دلنوشته شماره پنج: مادر اجاره ای یا مادر فرشته مانندی11412391_10153364134043622_705322613258959049_n

حالم از دیدن اصطلاح ” مادر اجاره اى ” به هم مى خورد. کلمه ” مادر ” به نظر من از مقدس ترین کلمه مى باشد که مفهوم عزیزترین موجود در دنیا را مى رساند. چه خوب است که اینگونه مادران را با عنوان ” مادر فرشته مانندى ” مورد خطاب قرار بدهیم.

در دانشگاه خودم ، به تازگى متوجه فعالیتهاى خیرخواهانه مراکز خدماتى ویژه زوجین شدم که به دلایل مختلف ، قادر به بچه دار شدن نیستند. مادرانى که تحت نظر اینگونه مراکز خدماتى هستند ، همه شان پولى به عنوان حق الزحمه را که نمى گیرند. ضمنا ” فرزندآوری برای زوج فاقد بچه ” از سراجبار نیست و بلکه با میل و رضایت خاطر انجام می‌شود. یک نمونه بسیار زیبا را اخیرا از طریق همکلاس دانشگاهى خودم شنیده بودم ، این است که یک دختر دانشجو ازدواج نکرده (به اصطلاح ، باکره‌) از طریق لقاح مصنوعی باردار شده و مصمم است برای خواهر نازایش فرزندی به دنیا بیاورد. چقدر دنیا براى این دو خواهر دوست داشتنى و پدر این فرزند زیباتر مى شود و این دختر دانشجوى خوش قلب هم افتخار مادر بودن و هم افتخار خاله بودن براى این فرزند نورسیده را دارد. این توافق به طور دسته جمعى خانوادگى و زیر نظر یک پزشک خانوادگى و اون مرکز خدماتى صورت گرفته شد.

خود این دانشجوى خوش قلب در مورد این تصمیم سرنوشت ساز چنین مى گفت:

فرزند ته تغاری خانواده بودم و پدر و مادرم در سن میانسالی مرا به دنیا آورده بودند، عمرشان به دنیا نبود و من زیرسایه یگانه خواهرم بزرگ شدم، خواهرم در حقم مهربان‌ترین مادر بود اما متاسفانه نازا بود و مراجعه زیادى اش به مراکز خدماتى نابارورى متاسفانه نتیجه اى جز اتلاف زمان و انرژى و پول زیاد تا چهل پنجاه هزار دلار برایش نداشت و همین هم زندگی‌ مشترک اش را تلخ کرده بود، در نهایت ، خواهرم درپی یافتن یک زن داوطلب بود که من قانعش کردم که مایلم بچه او را فقط خودم به دنیا بیاورم. خواهرم با توجه به اینکه من اصلا ازدواج نکرده بودم ، اکراه داشت ولى این موضوع اساسا هم برایم مهم نبود. زیرا مطئمن بودم که با این کار می‌توانستم شادی را به زندگی خواهرم برگردانم…. جنین از تخمک خواهرم و از اسپرم همسرش شکل گرفته و عملا به لحاظ بیولوژیکی فرزند آنها محسوب مى شود و فقط در درون من امانت است و من با رضایت خاطر این کار را برای خواهرم و شوهرش که برادر قانونى ام است ، انجام داده‌ام. چه افتخارى بیش از عنوان ” مادر فرشته مانندى ” وجود دارد که نصیب من نشده است!

زبان من جز تحسین به چنین مادر فرشته مانندى نمى تواند بگشاید. بیایید که همه ما ذهن خودمان را بازتر و انعطاف پذیر تر بکنیم تا امکان یارى به نزدیکان و همنوعان خودمان آسان تر صورت گیرد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com