در حالی که بنابه گزارش هواشناسی ایران، در دو روز گشته (شنبه و یک‌شنبه) بیش از ٢٠ روستای اطراف شهرستان زابل در شمال سیستان و بلوچستان، با دمای ۴٨ درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین نقطه ایران بود، این مناطق سی و هشتمین روزهای بی‌آبی خود را تجربه کردند.

خبرگزاری «ایسنا» روز دوشنبه هشتم تیر ماه گزارش داده است، در شرایطی که بادهای ١٢٠ روزه در سیستان و بلوچستان، کیفیت هوا را تا ٢۶ برابر حد مجاز کاهش داده و دمای هوا به ۴٨ درجه سانتی‌گراد رسیده است، بیش از ٢٠روستا در اطراف زابل بیش از یک ماه است که با مشکل بی‌آبی روبه‌رو هستند.

بنابه این گزارش،  روستاهای اطراف تالاب هامون که در دو دهه گذشته میلیاردها مترمکعب آب در اطراف خود داشتند، حالا به اندازه خوردن هم آب ندارند. برخی از آن‌ها اکنون برای تامین آب شرب به شهرهای زابل، ادیمی یا هیرمند می‌روند یا این‌که منتظر می‌مانند تا ساعاتی که آب با فشار کم در لوله‌ها جریان می‌یابد، از آن برداشت بکنند.

به گفته اهالی روستای خاک‌سفیدیِ شهرستان هیرمند، از هفته قبل مدیریت بحران استان با تانکر توانسته به بخشی از این روستای ٢۴٠ خانواری آب‌رسانی کند، اما بر اساس گزارش‌های محلی، مشکل آب فقط در این روستا نیست و روستاهای زیادی درگیر آن هستند.

ab

عضو شورای شهرستان هیرمند، در این باره گفته است: آب شرب در روستاهای، کیخا، لنگر بارانی، عبداله بارانی، کنگ امامداد، محمدحسین بارانی، لکزایی، دراز، خاک‌سفیدی، شندک کیان آباد، شندک غلام رسول، صفرزایی، ملا نورمحمد، قلعه‌کولک، دولت‌آباد و گرگیچ از یک ماه گذشته تاکنون قطع بوده و تنها در ساعات معینی از روز وصل می‌شود.

به گفته «عباس نخعی» طولانی‌شدن قطع آب در برخی روستاهای شمال سیستان و بلوچستان سبب شده که تعدادی از روستائیان برای فرار از گرما و بی‌آبی به شهر زابل در مرکز سیستان پناه ببرند.

وی با بیان اینکه جلسات زیادی از سوی فرمانداری برای رفع این مشکل برگزار شده، افزوده است: «بر اساس دستور فرماندار هیرمند قرار شد که آب و فاضلاب در یک برنامه زمان‌بندی شده جریان آب را در بین ساعت‌های دو تا چهار بامداد، ١٠ صبح تا ١۶ بعدازظهر و ٢٠ تا ٢١ برقرار کند که متاسفانه هرگز این اتفاق نیفتاد، اکنون هم تنها برخی از روستاها از ساعت ١٠ صبح تا ١۴ آب دارند.»

فرماندار هیرمند نیز در توضیح این‌که چرا امسال نیز مشکل قطع آب در شهرستان هیرمند مانند گذشته در حال تکرار است گفته است: «در جلسه عمومی هم گفتم که ما توجیهی برای مردم نداریم، اصلن دیگر نمی‌توانیم چیزی بگویم، چه بگوییم؟ یک‌سال از این قضیه گذشته، ما این قدر تاکید کردیم ولی آقایان متولی امر خیلی کاری نکرده‌اند، حتی مصوبات جلسات را هم اجرا نکردند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com