکولوژی سرطان اطفال رادر سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۳ برگزار کرده است. در اولین کنفرانس به احترام پروفسور پروانه وثوق متخصصانی در سطح بین‌المللی که از همکاران ایشان بودند به محک آمدند. سال گذشته در دومین کنفرانس که به نام ایشان برگزار شد جای خالی این استاد فرزانه در بین همکاران و شاگردانشان خالی بود. تصمیم داریم هر دو سال یک  بار این کنفرانس بین‌المللی را برگزار کنیم. بی شک سال آینده وقتی متخصصان و صاحب نظران از سراسر دنیا به محک می‌آیند با عبور از این خیابان و دیدن نام آن نتیجه‌ای به جز عقلانیت و احترام به علم و مقام دانشمند در تصمیمات گردانندگان شهر تهران نخواهند دید و محک قدردان این پیشنهاد و تصمیم خردمندانه و زیبا است.»

احمدیان گفت: «پروفسور پروانه وثوق میراثی از دانش، عمل نیک و اخلاق پزشکی را بر جای گذاشت. اینک که شاگردانش عهده‌دار درمان کودکان مبتلا به سرطان هستند در چهارچوب اخلاقی که ایشان الگو و آموزنده آن بودند، به وظایفشان عمل می‌کنند. این سازمان هم با توجه به بیانیه خود در چهارچوب همین میراث ارزشمند و ارزش‌هایی چون پاسخگویی، شفافیت، زیبایی شناسی و قدرشناسی عمل می‌کند. امیدواریم تدوام اقدامات ارزشمند ایشان زمینه ساز لبخند بر روی لبان کودکان و خانواده‌های آنها  باشد که شادمانه این مرکز را ترک کنند.»

دکتر مردآویژ آل بویه، عضو هیأت امنای محک، ضمن گرامیداشت روز پزشک خلاصه‌ای از تاریخچه و نحوه تأسیس بیمارستان فوق تخصصی محک را بیان کرد و گفت: «حضور پروانه وثوق در سال‌های ابتدایی تأسیس بیمارستان محک سبب همراهی همکاران و شاگردان ایشان با محک شد و اینک این بیمارستان بالاترین خدمات تخصصی در زمینه درمان کودکان مبتلا به سرطان مطابق با استانداردهای روز دنیا را به کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت: حل مشکلات حوزه درمان با بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی

دکتر ایازی قائم مقام وزیر بهداشت درامور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد ضمن گرامیداشت روز پزشک و یاد پروفسور پروانه وثوق، با اشاره به فعالیت‌های محک در حوزه سلامت گفت: «وزارت بهداشت تا قبل از تأسیس مؤسسه خیریه محک در خصوص دغدغه درمان کودکان مبتلا به سرطان مشکلات فراوان داشت  اما امروز با وجود این مؤسسه این دغدغه از بین رفته است و محک متولی کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران و حتی منطقه شده و ارزشمندترین نکته در این رابطه این است که این سازمان به همت خود مردم بنا شده است.»

وی افزود: «اگر بخواهیم مشکلات مربوط به حوزه درمان را حل کنیم بهتر است از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. نام مؤسسه خیریه محک در حوزه سلامت و سازمان‌های مردم نهاد و حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌درخشد و موجب مباهات حوزه خیریه است. امیدواریم روزی را شاهد باشیم که هیچ بیماری دغدغه هزینه‌های درمان را نداشته باشد.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران: از یاد و نام بزرگ مردان و بزرگ زنان ایران هویتی برای نسل‌های آینده بسازیم

مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسون نام گذاری معابر و اماکن عمومی تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد فرزانه پروانه وثوق گفت: «می‌بایست از بزرگ مردان و بزرگ زنانی که در بستر خاک ایران زمین پرورش یافتند و بالندگی ایجاد کردند، قدردانی کرد و از یاد و نام آنها هویتی برای نسل‌های آینده ساخت تا آنها بتوانند خودشان را بیابند و آینده‌ای زیبا برای کشور بسازند. وظیفه ما است که شهر را با تمام ظرفیت‌ها و هویت‌هایش نشان دهیم و افرادی که با خدمات خود موجب استواری این کشور شده‌اند را به همگان بشناسانیم. خدمات محک نمونه و الگویی برای تکثیر خدماتی این چنین است.»

مهندس رضایی قائم مقام شهردار منطقه یک تهران نیز گفت: «پزشکان بزرگی چون پروانه وثوق با ایجاد یک رابطه معنوی با بیمار خود تلاش می‌کنند که بیماران در طول درمان شاداب باشند و فقط به درمان فکر کنند. باعث مباهات است که نام این عزیزان را بر خیابان‌های شهرمان ببینیم. امیدواریم با افزایش همکاری شهرداری با خیریه‌ها وسازمان‌های مردم نهاد ظرفیت‎‎‌های اجتماعی بیشتری فعال شود.»
دکتر عظیم مهرور رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک، ضمن گرامیداشت خاطره زنده یاد پروفسور پروانه وثوق و تبریک روز پزشک، گفت: «خدا را شکر می‌کنیم که از محضر چنین استادی بهره مند شدیم و علاوه بر درس طب از او درس زندگی و انسانیت آموختیم. همه پزشکان محک به خود می‌بالند که به واسطه فعالیت در بیمارستان محک که از دل مؤسسه خیریه محک بنا شده هیچ رابطه مالی با بیمارانشان ندارند و فقط به سلامت آنها فکر می‌کنند.»

مهرور ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت بهداشت، کادر درمانی متخصص بتواند به طور مستمر و مؤثر در بیمارستان محک حضور داشته باشد و بالاترین سطح کیفی خدمات را به کودکان مبتلا به سرطان ارائه کند.

این مراسم با هدف گرامیداشت پروفسور پروانه وثوق،‌ بنیانگذار طب آنکولوژی اطفال در ایران و رئیس فقید هیأت امنای محک همزمان با روز پزشک برگزار شد و در آن خیابان جنت واقع در دارآباد به خیابان پروفسور وثوق تغییر نام داد.

این اقدام پیرو پیشنهاد شهرداری تهران و موافقت شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تغییر نام خیابان جنت حد فاصل بلوار مژدی و بلوار محک در مجاورت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان “محک” به نام پروفسور پروانه وثوق، بنیانگذار آنکولوژی اطفال در ایران صورت گرفت.

پروانه وثوق که بود؟
دکتر پروانه وثوق، متولد اسفندماه ۱۳۱۴ در تفرش بود. وی دکترای عمومی خود را در سال ۱۳۴۲ از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌ اطفال را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد. پروفسور وثوق طبابت در ایران را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. وی بنیانگذار رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان بود و بخش هماتولوژی و آنکولوژی اطفال را در بیمارستان علی اصغر راه‌اندازی کرد. وی همچنین با حضور داوطلبانه و هدایت علمی، سبب شد تا بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کند.

پروفسور پروانه وثوق از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک به صورت داوطلبانه (بدون دریافت حقوق) لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را تا آخرین روز حیات وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد و صبح روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ درگذشت.

از این استاد فرزانه بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان به جای مانده است. او با علم و دانش خود هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌کرد.

با حضور شما کودکان مبتلا به سرطان هرگز تنها نمی‌مانند

بعضی انسان‌ها حتی بعد از رفتنشان هم اثر ماندگاری از خود به جای می‌گذارند که یادشان هیچ وقت فراموش نمی‌شود و مسیری که در زندگی پیش گرفته بودند برای همیشه جاودان باقی می‌ماند…

پروفسور پروانه وثوق نیز با دانش، وارستگی و مهر بی دریغش، مسیری جاودان را برای همه ما به جای گذاشت. محک باور دارد که با حضور تک تک یاورانش، مسیر پروانه وثوق و همراهانش همواره پیموده خواهد شد و کودکان مبتلا به سرطان در مسیر درمان تنها نخواهند ماند. به امید آنکه با تکیه بر تخصص،دانش و مهر پزشکان و مشارکت و بزرگ اندیشی نیکوکاران در مسیر ارائه بهترین خدمات درمانی و حمایتی همه جانبه به کودکان مبتلا به سرطان در مؤسسه‌ای شفاف و پاسخگوی گام برداریم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com