رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) اعلام کرده که آنها تجزیه‌طلب نیستند و شایعاتی که در این راستا منتشر و پخش شده‌اند را دروغ بزرگ خواند.
به گزارش کوردپاریز، فیگَن یوکسکداغ از رؤسای مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهرستان سلوپی ترکیه که در مراسم ختم کشته‌های اخیر سلوپی شرکت کرده بود گفت: «در ترکیه بطور مستمر گفته می‌شود که جنبش‌های مناطق کوردنشین ترکیه، تجزیه‌طلبند، اما اینها دروغ‌های بزرگی هستند و ما قول خواهیم داد که صدای مردمان این منطقه را به جاهایی برسانیم که تا به حال نرسیده است و یا مانع رسیدن آن شده‌اند.»
یوکسکداغ گفته ما هم همچون دیگر ملت‌ها و قوم‌های حاضر در ترکیه به فعالیت‌های خود در چارچوب ترکیه‌یی واحد ادامه می‌دهیم و اصلاً هم قصد تجزیه‌ی این کشور را نداریم.
وی در پایان به این نکته هم اشاره کرده که اجازه نخواهند داد تحت نام تجزیه‌طلب بودن ه‌د‌پ، جرائم و اشتباهات حزب حاکم مخفی شود و از سوی دیگر فریب برخی طرف‌ها را در این بازی نخواهند خورد.
سخنان یوکسکداغ در حالی در رسانه‌ها منتشر شده که پ‌ک‌ک تاکنون چندین منطقه‌ی مرزی مناطق کوردنشین ترکیه را به عنوان مناطق خودگردان اعلام کرده است. اما آیا حزب دموکراتیک خلق‌ها، راه خود را از پ‌ک‌ک جدا کرده و دیگر زیر بار دستورات تحمیلی آن نخواهد رفت یا این کار پ‌ک‌ک را تجزیه نمی‌پندارند؟
لازم به ذکر است که این حزب تاکنون چندین بار اعلام کرده که با راهکار مسلحانه و خشونت‌طلبانه پ‌ک‌ک موافق نیست و لذا از این گروه خواسته تا صدای تفنگ‌ها را ساکت کند و باردیگر به پای میز مذاکره برگردد و اعلام آتش‌بس کند. چراکه این مشکل فقط از طریق سیاسی و مذاکره حل خواهد شد.
دیروز(۲۴ مرداد / ۱۵ آگوست) ۳۱مین سالروز شروع جنگ مسلحانه پ‌ک‌ک با ترکیه بود. طی این ۳۱ سال، دهها هزار تن افراد مسلح طرفین و اهالی بی‌گناه و بی‌دفاع منطقه کشته شدند و نتیجه‌یی هم حاصل نشده است. این بار هم طرفین در تداوم فعالیت‌های مسلحانه‌ی خود به شدت اصرار می‌ورزند و لذا نمی‌توان آینده‌ی این روش را به سادگی پیش‌بینی کرد.
منبع: باس‌نیوز
ترجمه: کوردپاریز

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com