نوشته : سارا واگنکنشت ،معاون اول فراکسیون حزب » چپ ها» در مجلس المان پیرامون دادن وام به دولت یونان:

پرداخت وام ها فقط در صورتی ممکن است که اقتصاد یونان بتواند کمر راست کند. کسی که این منطق ساده رانپذیرد، هدف او نه نجات یورو است و نه نجات پول مالیات دهندگان آلمان، بلکه ساقط کردن یک دولت چپ است، به هرقیمت. آنچه تروئیکا می خواهد، یعنی کاهش هزینه های اجتماعی و افزودن مالیات بر ارزش افزوده سبب می شود که اقتصاد یونان بیش از این در بحران فرو برود. کاستن بیشتر از حقوق بازنشستگی، از حقوقی تا کنون قریب ۴۰ درصد از آن کاسته شده است، یعنی دست اندازی به کرامت انسانی. محروم کردن اتحادیه های کارگری از حقوق خود و محروم نگاه داشتن آنها از این حقوق، برای آن که بتوان دستمزدها را به حداقل کاهش داد، یعنی حمله به جنبش کارگری. وقتی به نتایج انتخابات بی اعتنائی می شود و دولت ها را مجبور می کنند که در برابر خواست بستانکاران – تروئیکا و اصلاحاتی که آنها می خواهند سر تسلیم فرو آورند یعنی دموکراسی را مورد حمله قرار دادن.

» کار باید با سه موسسه (صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) صورت گیرد» و » آلمان فقط پیشنهاد سه موسسه را می پذیرد.» این شده ورد زبان صدراعظم مرکل و رئیس جمهور فرانسه که روز چهارشنبه بعنوان بهترین پیشنهاد مطرح کردند.

با این پیشنهاد خانم مرکل صدراعظم آلمان دیگر دیدار سران سه کشور فاقد معنی می شود، چون دیدار سران برای این صورت می گیرد که باتفاق هم برای مسئله ای که تروئیکا ایجاد کرده راه حلی بیابند. مرکل خود را پشت تروئیکا پنهان می کند – برغم آن که بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اتحادیه اروپا با سیاست باج گیری خود، قانون اتحادیه اروپا را نقض می کنند. مرکل مصرانه خواستار شرکت صندوق بین المللی پول است که عاملان پشت میز نشین آن در آمریکای لاتین و آفریقا بدبختی های عظیم به بار آورده اند. صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۰ اصلا اجازه نداشت به یونان وام بدهد، بلکه باید خواستار بخشودن بدهی ها می شد. ولی بجای این کار ارقامی غیرعقلانی در مورد یونان به میدان آورده شد که حاصل آن بدهی هائی غیر قابل پرداخت شد. ولی مذاکرات بدلیل ناتوانی برای دریافت وام شکست نمی خورند، چون اگر این طور بود صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و دیگر سرمایه گذاران ۴۰ میلیارد دلار در اوکرائین ورشکسته به هدر نمی دادند تا یک دولت راستگرا بتواند برای یک جنگ داخلی بی معنی اسلحه بخرد. به یونان تهی دست نمی دهند زیرا می خواهند یک دولت چپ را به زانو در آورند.

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com