دومین نامه هنرمندان به استاندار همدان
هنرمندان همدانی باردیگر در اعتراض به تخریب میراث طبیعی و تاریخی همدان به استاندار نامه نوشتند

lather

یکی از راه هایی که کنشگران مدنی و فرهنگی برای بیان خواسته ها و پیگیری مطالبات برمی گزینند نامه نگاری و گفت و گوی مکتوب با نهادهای قدرت است چرا که از این راه فرصت تامل و تعمق را به طرف گفت و گو می دهند. چه بسا چنین روشی موثر تر و نتیجه بخش تر از راه های اعتراضی باشد. فعالان فرهنگی استان همدان نیز در طول سال های گذشته برای بیان مطالبات خود بارها به مسئولان نامه نوشته اند.
در طول دو ماه گذشته این دومین بار است که هنرمندان، پژوهشگران، فعالان مدنی و فرهنگی همدان نماینده دولت دراستان را مورد خطاب قرار می دهند و با نگاشتن نامه خواسته های عمومی جامعه در زمینه حفظ میراث تاریخی و طبیعی را مطرح می کنند. اولین نامه هنرمندان و فعالان مدنی در اعتراض به اقدام شهرداری همدان بود که با ایجاد پارک سوار باعث تخریب بخشی از بافت تاریخی شهر در محوطه سر گذر شده بود. هر چند هنوز پارک سوار پا برجاست اما اعتراض هنرمندان و اقدام استاندارو مدیریت میراث فرهنگی از تخریب زورخانه تاریخی همه کسی جلو گیری کرد. پاسخ استاندار به نامه مذکور باعث دلگرمی فعالان فرهنگی استان شد اما آنان همچنان نگران هستند و بخشی از این نگرانی را در نامه دوم بیان کرده اند.دراین نامه که به امضاء بیش از یکصد نفر از هنرمندان، فعالان مدنی، پزشکان و پژوهشگران رسیده است چنین آمده است:
جناب آقای مهندس نیکبخت
استاندار محترم استان همدان
با سلام و احترام
با سپاس از توجه حضرتعالی به مطالبات فعالان فرهنگی، هنرمندان و علاقه‌مندان به تاریخ و محیط‌زیست این دیار، نظرات ارزشمند شما که نشان‌گر پاسخگویی و مسئولیت عالی‌ترین مقام دولت تدبیر و امید در استان است، را به فال نیک می‌گیریم.
امید است همان‌طور که در پیامتان فرمودید همه مسئولان دولتی مرتبط به‌ ویژه شهرداری‌های محترم استان توجه ویژه‌ای به ماندگاری عناصر فرهنگی، طبیعی داشته باشند. ما نیز خواهیم کوشید تا به عنوان نمایندگانی از وجدان بیدار جامعه، کماکان رسالت خویش را در پایش عملکردها و پاسداری از داشته‌های فرهنگی و طبیعی سرزمین‌مان ادامه دهیم.
نظر به اهمیت این موضوع آمادگی داریم تا در صورت فراهم شدن شرایط توسط جنابعالی، نشست‌های دوره‌ای به منظور هم‌اندیشی و ارائه‌ی راهکارهای عمومی در خصوص موارد مشابه را برگزار نماییم. تا با در نظر گرفتن جمیع شرایط، زمینه‌ی کاهش این‌گونه اقدامات عاری از توجه به اصول توسعه پایدار در استان تامین شود.
بر کسی پوشیده نیست استاندار محترم در بسیاری از موارد و سخنرانی‌های خویش، بر صنعت گردشگری به عنوان مهمترین رکن و راهکار توسعه‌ی استان همدان تاکید داشته‌اند.
ضمن سپاس از نگاه مسئولانه‌ی شما، نگرانی خود را از توسعه‌ی مظاهر گردشگری بدون توجه به پایداری منابع ابراز می‌داریم. چرا که تجربه‌های پیشین گواهی است بر این که توسعه‌ی بی‌رویه و سریع اقتصادی، می‌تواند زمینه‌ساز نابودی منابع فرهنگی و محیطی هر منطقه‌ای باشد.
به عنوان مثال بنا بر اظهارات کارشناسان، جانمایی پارکینگ در جوار محوطه‌ی تاریخی هگمتانه، احداث هتل‌ها، اقامت‌گاه‌ها و اماکن تفریحی در منطقه مشرف به تپه عباس‌آباد و گنجنامه، اعطای مجوز بلندمرتبه‌سازی در محور بلوار بعثت و بلوار ارم نیز محور پرترافیک همدان از جمله خیابان بوعلی، میدان جهاد و بیمه اشتباه بوده و خسارات جبران ناپذیری را به تاریخ و طبیعت شهر وارد کرده است. این اتفاق در مناطق محروم شهر مانند شهرک‌های خضر، مدنی، اندیشه و ولیعصر متاسفانه به اشکال مختلف رخ داده است.
همانطور که مستحضر هستید در ۲ دهه گذشته بیشترین آسیب به فضای سبز شهری همدان از درون و بیرون وارد شده و از این «باغ‌شهر تاریخی» یک شهرِ بدون قواعد معماری پدید آمده است. باغ‌های نابود شده‌ی کوهپایه الوند، هیچ جایگزینی ندارند. بیشتر این تخریب‌ها با مجوز شهرداری‌ها و کمیسیون ماده ۵ صورت گرفته است.
از شما تقاضا داریم حتی‌المقدور آن‌چه از عناصر قدیمی و بافت شهر باقی مانده و یا در حال نابودی است را نجات دهید. بازیابی و مرمت ساختمان‌های قدیمی، چمن‌ها، محله‌ها و قنات‌های تاریخی شهر، در کنار حفظ باغ‌های باقیمانده می‌تواند به حفظ هویت شهری همدان کمک کند.
نکته مهم، این‌که با عنایت به تاکید جنابعالی در خصوص ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تایید می‌فرمایید که این مهم باید به شکل پایدار صورت گیرد نه مقطعی و گذرا.
به همین دلیل خواستار توجه حضرتعالی بر رعایت اصول گردشگری پایدار هستیم تا با حفظ سرمایه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان شاهد توسعه همه جانبه استان همدان باشیم.
از آن جا که بیشتر فضاها و بناهای تاریخی در مرکز شهر قرار دارد برای حفظ این آثار درخواست ما به عنوان اولین گام، بستن رینگ اول شهر، جلو گیری از هرگونه ساخت و ساز در این نقطه و اجرای طرح پیاده راه در خیابان های اصلی است. طرحی که سال هاست مسکوت مانده است.
پرویز اذکایی (پژوهشگر- مورخ)
امیرشهاب رضویان (سینماگر)
مسعود احمدی (ساعد) (نویسنده)
پرویز پرستویی (بازیگر)
هانیه توسلی (بازیگر)
احمدرضا درویش (کارگردان سینما)
مجید برزگر (سینماگر)
امین جعفری (هنرمند)
امیر لطفیان (عکاس)
پرویز شکری (چهره پرداز)
فرزاد سپهر (روزنامه‌نگار، معمار)
حسن گوهرپور (شاعر)
فخرالدین حیدریان (دندانپزشک)
مهرداد مدرکیان (دندانپزشک)
پژمان خطیبیان (پزشک)
افشین فرهانچی (پزشک)
حیدر زندی (پژوهشگر)
بابک مغازه‌ای ( فعال مدنی)
مهدی به خیال (پژوهشگر)
عباس عربزاده (عکاس)
رضا مقدم (عکاس)
احمدرضا گنجه‌ای ( فیلمساز)
حسین زندی (روزنامه نگار- فعال مدنی)
جلال حجتی (پژوهشگر)
علی بیات (فعال محیط زیست)
یاسر ساکی‌مهر (آهنگساز)
حسن همه‌کسی (معلم بازنشسته، فعال مدنی)
باقر عباسی (فعال محیط زیست)
مهدی همه‌کسی (فعال مدنی)
سهراب نیک فرجاد (کاردان تئاتر)
بهرنگ مجیدی (معمار- موسیقیدان)
عباس فرهادی مقدم ( فعال فرهنگی)
علی نائینی ( فعال فرهنگی)
مصطفی صدقی ( کوهنورد)
حسین شیری ( کوهنورد)
جمشید رستمی ( کوهنورد)
ناصر ارجمند (کوهنورد)
اصغر قادری (کوهنورد -فعال محیط زیست)
جمشید منطقی (نوازنده- آهنگساز)
مهدی طاهری (خبرنگار)
راحله صمدی (خبرنگار)
حمیدرضا معصومی (خبرنگار)
اعظم معصومی (خبرنگار)
مروارید مهیمنی (خبرنگار)
محمد صباغیان ( فعال محیط زیست)
پرویز محمدی (روزنامه نگار)
سحر شاملو (فعال عرصه تئاتر)
سعید ایپکی (فیلمساز)
مجتبی جوادیه (فعال گردشگری)
نقی موسیوند (فیلمساز)
وحید به خوش (مستند ساز)
عباس شیخ بابایی (سینماگر)
علی معصومی (پژوهشگر)
اشرف (فروغ) موسی خانی (نویسنده- فیلمساز)
مجید مرادی (عکاس- مستندساز)
زری رنجبران (کارشناس دانشگاه بوعلی)
بهرام عرب وند (آهنگساز -روزنامه نگار)
مریم رشیدی (دبیر آموزش پرورش)
محمد قربانی (مهندس معمار- عکاس)
شیوا شرفی (مدرس عکاسی- دبیر آموزش پرورش)
مجید عزیزیان ( مستند ساز)
مریم خاکیان (روزنامه نگار)
نوید لطیفی (روزنامه نگار)
کاظم سبزی (روزنامه نگار)
حسین ابولفتحی (روزنامه نگار)
اشرف منطقی (فعال مدنی)
سلمان زند (روزنامه نگار)
محمد بیاتی (روزنامه نگار)
حسین مددی (فعال مدنی)
امیر بختیاریان (روزنامه نگار)
راهله خاکباز (خبرنگار- فعال گردشگری)
اردشیر محرابی (مجسمه ساز)
سیامک فتاحی (فعال محیط زیست)
علیرضا بهرامی (شاعر- روزنامه نگار)
پوریا گلمحمدی (شاعر- پژوهشگر)
فرهاد گیتی جمال (فعال محیط زیست)
علی اکبرکرمی (فعال محیط زیست)
سعید پورعظیمی(پژوهشگر)
امیر برجیان (فعال فرهنگی)
حمید نوروزی (فعال محیط زیست)
حسین ناصرخیریان (فعال گردشگری)
فیروز بنی بیات (فعال فرهنگی)
محمد اسدی (کوهنورد- فعال محیط زیست)
مجتبی خوش صفت ( کارگردان- بازیگر)
سعید دینی (فعال محیط زیست)
فاطمه کاظمی (خبرنگار)
زهره رحیمی (فعال مدنی)
علیرضا سبزه‌واری (شاعر- روزنامه‌نگار)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com