اولین کنگره منطقه ای در سال ۲۰۱۲ در مراکش برگزار شد و به این موضوع در خاورمیانه و آفریقای شمالی پرداخت. کنگره امسال که «با هم علیه اعدام» (ECPM) و «ائتلاف جهانی علیه اعدام» (WCADP) به طور مشترک برگزار می کنند برای اولین بار در آسیا برگزار می شود و به این موضوع در آسیا می پردازد.

فلورانس بلیویه، رییس ائتلاف جهانی علیه اعدام و نایب دبیرکل فدراسیون، گفت: «مجموع افرادی که هر سال در آسیا اعدام می شوند از مجموع اعدام ها در سراسر جهان بیشتر است. دیدار و همکاری کنشگران اصلی منطقه برای تعیین راهبردهای مشخص و فعالیت های لازم برای الغای مجازات اعدام بسیار مهم است.»

سیصد شرکت کننده از ۳۰ کشور در این کنگره دو روزه حضور خواهند داشت. در میان این عده نمایندگانی از جامعه مدنی، دولت ها و سازمان های بین دولتی فعال در منطقه حاضر خواهند بود. پنج سازمان عضو فدراسیون از بنگلادش، اندونزی، ایران، مالزی و تایلند نیز در این گردهمایی شرکت خواهند کرد.

طی این کنگره منطقه ای نشست های موضوعی در باره مواد مخدر و مجازات اعدام، محاکمه های ناعادلانه، صدور الزامی حکم اعدام و برنامه های آموزشی در باره الغای مجازات اعدام برگزار می شود. فدراسیون و سازمان های عضو آن به شرایط مشخص کشورها توجه خواهند داشت، از جمله اعدام های دسته جمعی در ایران، ازسرگیری اعدام در سنگاپور، اندونزی و پاکستان، صدور مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر، به ویژه در ایران، اندونزی، مالزی و ویتنام، و وضع زنان محکوم به اعدام در تایلند.

در پی کنگره منطقه ای مربوط به مجازات اعدام، مجمع عمومی ائتلاف جهانی علیه اعدام در روز ۱۳ ژوئن در کوالا لامپور برگزار می شود که طی آن این سازمان رهبران خود را برای مدت ۲ سال انتخاب خواهد کرد.
نمایندگان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن آماده گفتگو در باره کنگره، مجمع عمومی ائتلاف جهانی علیه اعدام و موضوع های مورد بحث هستند.

پس زمینه
آسیا منطقه اصلی اجرای مجازات اعدام در جهان است و پیشرفت در جهت الغای آن مشکل بوده است. سه قدرت اصلی اقتصادی جهان ـ چین، ژاپن و هند ـ هنوز مجازات اعدام را اجرا می کنند. چندین کشور دیگر این منطقه هیچ آماری در باره اجرای مجازات اعدام منتشر نمی کنند و افکار عمومیِ پشتیبان اجرای مجازات مرگ هنوز مشکلی مهم بر سر راه الغای آن به شمار می آید. شمار افرادی که در بسیاری از کشورها در آسیا ـ از جمله چین، ویتنام، اندونزی، کره شمالی و ایران ـ اعدام می شوند بیش از شمار افرادی است که در جنایت های خشونت بار کشته می شوند، زیرا مجازات اعدام اغلب در مورد جرایم مربوط به مواد مخدر و جرایم غیرخشونت آمیز صادر می شود. به تازگی، پسرفت هایی در منطقه آسیا رخ داده است. هند اجرای اعدام را از سر گرفته و به گستره آن در سال ۲۰۱۳ افزوده است. مالدیو در سال ۲۰۱۴، اجرای اعدام را به کودکان نیز گسترش داده است. پاکستان به تعلیق هفت ساله مجازات اعدام در سال ۲۰۱۴ پایان داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com