وبر خلاف آن چیزی که در فضای مجازی باور می شود که صلحی منعقد شده بین ایران و غرب علی الخصوص آمریکا، مذاکرات جدی و شبانه روزی در جریان است. تمام کشورهای حاضر در مذاکرات در این لحظه های حساس نسبت منافع ملی و مذاکرات رو تعریف یا باز تعریف کرده اند و طبق آن برخورد می کنند. نقل قول منبع روس از گفتگو های عتاب آمیز در طول مذاکرات یک نشانه است .آنچه که برای من قابل توجه است در طول یکصد سال اخیر بجز دکتر مصدق و همکارانش چنین تیم منسجم و کارا برای دفاع از منافع ملی نبوده است . تسلط ظریف به روابط بین الملل و همکارانش که شایسته انتخاب شده اند تیم خوبی است برای دفاع از منافع ملی .
آنچه که در ده سال گذشته و با ظهور محمود احمدی نژاد بر ایران گذشت بزرگترین فرصت سوزی از آغاز جمهوری اسلامی تا به الان محسوب میشود. فرصتی طلایی که ثروتی در حد نهصد میلیارد دلار را برباد داد. با ماجراجویی و عدم رعایت منافع ملی،ایران را به شرایطی رساند که هم منابع مالی عظیم که می توانست سبب شکوفایی جامعه شود را به باد داد و هم ایران در نقطه حمله خارجی قرار گرفت.فساد اقتصادی در حکومت جمهوری اسلامی هم پای دشمن خارجی به منافع ملی ضربه زد مخصوصا بعد از وقایع سال ۸۸ که به طرز فزاینده ای رو به افزایش گذاشت.
حالا تیمی از ایران برای دفاع از منافع ملی اش درست و اصولی و طبق استاندارد و عرف روابط بین الملل ایستاده است. شرایطی که تیم مذاکره کننده ایران دارد نشان میدهد که تیم ایران دست بالایی به خاطر هزینه های بی خود که در دولت های نهم و دهم برای ایران در روابط خارجی اش تراشید _مجال تقصیر یابی در این مقال نمی گنجد _ندارد .
در این میانه عده ای دلواپس داریم که خود در بوجود آمدن این بحران جز مقصران اصلی هستند. برای این جماعت ایدئولوژی شان مهمتر از ملک و مملکت است ،به منافع ملی فکر نمی کنند، اصلا برایشان مهم نیست .آن چیزی که مهم است مکتب و ایدئولوژی ست که برایشان اعتبار و شهرت اجتماعی آورده. آن چیزی که از جمهوری باقیمانده همان صندوق های رأی است که باید تلاش شود توسط این دلواپسان از بین نرود. بازدهی این صندوق ها همیشه به نفع ملت نیست ولی باز نجات دهنده است. اگر روحانی با رای و اراده ملی برگزیده نمی شد و بجایش فردی دیگری برگزیده میشد که این مسیر عقلانی را طی نمی کرد چه بر سر ما می آمد ؟
اگر دکتر ظریف و همکاران شایسته اش در جای درستی ایستاده اند بخاطر انتخاب حاکمیت نیست که اصولا انتخاب اول حاکمیت به شمار نمی روند بلکه بخاطر انتخاب ملت است. اکثریت ملت اگر اراده نکرده بودند معلوم نبود اکنون در چه وضعیتی بودند؟
کشوری که همیشه بنای مخارجش بر روی پول بی حساب کتاب نفت بنا شده امسال بر پایه مالیات چیده شده است. اگر بتوان از پیچ تند مذاکرات هسته ای به سلامت گذشت این چینش بودجه می تواند سرآغاز دوباره کاهش وابستگی بودجه به نفت که اول بار در دوره خاتمی اجرا شد، گردد. اصلاحات کوچک و مقطعی با فشار مردم و به سختی انجام می شود،پس نباید با انتخاب غلط یا بی توجهی به سرنوشت کشور باعث آسیب رساندن به خود و جامعه شد. به یاد داشته باشیم که اگر اراده ملی در سال ۸۴ مبنی بر ادامه راه خاتمی قرار گرفته بود ما علاوه بر توسعه و رونق در تمام ابعاد، الان از پس انداز قابل توجه برخوردار بودیم که می توانست نوید آینده بهتر باشد و از استرس هایمان بکاهد.
نتیجه مذاکرات هر چه باشد چیزی از ارزش های تیم ایران نمی کاهد ولی این تیم باید چراغ راه ما باشد که همیشه انتخاب هایمان شایسته باشد ..
نتیجه انتخابات مجلس و نیز خبرگان نشان خواهد داد که جامعه مدنی و طبقه متوسط چقدر به بلوغ رسیده اند بعداز فجایع دولت نهم و دهم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com