بردلی برستون، از سردبیران روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید سیاست‌های اسرائیل نژادپرستانه و مانند رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی است.

 

علی دوابشه، نوزاد ۱۸ ماهه‌ای که خانه‌ و خانواده‌اش به دست شهرک‌نشینان اسرائیلی در آتش سوختند.

 

برستون در یادداشتی در هاآرتص نوشته: من هم یکی از آنهایی بودم که با برچسب آپارتاید مخالفت می‌کنند، می‌گفتم شهرک‌سازی و اشغال ضددموکراتیک و خشن هستند اما وصله آپارتاید نمی‌چسبد.

اما دیگر از آنها نیستم. نه پس از اتفاقات هفته‌های اخیر.

وی با اشاره به ماجرای علی دوابشه ادامه داده است: نه بعد از اینکه تروریست‌ها خانه‌ای را در کرانه باختری آتش زدند و خانواده‌ای را نابود کردند، نوزادی ۱۸ ماهه را با پدرش کشتند و ۹۰٪ بدن مادرش را سوزاندند. تا اینکه بعد دولت اسرائیل بگوید کمک مالی که به قربانیان اسرائیلی تروریسم، از جمله شهرک‌نشینان تعلق می‌گیرد شامل آنها نمی‌شود.

 

خانه خانواده دوابشه پس از آتش‌سوزی توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی در روستای دوما.

 

در ادامه این یادداشت آمده است: نمی‌توانم تظاهر کنم، نه پس از اینکه وزیر دادگستری اسرائیل پرتاب سنگ را صراحتا عملی تروریستی اعلام می‌کند که می‌تواند تا ۲۰ سال زندان داشته باشد. قانون نمی‌گوید این فقط به سنگ اندازان فلسطینی مربوط است، نیازی نیست که بگوید.
بردلی برستون می‌گوید: فقط یک هفته بعد یهودیان طرفدار شهرک‌سازی به پلیس و سربازان اسرائیلی سنگ و چوب و بطری ادرار پرت کردند و بنیامین نتانیاهو بلافاصله پاداش آنها را با وعده ساختن صدها خانه جدید در شهرک‌ها داد. اجرای قانون در اسرائیل اینگونه است. دو مجموعه جداگانه از قوانین. یکی برای ما، یکی برای آنها. آپارتاید.

 

فلسطینیان از مامور پلیس اسرائیلی در مقابل شهرک نشینان یهودی افراطی محافظت می‌کنند.

 

هاآرتص قدیمی‌ترین روزنامه اسرائیل است که به نیویورک تایمز اسرائیل معروف است. هرچند که این روزنامه تاکنون منتقد سیاست‌های دولت اسرائیل به حساب می‌آید اما موضع‌گیری با این صراحت در آن بی‌سابقه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com